ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΠώς να καταπολεμήσετε την τοξική κολιβακτίνη - τα βακτήρια του εντέρου που...

Πώς να καταπολεμήσετε την τοξική κολιβακτίνη – τα βακτήρια του εντέρου που συνδέονται με τον καρκίνο του παχέος εντέρου

5 λεπτά ανάγνωσης

Νέα ευρήματα ενισχύουν την άποψη ότι η υγεία του εντέρου και οι διατροφικές συνήθειες από νεαρή ηλικία μπορεί να παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη σοβαρών ασθενειών

Η αύξηση των περιστατικών καρκίνου του παχέος εντέρου σε νεότερους ανθρώπους απασχολεί όλο και περισσότερο την επιστημονική κοινότητα, και νέες έρευνες στρέφουν την προσοχή σε έναν παράγοντα που βρίσκεται μέσα στο ίδιο μας το έντερο: μια τοξίνη που ονομάζεται κολιβακτίνη. Η ουσία αυτή παράγεται από ορισμένα στελέχη του βακτηρίου Escherichia coli (γνωστό ως E. coli) και φαίνεται να μπορεί να προκαλεί βλάβες στο DNA των κυττάρων του παχέος εντέρου, γεγονός που με την πάροδο του χρόνου μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη καρκίνου.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νέος Ευρωπαϊκός συναγερμός για κίνδυνο φωτιάς και ηλεκτροπληξίας από βραστήρα που πωλείται και στην Ελλάδα (Φωτογραφία)

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σωματική βία, εξευτελισμός και ψυχολογικός εκφοβισμός πίσω από την βιτρίνα βραβευμένου εστιατορίου – Τι καταγγέλουν πρώην εργαζόμενοι

- Advertisement -

Ερευνητές από το University of California San Diego εντόπισαν γενετικά «αποτυπώματα» της τοξίνης σε όγκους ασθενών με καρκίνο παχέος εντέρου, ιδιαίτερα σε άτομα κάτω των 50 ετών. Ο καθηγητής Ludmil Alexandrov, μέλος του Moores Cancer Center του πανεπιστημίου, δήλωσε ότι η κολιβακτίνη είναι ένας από τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που αφήνουν συγκεκριμένο ίχνος στο ανθρώπινο γονιδίωμα. Σύμφωνα με τον ίδιο, το γενετικό αυτό αποτύπωμα εμφανίζεται συχνότερα σε περιπτώσεις καρκίνου του παχέος εντέρου σε νεαρούς ενήλικες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται 7 διαφορετικά είδη ζαμπόν από μεγάλα σούπερ μάρκετ και ντελικατέσεν λόγω επικίνδυνου βακτηρίου

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμα σε Σκλαβενίτη, Market In και ΑΒ Βασιλόπουλο για παραβάσεις τιμολόγησης και υγειονομικών κανόνων

Οι παράγοντες που αυξάνουν την παρουσία της κολιβακτίνης στο έντερο

Η κολιβακτίνη παράγεται από ορισμένα στελέχη του E. coli που βρίσκονται φυσιολογικά στο ανθρώπινο έντερο. Περίπου το 20 έως 30 τοις εκατό των ενηλίκων φέρουν τέτοια στελέχη, όπως έχει εξηγήσει ο ερευνητής μικροβιώματος Christian Jobin από το University of Florida. Παρ’ όλα αυτά, η παρουσία του βακτηρίου δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα αναπτυχθεί καρκίνος. Η συχνότητα των καρκίνων που σχετίζονται με την τοξίνη είναι μάλιστα χαμηλότερη σε περιοχές όπως η Αφρική και η Ασία σε σύγκριση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Δυτική Ευρώπη, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο τρόπος ζωής και το περιβάλλον παίζουν σημαντικό ρόλο.

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι παράγοντες όπως η διατροφή, η φλεγμονή στο έντερο και η χρήση φαρμάκων μπορεί να επηρεάζουν την ανάπτυξη των βακτηρίων που παράγουν κολιβακτίνη. Επιπλέον, πιθανή επίδραση έχουν γεγονότα της πρώιμης ζωής, όπως ο τρόπος γέννησης, ο θηλασμός, η χρήση αντιβιοτικών στην παιδική ηλικία και η κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 8 πράγματα που δεν πρέπει ΠΟΤΕ να καθαρίζετε με απολυμαντικά μαντηλάκια

Ιδιαίτερη σημασία φαίνεται να έχει η διαμόρφωση του μικροβιώματος ήδη από τους πρώτους μήνες ζωής. Ο θηλασμός, η επαφή δέρμα με δέρμα και η διατροφή πλούσια σε ωφέλιμα βακτήρια μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη ενός ισορροπημένου μικροβιώματος στο έντερο των βρεφών. Αντίθετα, η άσκοπη χρήση αντιβιοτικών μπορεί να καταστρέψει όχι μόνο τα παθογόνα αλλά και τα ωφέλιμα βακτήρια που προστατεύουν το έντερο.

