Κοινωνικές ανισότητες στη χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών παράδοσης φαγητού και συσχετισμοί με κατάσταση βάρους.
Λίγα είναι γνωστά μέχρι σήμερα για το ποιος χρησιμοποιεί τις διαδικτυακές υπηρεσίες παράδοσης φαγητού και πώς η χρήση αυτών των υπηρεσιών σχετίζεται με κοινωνικές ανισότητες στην αγορά τροφίμων και στην υγεία που σχετίζεται με τη διατροφή. Μελέτη που δημοσιεύτηκε χθες στο BMJ Public Health, διερεύνησε εάν η χρήση των διαδικτυακών υπηρεσιών παράδοσης φαγητού διαμορφώνεται από την κοινωνική θέση (εισόδημα και επαγγελματική κοινωνική τάξη) και εάν η χρήση αυτών των υπηρεσιών συσχετίστηκε με την κατάσταση βάρους.
Τα δεδομένα ελήφθησαν από νοικοκυριά σε μια ομάδα έρευνας καταναλωτών που ζουν στο Λονδίνο και τη βόρεια Αγγλία (n=1521) τον Φεβρουάριο του 2019.
Η χρήση των υπηρεσιών παράδοσης ειδών παντοπωλείου στο διαδίκτυο προσδιορίστηκε μέσω καταγεγραμμένων αγορών και της χρήσης της εφαρμογής παράδοσης τροφίμων σε πακέτο μέσω απαντήσεων έρευνας. Η κοινωνική θέση προσεγγίστηκε μέσω του κοινωνικού βαθμού με βάση το επάγγελμα και του εισοδήματος του νοικοκυριού. Το αυτοαναφερόμενο ετήσιο εισόδημα των νοικοκυριών μετρήθηκε σε 3 ζώνες: £0–19.999, 20.000-49.999 £, και 50.000 £ ή περισσότερα.
Αποτελέσματα
Συνολικά, το 13,2% των ερωτηθέντων χρησιμοποίησε εφαρμογές παράδοσης φαγητού σε πακέτο σε μια περίοδο 7 ημερών και το 15,6% των νοικοκυριών χρησιμοποίησε υπηρεσίες παράδοσης ειδών σουπερμάρκετ στο διαδίκτυο για μια περίοδο 4 εβδομάδων.
Τα νοικοκυριά υψηλού εισοδήματος ήταν πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν υπηρεσίες παράδοσης ειδών σουπερμάρκετ στο διαδίκτυο από τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος. Αντίθετα, τα νοικοκυριά με χαμηλότερο κοινωνικό βαθμό ήταν πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν εφαρμογές παράδοσης φαγητού σε πακέτο σε σύγκριση με τα νοικοκυριά στην υψηλότερη τάξη. Μάλιστα όσοι ανήκουν σε χαμηλή κοινωνική τάξη έχουν περισσότερες από διπλάσιες πιθανότητες χρήσης αυτών των εφαρμογών σε σχέση με εκείνους στον υψηλότερο βαθμό. Όσοι ανήκαν στη μέση και χαμηλή κοινωνική τάξη είχαν 69% μεγαλύτερες πιθανότητες να το κάνουν.
Ενώ η χρήση της εφαρμογής παράδοσης φαγητού σε πακέτο συσχετίστηκε θετικά με τη ζωή με παχυσαρκία, η χρήση υπηρεσιών παράδοσης ειδών σουπερμάρκετ στο διαδίκτυο δεν συσχετίστηκε. Πιο συγκεκριμένα δεν υπήρχαν συσχετίσεις μεταξύ του βάρους και των διαδικτυακών αγορών σουπερμάρκετ, αλλά όσοι χρησιμοποιούσαν εφαρμογές παράδοσης φαγητού είχαν 84% περισσότερες πιθανότητες να ζουν με παχυσαρκία και 45% περισσότερες πιθανότητες να είναι υπέρβαροι σε σχέση με εκείνους που δεν τις χρησιμοποιούσαν.
Παρόλο που οι ερευνητές δεν εξέτασαν το περιεχόμενο των τροφίμων και των γευμάτων που παραγγέλθηκαν μέσω διαδικτύου ή μέσω εφαρμογής, η προηγούμενη δημοσιευμένη έρευνα δείχνει ότι η χρήση της εφαρμογής παράδοσης φαγητού σχετίζεται με χαμηλότερη διατροφική ποιότητα και ότι οι διαδικτυακές αγορές ειδών παντοπωλείου τείνουν να είναι υψηλότερης διατροφικής ποιότητας.
Συζήτηση
Τα ευρήματα δείχνουν ότι η χρήση των διαδικτυακών υπηρεσιών παράδοσης φαγητού διαμορφώνεται από δείκτες κοινωνικής θέσης και κατάστασης βάρους, που μπορεί να οδηγήσουν σε διατροφικές ανισότητες. Ο πιθανός αντίκτυπος της αυξημένης και διαφοροποιημένης χρήσης των διαδικτυακών υπηρεσιών παράδοσης στη διατροφή και τις διατροφικές ανισότητες δικαιολογεί περαιτέρω έρευνα.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.