Γιατί το πρόβλημα δεν είναι μόνο διατροφικό και τι προτείνουν οι ερευνητές
Η μείωση του νατρίου στη διατροφή είναι από τις πιο συχνά επαναλαμβανόμενες συστάσεις δημόσιας υγείας παγκοσμίως. Αλλά νέα έρευνα του Πανεπιστημίου Toronto, που δημοσιεύτηκε στο Nutrition Today με υποστήριξη του Institute for the Advancement of Food and Nutrition Sciences (IAFNS), αποκαλύπτει ένα παράδοξο που περιπλέκει σημαντικά αυτή τη στρατηγική. Πολλά από τα τρόφιμα που συνεισφέρουν περισσότερο στην πρόσληψη νατρίου είναι ταυτόχρονα σημαντικές πηγές θρεπτικών συστατικών που οι Αμερικανοί ήδη δυσκολεύονται να καταναλώνουν σε επαρκείς ποσότητες. Η πρώτη συγγραφέας Mavra Ahmed το διατυπώνει ξεκάθαρα: «Πολλά από τα τρόφιμα που συνεισφέρουν περισσότερο στην πρόσληψη νατρίου παρέχουν επίσης απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Επομένως, οι πολιτικές πρέπει να υιοθετήσουν πιο λεπτομερή, συστημική προσέγγιση για να αποφύγουν ακούσιες διατροφικές συνέπειες.»
Η ανάλυση βασίστηκε σε δεδομένα από την έρευνα NHANES 2017-2018, με συμμετέχοντες που κατέγραψαν την ακριβή διατροφή τους για 24 ώρες. Τρόφιμα όπως λαχανικά σε κονσέρβα, τυριά, αλλαντικά και ψωμί ανήκουν στους μεγαλύτερους συντελεστές νατρίου στη διατροφή, αλλά είναι επίσης σημαντικές πηγές καλίου, φυτικών ινών, ασβεστίου και βιταμίνης D, θρεπτικών συστατικών που κατατάσσονται ως «ελλειμματικά» επειδή ο αμερικανικός πληθυσμός τα καταναλώνει σε ποσότητες κατώτερες των συστάσεων. Ορισμένα τρόφιμα με υψηλό νάτριο κατέχουν επίσης σημαντική θέση στην πρόσληψη πρωτεΐνης, όπως αλλαντικά, μεικτά κρεατικά πιάτα, burgers και κοτόπουλο συνεισφέρουν 40 έως 50% της συνολικής κατανάλωσης πρωτεΐνης.
Η έρευνα επισημαίνει ότι το νάτριο δεν είναι απλώς συντελεστής γεύσης αλλά παίζει κρίσιμο ρόλο στην ασφάλεια τροφίμων. Σε επεξεργασμένα κρέατα και τυριά, το νάτριο αναστέλλει την ανάπτυξη παθογόνων βακτηρίων και μικροοργανισμών αλλοίωσης μειώνοντας την υδατική ενεργότητα του προϊόντος. Η μείωση νατρίου σε αυτές τις κατηγορίες μπορεί να μειώσει τη διάρκεια ζωής και να αλλάξει τη γεύση και την υφή, δημιουργώντας τεχνολογικές προκλήσεις χωρίς εύκολη λύση.
Η επικεφαλής ερευνήτρια Mary L’Abbé τονίζει ότι οι κατασκευαστές πρέπει να συνεχίσουν να μειώνουν το νάτριο, αλλά με τρόπο που διατηρεί τη διατροφική αξία αυτών των τροφίμων. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι μείωση νατρίου κατά 10 έως 30% είναι τεχνικά εφικτή σε πολλές κατηγορίες, αλλά πρέπει να εφαρμοστεί με τρόπο που να διατηρεί τη συνεισφορά αυτών των τροφίμων στα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Ένα πιθανό εργαλείο που προτείνουν είναι η επισήμανση μπροστινής όψης συσκευασίας, με αποδείξεις από άλλες χώρες να δείχνουν ότι τέτοια συστήματα ενθαρρύνουν μετατόπιση προς προϊόντα χαμηλότερου νατρίου και υψηλότερης διατροφικής αξίας.