Για τους ενήλικες, οι ειδικοί τονίζουν τη σημασία μιας διατροφής πλούσιας σε φυτικές ίνες και τροφίμων που περιέχουν προβιοτικά. Τρόφιμα όπως το γιαούρτι, τα τουρσιά, το ξινολάχανο και το ψωμί προζυμιού συμβάλλουν στην αύξηση των ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο και μπορούν να περιορίσουν την ανάπτυξη επιβλαβών μικροοργανισμών. Παράλληλα, τρόφιμα όπως οι πιπεριές, οι μπανάνες, η βρώμη και τα σπαράγγια παρέχουν πρεβιοτικές ίνες, δηλαδή θρεπτικά συστατικά που αποτελούν «τροφή» για τα καλά βακτήρια.

Μελέτες δείχνουν ότι ακόμη και μικρές ποσότητες πρεβιοτικών, περίπου τρία έως πέντε γραμμάρια ημερησίως, μπορούν να ωφελήσουν την υγεία του εντέρου. Η επαρκής κατανάλωση νερού και η τακτική σωματική δραστηριότητα επίσης συμβάλλουν στη διατήρηση ενός υγιούς μικροβιώματος, καθώς βοηθούν στην καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

Έρευνες έχουν δείξει ότι η καθιστική ζωή σχετίζεται με μικρότερη ποικιλία ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο. Αντίθετα, περίπου 150 λεπτά μέτριας άσκησης την εβδομάδα φαίνεται να έχουν θετική επίδραση στη μικροβιακή ισορροπία του οργανισμού.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πόση ώρα πρέπει να μουλιάζουμε τα όσπρια για να αποφύγουμε τα γαστρεντερικά προβλήματα;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το κόλπο με την καρφίτσα που κάνει το στύψιμο του λεμονιού πιο εύκολο (βίντεο)

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και πειράματα σε ζώα που έδειξαν ότι δίαιτες χαμηλές σε υδατάνθρακες μπορεί να μειώνουν το προστατευτικό στρώμα βλέννας στο έντερο, επιτρέποντας στην κολιβακτίνη να έρθει πιο εύκολα σε επαφή με τα κύτταρα του παχέος εντέρου. Αντίθετα, η κατανάλωση φυτικών ινών συνδέθηκε με χαμηλότερα επίπεδα E. coli και μικρότερη βλάβη στο DNA των κυττάρων.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι η σχέση μεταξύ μικροβιώματος και καρκίνου είναι σύνθετη και ακόμη ερευνάται. Ωστόσο, τα νέα ευρήματα ενισχύουν την άποψη ότι η υγεία του εντέρου και οι διατροφικές συνήθειες από νεαρή ηλικία μπορεί να παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη σοβαρών ασθενειών αργότερα στη ζωή.

Φωτογραφία άρθρου Shutterstock

Το Cibum είναι εξειδικευμένο site ενημέρωσης για την ασφάλεια τροφίμων. Οι πληροφορίες του άρθρου έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα. Για περισσότερες λεπτομέρειες πατήστε ΕΔΩ.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Και στην Ελλάδα ανακλήθηκε με απόφαση ΕΟΦ συμπλήρωμα διατροφής (φωτογραφία)

Το προϊόν αποτέλεσε αντικείμενο ευρωπαϊκής ειδοποίησης RASFF και αποσύρθηκε από αγορές πολλών χωρών

Πατατάκια στο σινεμά: Όταν η Μαίρη ζήτησε πατατάκια ο Τάσος της εξήγησε για τους κινδύνους από το ακρυλαμίδιο

Μια βραδιά στο σινεμά γίνεται μάθημα ασφάλειας τροφίμων, για την ουσία που σχηματίζεται στα πατατάκια και έχει χαρακτηριστεί πιθανώς καρκινογόνος