ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΕγκυμοσύνη: Η κατανάλωση γλυκαντικών μπορεί να επηρεάσει το μικροβίωμα του μωρού και...

Εγκυμοσύνη: Η κατανάλωση γλυκαντικών μπορεί να επηρεάσει το μικροβίωμα του μωρού και τον κίνδυνο παχυσαρκίας

3 λεπτά ανάγνωσης

Μια νέα μελέτη διερευνά τη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης γλυκαντικών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του κινδύνου παχυσαρκίας του παιδιού. Έγκυοι αρουραίοι που τρέφονταν με στέβια ή ασπαρτάμη γέννησαν νεογνά που είχαν υψηλότερο κίνδυνο παχυσαρκίας και συγκεκριμένες αλλαγές στο μικροβίωμα του εντέρου τους. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν τη σημασία της μητρικής διατροφής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. 

Θα μπορούσαν τα τεχνητά γλυκαντικά να αυξήσουν τον κίνδυνο παχυσαρκίας του αγέννητου παιδιού σας και ακόμη και να αλλάξουν τους βακτηριακούς πληθυσμούς στο έντερό του; Αυτή η ερώτηση βρίσκεται στο επίκεντρο μιας νέας μελέτης στο Frontiers in Nutrition , η οποία διαπιστώνει ότι όταν οι μητέρες επίμυων κατανάλωναν γλυκαντικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι απόγονοί τους έτειναν να έχουν υψηλότερο ποσοστό σωματικού λίπους. Τα νεογνά αρουραίων εμφάνισαν επίσης αλλαγές στις μικροβιακές κοινότητες του εντέρου, με αυξήσεις στα μικρόβια που παράγουν προπιονικό και βουτυρικό και μειώσεις στα είδη που ζυμώνουν λακτόζη, γεγονός που θα μπορούσε να εξηγήσει την αύξηση βάρους. Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι η διατροφή της μητέρας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τον κίνδυνο παχυσαρκίας στα παιδιά.

- Advertisement -

Οι επιδράσεις των γλυκαντικών στους απογόνους

Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν γλυκαντικά χαμηλών θερμίδων ως μια πιο υγιεινή εναλλακτική λύση στη ζάχαρη, αλλά μπορεί να έχουν κάποια απροσδόκητα αποτελέσματα στην εγκυμοσύνη. Ενώ είναι σε μεγάλο βαθμό μη τοξικά στους ενήλικες, προηγούμενη έρευνα υποδηλώνει ότι η προγεννητική κατανάλωση από τις μητέρες μπορεί να επηρεάσει τον κίνδυνο παχυσαρκίας και το μικροβίωμα στα βρέφη. Ωστόσο, κανείς δεν το είχε εξετάσει λεπτομερώς για να κατανοήσει τις συγκεκριμένες αλλαγές στους μικροβιακούς πληθυσμούς και την πιθανή σχέση τους με την παχυσαρκία.

«Γνωρίζουμε ότι η διατροφή της μητέρας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στον καθορισμό του εάν οι απόγονοί της θα αναπτύξουν ορισμένες ασθένειες αργότερα στη ζωή τους», δήλωσε η καθηγήτρια Raylene Reimer του Πανεπιστημίου του Κάλγκαρι και ανώτερη συγγραφέας της μελέτης.

- Advertisement -

«Σε αυτή τη μελέτη, μας ενδιέφερε να προσδιορίσουμε πώς η κατανάλωση γλυκαντικών χαμηλών θερμίδων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ειδικά η τεχνητή γλυκαντική ασπαρτάμη ή η φυσική εναλλακτική στέβια, επηρέασε τα βακτήρια του εντέρου και τον κίνδυνο παχυσαρκίας των απογόνων».

Για να το διερευνήσουν αυτό, οι ερευνητές τάισαν ασπαρτάμη, στέβια ή απλό νερό σε έγκυους αρουραίους. Μόλις οι αρουραίοι γέννησαν, οι ερευνητές ζύγισαν τα νεογνά των αρουραίων και ερεύνησαν τα μικροβιώματα του εντέρου τους για να εκτιμήσουν πώς τα είχαν επηρεάσει τα γλυκαντικά.

- Advertisement -

Ελάχιστη επίδραση στις μητέρες

Τα γλυκαντικά είχαν ελάχιστες επιδράσεις στις μητέρες επίμυων, αλλά είχαν σημαντικές επιδράσεις στους απογόνους τους. Τα νεογνά που γεννήθηκαν από μητέρες που τρέφονταν με γλυκαντικά είχαν περισσότερο βάρος, υψηλότερο ποσοστό σωματικού λίπους και εμφάνισαν βασικές αλλαγές στα μικροβιώματα του εντέρου τους, με αυξήσεις στα μικρόβια που παράγουν προπιονικό και βουτυρικό και μειώσεις στα είδη που ζυμώνουν λακτόζη. Αυτές οι αλλαγές στη μικροβιακή ζύμωση στο έντερο μπορεί να έχουν προκαλέσει αύξηση βάρους στα νεογνά.    

«Αν και οι απόγονοι δεν κατανάλωναν ποτέ οι ίδιοι τις γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων, τα βακτήρια του εντέρου τους και ο κίνδυνος παχυσαρκίας επηρεάστηκαν από τα γλυκαντικά που κατανάλωναν οι μητέρες τους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης», είπε ο Reimer.

«Διαπιστώσαμε ότι συγκεκριμένα βακτήρια και τα ένζυμά τους συνδέονταν με το πόσο βάρος κέρδισαν οι απόγονοι και πόσο σωματικό λίπος συσσώρευσαν».

Λοιπόν, τι σημαίνουν τα ευρήματα για τις μέλλουσες μητέρες; Η μελέτη διεξήχθη σε αρουραίους και επομένως δεν ισχύει άμεσα για τον άνθρωπο, αλλά προηγούμενες ανθρώπινες μελέτες έχουν δείξει παρόμοια σχέση μεταξύ της κατανάλωσης γλυκαντικών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του υψηλότερου δείκτη μάζας σώματος για βρέφη. Περαιτέρω έρευνα θα παράσχει σαφέστερες οδηγίες για τις μητέρες, αλλά προς το παρόν ίσως αξίζει να παραλείψετε τα γλυκαντικά ενώ είναι έγκυες.  

«Η διατροφή μιας μητέρας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι πολύ σημαντική για τη βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη υγεία των βρεφών της», είπε η Reimer. «Η τήρηση των διατροφικών οδηγιών και η παραμονή εντός των συνιστώμενων οδηγιών αύξησης βάρους για την εγκυμοσύνη είναι βασικά βήματα που πρέπει να ληφθούν».

Πηγή: EurekAlert

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.