ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΝέα μελέτη δείχνει ότι το φαγητό στα νοσοκομεία υπονομεύει την υγεία των...

Νέα μελέτη δείχνει ότι το φαγητό στα νοσοκομεία υπονομεύει την υγεία των ασθενών!

4 λεπτά ανάγνωσης

Όχι μόνο άνοστο αλλά και ανθυγιεινό το νοσοκομειακό φαγητό σύμφωνα με μελέτη

Στην πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη στον κόσμο για την αξιολόγηση τόσο της διατροφικής ποιότητας όσο και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των τροφίμων που σερβίρονται σε ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης χρησιμοποιώντας λεπτομερή δεδομένα σε επίπεδο τροφίμων, οι ερευνητές αξιολόγησαν τα μενού και τα δεδομένα προμήθειας τροφίμων από δύο νοσοκομεία και τρία γηροκομεία μεσαίου μεγέθους στη Γερμανία. Η υπηρεσία εστίασης αυτών των ιδρυμάτων πιθανότατα αντικατοπτρίζει αυτήν πολλών ιδρυμάτων υγειονομικής περίθαλψης σε χώρες υψηλού εισοδήματος.

- Advertisement -

«Διαπιστώσαμε ότι τα γεύματα περιείχαν πολύ λίγες υγιεινές φυτικές τροφές όπως λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως και όσπρια, και πάρα πολλά επεξεργασμένα δημητριακά, πρόσθετα σάκχαρα, αλάτι και κορεσμένα λιπαρά», λέει η Lisa Pörtner, κύρια συγγραφέας από το PIK και το Charité. «Αυτό οδηγεί σε ανεπαρκή παροχή θρεπτικών συστατικών και χαμηλή ποιότητα διατροφής». Σε όλα τα ιδρύματα που αναλύθηκαν, τα γεύματα υπολείπονταν σε μεγάλο βαθμό της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης βασικών θρεπτικών συστατικών όπως το φυλλικό οξύ, το κάλιο και η βιταμίνη Β6, ενώ και τα γηροκομεία υπολείπονταν σε παροχή πρωτεϊνών.

«Οι θερμίδες από υγιεινές φυτικές τροφές αποτελούσαν λιγότερο από το ένα πέμπτο της παροχής ενέργειας σε όλα τα ιδρύματα, ποσοστό πολύ χαμηλότερο από το 80% που συνιστάται από την Planetary Health Diet», προσθέτει ο Pörtner. Ταυτόχρονα, τα επεξεργασμένα δημητριακά αποτελούσαν πάνω από το 20% των θερμίδων και το κόκκινο κρέας αντιπροσώπευε το 10 έως 17% – με αποτέλεσμα την κακή συνολική διατροφική ποιότητα. Τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης, δηλαδή το κόκκινο κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, συνέβαλαν επίσης σημαντικά στις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, της αλλαγής χρήσης γης και της ρύπανσης των υδάτων.

- Advertisement -

Οι υπηρεσίες εστίασης στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης συμβάλλουν στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος και στην κλιματική αλλαγή

«Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι τα τρόφιμα που σερβίρονται σε χώρους υγειονομικής περίθαλψης ενέχουν κίνδυνο για την υγεία εάν καταναλώνονται μακροπρόθεσμα, καθώς οι ανθυγιεινές δίαιτες αποτελούν σημαντική αιτία χρόνιων ασθενειών», εξηγεί η Nathalie Lambrecht από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ. «Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, καθώς τα ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης θα πρέπει να αποτελούν πρότυπα για την υγιεινή διατροφή. Επιπλέον, διαπιστώνουμε ότι η εστίαση συμβάλλει στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος και στην κλιματική αλλαγή – οι οποίες απειλούν επίσης να υπονομεύσουν την υγεία», προσθέτει ο Lambrecht. Οι συγγραφείς καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι ουσιαστικές αλλαγές στην εστίαση στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης είναι απαραίτητες για την προστασία τόσο της ανθρώπινης όσο και της πλανητικής υγείας.

Ευτυχώς, και τα δύο μπορούν να επιτευχθούν μέσω παρόμοιων δράσεων: μείωση της υπερκατανάλωσης τροφών ζωικής προέλευσης, με παράλληλη αύξηση της πρόσληψης υγιεινών, φυτικών επιλογών. Οι ερευνητές προτείνουν υποχρεωτικά πρότυπα διατροφής και βιωσιμότητας για τα ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης – μαζί με τακτικές αξιολογήσεις της ποιότητας των τροφίμων και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων – ως σημαντικούς μοχλούς για τη βελτίωση της υγείας και την προστασία του πλανήτη.

Η Γερμανία δημοσίευσε πέρυσι μια διατροφική στρατηγική που αναφέρει ρητά τη βελτίωση της εστίασης σε χώρους υγειονομικής περίθαλψης, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουν υπάρξει πολιτικές δράσεις. Οι συντάκτες της μελέτης τονίζουν ότι οι θεσμοί δεν ευθύνονται αποκλειστικά για τις ελλείψεις, καθώς οι οικονομικές πιέσεις και άλλες απαιτήσεις έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. «Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης πρέπει επειγόντως να δώσουν προτεραιότητα στην ποιότητα των τροφίμων, να ορίσουν σαφή πρότυπα και να καλύψουν τα υπάρχοντα κενά δεδομένων για να διασφαλίσουν ότι τα γεύματα προάγουν πραγματικά την υγεία – χωρίς να βλάπτουν τον πλανήτη», λέει ο ερευνητής του PIK, Pörtner. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU).

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(25)00138-X/fulltext

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Συσκευασία: Σε δημόσια διαβούλευση ο νέος εκτελεστικός κανονισμός της ΕΕ για τα μητρώα παραγωγών συσκευασιών στο πλαίσιο του PPWR

Η Επιτροπή προτείνει ενιαίο σύστημα εγγραφής και αναφοράς για τους παραγωγούς συσκευασιών σε όλα τα κράτη μέλη.

Ποιες τροφές συνδέονται με μεγαλύτερο κίνδυνο κατάθλιψης

Η συχνή κατανάλωση ορισμένων τροφίμων έχει συνδεθεί με χειρότερη ψυχολογική εικόνα

Χιλιάδες κρούσματα Cyclospora και 2 θάνατοι από μολυσμένο μαρούλι στις ΗΠΑ – Περιστατικά και σε 16 ευρωπαϊκές χώρες καταγράφει μελέτη

Νέα επιστημονική ανασκόπηση καταγράφει την παρουσία του παρασίτου σε 16 ευρωπαϊκές χώρες και αξιολογεί τους παράγοντες κινδύνου.