Σύμφωνα με δύο εκθέσεις Ευρωπαϊκά αλιευτικά, ψαρεύουν χωρίς άδεια στον Ινδικό Ωκεανό, με κύρια αλιεύματα να περιλαμβάνουν παλαμίδα, μεγαλόφθαλμο και κιτρινόπτερο τόνο, χρησιμοποιώντας, κυρίως δίχτυα γρι-γρι.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στις αρχές της ΕΕ και αναλύθηκαν από ομάδες εμπειρογνωμόνων, οι ευρωπαϊκοί αλιευτικοί στόλοι διχτυώνουν παράνομα τόνο στον Ινδικό Ωκεανό, συμβάλλοντας στη συρρίκνωση των αποθεμάτων.
Σύμφωνα με τον Guardian, πραγματοποιήθηκαν δύο έρευνες για το ψάρεμα στον Ινδικό Ωκεανό, μία από την ομάδα OceanMind και μία από το φιλανθρωπικό ίδρυμα Blue Marine Foundation μαζί με την εταιρεία εταιρικών ερευνών, Kroll. Η πρώτη έκθεση βρήκε στοιχεία από δημοσιεύματα του αλιευτικού στόλου της ΕΕ από το 2016 έως το 2020. Βάσει των ευρημάτων, τα σκάφη της ΕΕ αλιεύουν στην περιοχή, όπου τα κύρια αλιεύματα περιλαμβάνουν τον παλαμίδα, τον μεγαλόφθαλμο και τον κιτρινόπτερο. Επίσης, το Blue Marine Foundation διαπίστωσε στη συνέχεια ότι τα πλοία δεν είχαν άδεια. Η δεύτερη έκθεση, των Blue Marine Foundation και Kroll, εξέτασε δεδομένα από το λογισμικό παρακολούθησης πλοίων, γνωστό ως σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS), και διαπίστωσε ότι ορισμένα σκάφη στην περιοχή το είχαν απενεργοποιήσει, κάτι που θα μπορούσε να είναι ένδειξη μη εξουσιοδοτημένης αλιείας.
Να σημειωθεί πως η υπεραλίευση τόνου που προκύπτει από την αυξανόμενη δημοτικότητα του ψαριού μπορεί να οδηγήσει σε μελλοντική εξαφάνιση του είδους. Τα τελευταία ευρήματα ΜΚΟ, που παρουσιάστηκαν σε κυβερνητικούς εκπροσώπους σε μια συνεδρίαση της Επιτροπής Τόνου του Ινδικού Ωκεανού στις Σεϋχέλλες, τονίζουν το πρόβλημα της παράνομης και λαθραίας αλιείας τόσο παγκόσμια όσο και σε επίπεδο ΕΕ σε βάρος των αποθεμάτων αναπτυσσόμενων χωρών.
Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε στον Guardian πως η ΕΕ έχει αυστηρή έως μηδενική ανοχή για την παράνομη αλιεία, αλλά και ότι υπέβαλε πρόταση για τη θέσπιση ενός συστήματος επιβίβασης και επιθεώρησης στην ανοικτή θάλασσα για την καταπολέμησή της. Σχολίασε, επίσης, πως τα πληρώματα αλιείας μπορεί να έχουν βάσιμους λόγους για να απενεργοποιήσουν την τεχνολογία AIS τους και ότι η ισχύς και το σήμα μετάδοσης μπορεί να διαφέρουν από μέρος σε μέρος, άρα η απενεργοποίησή του δεν συνεπάγεται απαραίτητα υποψία για μη νόμιμη αλιευτική δραστηριότητα.
Στον αντίποδα, ο Charles Clover, ο εκτελεστικός διευθυντής του Blue Marine Foundation, υπερασπίστηκε τα αποτελέσματα της έκθεσης, υπερασπιζόμενος την αξιοπιστία τόσο της ίδιας της μελέτης όσο και των φορέων που ασχολήθηκαν, καθώς μεγάλο μέρος αφορά δημόσια στοιχεία. «Αυτά τα δεδομένα δείχνουν, για παράδειγμα, στοιχεία αλιείας από την πλευρά των σκαφών με σημαία Ισπανίας στα ύδατα της Σομαλίας, το 2017 και το 2018, και της Ινδίας, το 2018 και το 2019». Πρόσθεσε, ακόμη, πως υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ορισμένοι από αυτούς τους στόλους αλιεύουν στα ύδατα των παράκτιων κρατών χωρίς κανενός είδους άδεια. Τέλος, έκανε έκκληση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διερευνήσει αυτές τις περιπτώσεις.