ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤο ελαιόλαδο θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου από άνοια κατά...

Το ελαιόλαδο θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου από άνοια κατά ένα τρίτο

4 λεπτά ανάγνωσης

Μια ακόμη ιδιότητα του ελαιόλαδου που απευθύνεται σε περίπου μισό εκατομμύριο Έλληνες. 

   Το ελαιόλαδο θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου από άνοια κατά 1/3, σύμφωνα με πρώιμη μελέτη που διεξήχθη από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ στις Ηνωμένες Πολιτείες, και θα μπορούσε να είναι ελπιδοφόρα για ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού.

- Advertisement -

Ως αναπόσπαστο κομμάτι της μεσογειακής διατροφής, θεωρείται από καιρό υπερστροφή για τον άνθρωπο και διαθέτει μια σειρά από ευεργετικές ιδιότητες. Στις αρχές του έτους, μελέτη πρότεινε πως το ελαιόλαδο μπορεί να επιδειχθεί ευεργετικό κατά την περίοδο κύησης, ενισχύοντας το μητρικό γάλα. Λίγο αργότερα φέτος, τα ωφέλη του ελαιολάδου για την υγεία και την καρδία βρέθηκαν στο επίκεντρο μελέτης του πανεπιστημίου του Yale. Τις θαυματουργές ιδιότητες του ελαιολάδου προτείνει άλλη μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, όσον αφορά ασθένεια του κεντρικού νευρικού συστήματος. Η μελέτη έδειξε πως το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής ατόμων με πολλαπλή σκλήρυνση (σκλήρυνση κατά πλάκας).

   Η άνοια περιλαμβάνει μια σειρά παθήσεων που επηρεάζουν τη μνήμη και άλλες νοητικές ικανότητες αρκετά ώστε να παρεμβαίνουν στην καθημερινή ζωή. Οι καταστάσεις προκαλούνται από φυσικές αλλαγές στον εγκέφαλο, με τη νόσο του Αλτσχάιμερ να είναι ο πιο κοινός τύπος. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας Alzheimer Αθηνών, «η αύξηση του προσδόκιμου ζωής κυρίως σε αναπτυσσόμενες χώρες έφερε στο προσκήνιο την άνοια, με πιο συχνή μορφή τη νόσο Αλτσχάιμερ σαν ένα μείζον ιατρικό, κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα». Αυτός είναι ο λόγος πως από πολλούς επιστήμονες θεωρείται μια από τις νόσους του 21ου αιώνα

- Advertisement -

    Υπολογίζεται πως 50 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν με άνοια παγκοσμίως, αριθμός που πρόκειται να αυξηθεί δραματικά στο μέλλον. Υπολογίζεται πως αυτή τη στιγμή περίπου 300.000- 500.000 άτομα ζουν στην Ελλάδα, είτε με άνοια, είτε με πρώιμη διαταραχή που θα εξελιχθεί σε άνοια.

    Σύμφωνα με τους ερευνητές, η χρήση ελαιόλαδου αντί για λίπη όπως η μαργαρίνη και η εμπορική μαγιονέζα θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου από άνοια. Στην πρώτη μελέτη για τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της διατροφής και του θανάτου που σχετίζεται με την άνοια, οι επιστήμονες ανέλυσαν τα διατροφικά ερωτηματολόγια και τα αρχεία θανάτου περισσότερων από 90.000 πολιτών των ΗΠΑ για τρεις δεκαετίες. Από αυτούς, 4.749 καταγράφηκαν ως θάνατοι από άνοια.

- Advertisement -

  Διαπίστωσαν ότι όσοι κατανάλωναν πάνω από μισή κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο κάθε μέρα είχαν 28% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από άνοια σε σύγκριση με εκείνους που το καταπλακώναν σπάνια ή και ποτέ. Η μελέτη έδειξε πώς η αντικατάσταση ενός μόνο κουταλιού μαργαρίνης ή μαγιονέζας με ελαιόλαδο κάθε μέρα συσχετίστηκε επίσης με χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από άνοια μεταξύ 8-14%.

«Η μελέτη μας ενισχύει τις διατροφικές οδηγίες που συνιστούν φυτικά έλαια όπως το ελαιόλαδο και υποδηλώνει ότι αυτές οι συστάσεις όχι μόνο υποστηρίζουν την υγεία της καρδιάς αλλά δυνητικά και την υγεία του εγκεφάλου», δήλωσε η Anne-Julie Tessier, μεταδιδακτορική υπότροφος στο Harvard TH Chan School of Public Health. .

Για αυτήν τη μελέτη, η Tessier σημείωσε ότι η σχέση μεταξύ του ελαιολάδου και του κινδύνου θνησιμότητας από άνοια ήταν ανεξάρτητη από τη συνολική ποιότητα της διατροφής, κάτι που μπορεί να υποδηλώνει ότι το ελαιόλαδο έχει ιδιότητες που είναι μοναδικά ευεργετικές για την υγεία του εγκεφάλου.

   Οι επιστήμονες ωστόσο επισημαίνουν πως θα χρειαστούν και άλλες μελέτες για να επιβεβαιωθεί το αποτέλεσμα, αλλά οι ερευνητές είπαν ότι η μελέτη ενισχύει τα στοιχεία ότι η χρήση ελαιόλαδου στη θέση άλλων λιπών μπορεί να βοηθήσει στην υποστήριξη μιας υγιεινής διατροφής.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.