Οι διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων και ποτών μας βομβαρδίζουν καθημερινά, μέσα από την τηλεόραση, τα περιοδικά, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και με κάθε ευκαιρία.
Τα τρόφιμα είναι μια καθημερινή ανάγκη και , ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές, υπάρχει ένας συντριπτικός αριθμός επιλογών τροφίμων.
Όμως, τι είδους τρόφιμα μας διαφημίζονται; Η απάντηση είναι αρκετά συχνά: ανθυγιεινό φαγητό και αυτή είναι μια αυξανόμενη ανησυχία για πολλούς καταναλωτές, ιδιαίτερα για τους γονείς.
Η έκθεση των ατόμων σε πληροφορίες έχει αυξηθεί παράλληλα με τον μέσο χρόνο που περνούν σε μια οθόνη. Οι εταιρείες τροφίμων και ποτών αξιοποιούν διάφορες πλατφόρμες για να προσεγγίσουν πιθανούς πελάτες. Οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό για να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους ως η καλύτερη επιλογή για κατανάλωση.
Φαίνεται να υπάρχει ένας πραγματικός αγώνας δρόμου για να πειστούν οι καταναλωτές να τρώνε όλο και περισσότερο, ακόμη και αν το προϊόν διατροφής είναι υψηλό σε θερμίδες αλλά χαμηλό σε διατροφική αξία. Μέσα σε όλο αυτό, δεν είναι σπάνια η τακτική χρήσης παιδιών σε διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων και η στόχευση αυτών ή των μητέρων τους. Τα παιδιά δεν είναι σε θέση να κάνουν διατροφικές επιλογές από την άποψη της υγείας, έλκονται από τις πολύχρωμες εικόνες και τα πιασάρικα τραγούδια που χρησιμοποιούν οι ανθυγιεινές διαφημίσεις τροφίμων και επιμένουν να τα καταναλώνουν.
Η κατανάλωση ανθυγιεινών τροφίμων συχνά μπορεί να έχει μη αναστρέψιμες συνέπειες για την υγεία, όπως διαβήτη, υπέρταση, παχυσαρκία και κακή στοματική υγεία.
Μια έκθεση με τίτλο Carbonating the World αποκάλυψε την ανησυχητική τάση των εταιρειών ποτών να μετατοπίζουν τις επενδύσεις τους σε χώρες χαμηλού / μεσαίου εισοδήματος (LMICs). Οι επενδύσεις αυτές λαμβάνουν τη μορφή εμπορίας και κατασκευής νέων μονάδων παραγωγής και εμφιάλωσης. Δεδομένου ότι η πλειοψηφία του πληθυσμού των LMICs είναι νέοι, η έκθεσή τους σε τέτοια ανθυγιεινά προϊόντα διατροφής θέτει σε κίνδυνο την υγεία τους για ολόκληρη τη ζωή τους.
Τι μπορούμε να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε τα δεινά του ανθυγιεινού μάρκετινγκ τροφίμων;
Η Ναΐνα Καγιούμ, που έχει ασχοληθεί με τα οικονομικά και τη Δημόσια Υγεία, αναφέρει στο hphr.org τρόπους “άμυνας” έναντι των πρακτικών μάρκετινγκ ανθυγιεινών τροφίμων. Όπως αναφέρει, οι εταιρείες που κατασκευάζουν ανθυγιεινά τρόφιμα υπάρχουν για να αποκομίσουν κέρδη και θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τις ίδιες τακτικές για να κρατήσουν τους πελάτες γαντζωμένους στα προϊόντα διατροφής τους. Όμως, η κοινωνία στο σύνολό της, μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει τον ρόλο της στην προστασία των παιδιών από τα δεινά του μάρκετινγκ πρόχειρου φαγητού.
- Οι γονείς και οι δάσκαλοι μπορούν να εκπαιδεύσουν τα παιδιά σχετικά με τη λήψη υγιεινών διατροφικών επιλογών. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν να πειθαρχούν τις διατροφικές τους συνήθειες και να τις μεταμορφώνουν με υγιεινό τρόπο με την καθοδήγηση των γονέων και των δασκάλων τους.
- Τα σχολεία μπορούν επίσης να διασφαλίσουν ότι το περιβάλλον τροφίμων τους δεν προωθεί την ανθυγιεινή κατανάλωση τροφίμων. Μπορούν να απαγορεύσουν στις ανθυγιεινές εταιρείες τροφίμων να χρησιμοποιούν τα σχολεία ως χώρους προώθησης και αντ’ αυτού να παρέχουν υγιεινές και νόστιμες διατροφικές επιλογές στους μαθητές τους.
- Οι κυβερνήσεις πρέπει να υιοθετήσουν μια ηθική στάση για να επιτύχουν την ισορροπία μεταξύ της οικονομικής ανάπτυξης και της υγείας του πληθυσμού. Μπορούν επίσης να καταστήσουν παράνομη τη διαφήμιση πρόχειρου φαγητού κατά τη διάρκεια των τηλεοπτικών ωρών υψηλής τηλεθέασης ή σε σχολικές περιοχές.
- Οι αρχές δημόσιας υγείας πρέπει να παρέμβουν και να υποστηρίξουν ορισμένους περιορισμούς στην εμπορία ανθυγιεινών τροφίμων. Πρέπει επίσης να εκπαιδεύσουν τους καταναλωτές σχετικά με το πώς να κάνουν πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές και να γνωρίζουν πώς τα ανθυγιεινά τρόφιμα μπορούν να επηρεάσουν την υγεία τους.