Νέες διατροφικές οδηγίες βασισμένες σε στοιχεία, από την Βρετανική Διαιτολογική Ένωση
Ενώ η χρόνια δυσκοιλιότητα επηρεάζει βαθιά την ποιότητα ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων, οι παραδοσιακές συμβουλές για την αντιμετώπισή της συχνά περιορίζονται σε γενικές συστάσεις για αύξηση των φυτικών ινών και της πρόσληψης υγρών. Ωστόσο, οι ερευνητές, με επικεφαλής την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Eirini Dimidi του King’s College London, διαπίστωσαν ότι αυτές οι γενικές οδηγίες στερούνται ισχυρής επιστημονικής τεκμηρίωσης για την ειδική ανακούφιση της δυσκοιλιότητας.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Συνεχίζεται ο “πόλεμος” στα ελληνικά μακαρόνια: Νέα προσφυγή της ΜΕΛΙΣΣΑ–ΚΙΚΙΖΑΣ εναντίον της ΜΑΚΒΕΛ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σαφάρι ελέγχων στις λαϊκές: Πρόστιμα 10.500 ευρώ σε 7 πωλητές μίας λαϊκής σε μία μέρα
Για να καλύψουν αυτό το κενό, δημιουργήθηκαν οι πρώτες ολοκληρωμένες, τεκμηριωμένες διατροφικές οδηγίες για ενήλικες με χρόνια δυσκοιλιότητα. Οι οδηγίες αυτές, που δημοσιεύθηκαν στα επιστημονικά περιοδικά Journal of Human Nutrition & Dietetics και Neurogastroenterology & Motility, εστιάζουν σε συγκεκριμένες διατροφικές παρεμβάσεις με αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα σε κλινικές δοκιμές.
Οι τροφές και τα συμπληρώματα με τεκμηριωμένη δράση
Οι νέες συστάσεις υποδεικνύουν μια σειρά από στοχευμένες αλλαγές στη διατροφή και τη χρήση συμπληρωμάτων που μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργία του εντέρου και να ανακουφίσουν τα συμπτώματα.
Η κατανάλωση δύο έως τριών ακτινιδίων την ημέρα για τουλάχιστον τέσσερις εβδομάδες μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση της συχνότητας των κενώσεων, καθώς τα ακτινίδια περιέχουν ένζυμα και φυτικές ίνες που υποστηρίζουν την πεπτική κίνηση. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα συμπληρώματα ακτινιδίου δεν παρουσιάζουν την ίδια ευεργετική δράση στη δυσκοιλιότητα, αν και μειώνουν τον κοιλιακό πόνο. Επίσης, η κατανάλωση έξι έως οκτώ φέτες ψωμιού σίκαλης την ημέρα, ως υποκατάστατο του λευκού ψωμιού, μπορεί να αυξήσει τη συχνότητα των κενώσεων, αν και αυτή η ποσότητα ενδέχεται να προκαλέσει δυσφορία σε ορισμένα άτομα. Τέλος, η κατανάλωση μισού έως ενάμισι λίτρου νερού ημερησίως, ιδίως νερού πλούσιου σε μαγνήσιο, μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά σε άλλες διατροφικές θεραπείες.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καταιγίδα ανακλήσεων σοκολάτας – Νέο «χτύπημα» από την M&S
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Προ των πυλών νέο προζύμι για το ψωμί – Ευρωπαϊκή έρευνα ανοίγει τον δρόμο για πιο θρεπτικά αρτοσκευάσματα
Στην κατηγορία των συμπληρωμάτων, η λήψη πάνω από δέκα γραμμάρια ψύλλιου (Psyllium) ημερησίως έχει κλινικό όφελος, καθώς αυξάνει τη συχνότητα και μαλακώνει τα κόπρανα, μειώνοντας την προσπάθεια, με τη δόση να αυξάνεται σταδιακά για την αποφυγή αερίων και δυσφορίας. Μια δόση μηδέν κόμμα πέντε έως ενάμισι γραμμάριο οξειδίου του μαγνησίου (Magnesium Oxide) ημερησίως μπορεί να βελτιώσει τη μαλακότητα των κοπράνων, να μειώσει το φούσκωμα και να αυξήσει τη συνολική άνεση. Τέλος, συγκεκριμένα στελέχη προβιοτικών, όπως τα Bifidobacterium lactis και Bacillus coagulans, μπορούν να βοηθήσουν στην εξισορρόπηση της εντερικής μικροχλωρίδας και στην ανακούφιση των συμπτωμάτων, όταν λαμβάνονται σταθερά για τουλάχιστον τέσσερις εβδομάδες.