Νέα μελέτη σε 30.000 ανθρώπους αποδεικνύει ότι η επιλογή φρούτων έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από την ποσότητα
Η σύσταση «πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως» είναι από τις πιο διαδεδομένες διατροφικές οδηγίες παγκοσμίως. Νέα μελέτη από επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Reading, του Harvard Medical School, του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας Davis και της Mars Inc., που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Food and Function, παρακολούθησε τις διατροφικές συνήθειες περισσότερων από 30.000 συμμετεχόντων στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ χρησιμοποιώντας βιοδείκτες για να μετρήσει την πραγματική πρόσληψη φλαβανολών και βρήκε ότι λιγότεροι από 1 στους 5 έφτασαν στο επίπεδο που έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου, ακόμα και μεταξύ εκείνων που τρώνε τακτικά πέντε μερίδες την ημέρα. Το πρόβλημα δεν είναι η ποσότητα αλλά η επιλογή.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Οι επιστήμονες αποφάσισαν: Αυτό είναι το πιο θρεπτικό λαχανικό στον κόσμο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το συγκλονιστικό βίντεο με τρωκτικά και περιττώματα αναμεμειγμένα με το φαγητό των ζώων σε μονάδα παραγωγής προϊόντων ΠΟΠ
Οι φλαβανόλες είναι φυτοχημικές ενώσεις με ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση που βρίσκονται σε συγκεκριμένα φρούτα, λαχανικά και ποτά. Η μεγαλύτερη κλινική μελέτη που έχει γίνει για αυτές, η μελέτη COSMOS, διαπίστωσε ότι ημερήσια πρόσληψη 500 mg φλαβανολών μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο θανάτου από καρδιακή νόσο. Φτάνοντας σε αυτόν τον στόχο με τη διατροφή είναι πιο δύσκολο από ό,τι φαίνεται, γιατί διαφορετικά φρούτα και λαχανικά έχουν εντελώς διαφορετική περιεκτικότητα σε φλαβανόλες. Ένα κιλό καρότα δεν συνεισφέρουν σχεδόν τίποτα, ενώ ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι αποδίδει περίπου 200 mg.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα
Τα τρόφιμα με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε φλαβανόλες ανά μερίδα, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι δαμάσκηνα με περίπου 450 mg ανά πακέτο 500 γραμμαρίων, κράνμπερι με περίπου 300 mg ανά πακέτο 250 γραμμαρίων, βατόμουρα με περίπου 250 mg ανά πακέτο 200 γραμμαρίων, πράσινο τσάι με περίπου 200 mg ανά φλιτζάνι, φάβα με περίπου 140 mg ανά μικρή χούφτα, κεράσια με περίπου 130 mg ανά πακέτο 400 γραμμαρίων, μήλο με φλούδα με περίπου 110 mg, φράουλες με περίπου 90 mg ανά πακέτο 200 γραμμαρίων και μύρτιλα με περίπου 80 mg ανά πακέτο 150 γραμμαρίων. Ένα πακέτο βατόμουρα ή δαμάσκηνα μαζί με ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι μπορεί να φτάσει τα 500 mg σε μια μέρα, ενώ οι ίδιες θερμίδες από μπανάνες, σταφύλια ή καρότα θα αποδώσουν ελάχιστες φλαβανόλες. Ο καθηγητής Gunter Kuhnle του Πανεπιστημίου του Reading σχολίασε ότι «τα πέντε την ημέρα είναι το σωστό μήνυμα, αλλά ίσως χρειαστεί να σκεφτούμε πιο προσεκτικά ποια πέντε».
