ΑρχικήPicksNews LineΑναψυκτικά διαίτης: Μύθος ότι είναι καλύτερα από τα κανονικά αναψυκτικά - Οι...

Αναψυκτικά διαίτης: Μύθος ότι είναι καλύτερα από τα κανονικά αναψυκτικά – Οι κίνδυνοι που κρύβουν για την υγεία

5 λεπτά ανάγνωσης

Έρευνες δείχνουν ότι τα αναψυκτικά διαίτης οδηγούν σε παρόμοια προβλήματα υγείας με τα κανονικά αναψυκτικά

Τα αναψυκτικά διαίτης θεωρούνται συχνά ως μια πιο υγιεινή εναλλακτική επειδή δεν έχουν ζάχαρη, είναι απαλλαγμένα από θερμίδες και πρόσθετα σάκχαρα.

- Advertisement -

Ωστόσο και τα αναψυκτικά διαίτης ενέχουν κινδύνους για την υγεία και μάλιστα αρκετές μελέτες δείχνουν ότι η τακτική κατανάλωση αναψυκτικού διαίτης μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη και άλλων παθήσεων υγείας.

Αναψυκτικά διαίτης vs συμβατικών αναψυκτικών

Τα αναψυκτικά διαίτης έχουν παρόμοια συστατικά με τα συμβατικά αναψυκτικά, με την διαφορά ότι η ζάχαρη αντικαθίσταται με κάποιο υποκατάστατο, όπως η ασπαρτάμη. Μπορεί επίσης να περιέχουν ακεσουλφάμη καλίου, σουκραλόζη και σακχαρίνη.

- Advertisement -

Κατά τα άλλα, περιέχουν τα ίδια τεχνητά αρώματα και πρόσθετα.

Πιθανά οφέλη από την εναλλακτική των αναψυκτικών διαίτης

Εάν καταναλώνετε αναψυκτικά, η μετάβαση από το κανονικό σε αναψυκτικό διαίτης μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε την πρόσληψη πρόσθετων σακχάρων και, με τη σειρά του, τη συνολική πρόσληψη θερμίδων.

- Advertisement -

Η κατανάλωση υπερβολικών προστιθέμενων σακχάρων συνδέεται με προβλήματα υγείας όπως ο διαβήτης τύπου 2, οι καρδιακές παθήσεις και η τερηδόνα.

Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι η αντικατάσταση του συμβατικού αναψυκτικού με αναψυκτικό διαίτης δεν μειώνει τον κίνδυνο να αναπτύξετε αυτά τα προβλήματα υγείας.

Οι κίνδυνοι που κρύβονται σε αναψυκτικά διαίτης

  • Οδηγούν σε τερηδόνα

Η αντικατάσταση του συμβατικού αναψυκτικού με αναψυκτικό διαίτης μπορεί να μειώσει την πρόσληψη σακχάρων που προκαλούν οδοντικές κοιλότητες, αλλά δεν προστατεύει απαραίτητα τη συνολική υγεία των δοντιών.

Όλα τα αναψυκτικά είναι όξινα και η τακτική κατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε οδοντική διάβρωση με την πάροδο του χρόνου. Μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που πίνουν αναψυκτικά διαίτης τείνουν να έχουν υψηλότερα ποσοστά οδοντικής διάβρωσης από εκείνους που πίνουν κυρίως νερό.

  • Αυξάνουν τον κίνδυνο διαβήτη

Η κατανάλωση προστιθέμενων σακχάρων συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο διαβήτη, γι’ αυτό μερικοί άνθρωποι επιλέγουν ποτά χωρίς ζάχαρη όπως τα αναψυκτικά διαίτης αντί των συμβατικών. Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι τα αναψυκτικό διαίτης μπορεί επίσης να αυξήσουν τον κίνδυνο διαβήτη.

Σύμφωνα με μελέτη οι συμμετέχοντες που έπιναν τουλάχιστον μία μερίδα αναψυκτικού διαίτης την εβδομάδα είχαν περίπου 70% μεγαλύτερο κίνδυνο διαβήτη σε σύγκριση με άτομα που δεν έπιναν αναψυκτικό διαίτης. Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που έπιναν καθημερινά κανονική αναψυκτικά ή αναψυκτικά διαίτης είχαν παρόμοιο κίνδυνο να αναπτύξουν διαβήτη.

Η έρευνα δείχνει ότι τα τεχνητά γλυκαντικά μπορεί να επηρεάσουν τον κίνδυνο διαβήτη. Η ασπαρτάμη θα μπορούσε να αυξήσει την αντίσταση στην ινσουλίνη επηρεάζοντας έναν εγκεφαλικό υποδοχέα που συνδέεται με την ευαισθησία στην ινσουλίνη. Μπορεί επίσης να αυξήσει την κορτιζόλη (μια ορμόνη του στρες), να διαταράξει τα βακτήρια του εντέρου και να προκαλέσει οξειδωτικό στρες, τα οποία θα μπορούσαν να κάνουν τη διαχείριση του διαβήτη πιο δύσκολη.

Τα τεχνητά γλυκαντικά μπορεί επίσης να δυσκολέψουν τον εγκέφαλό σας να κατανοήσει τη σχέση μεταξύ των επιπέδων γλυκύτητας και της πρόσληψης θερμίδων, κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει τη συνολική ποιότητα της διατροφής σας.

  • Αυξάνουν τον κίνδυνο νεφρικής νόσου

Τα αναψυκτικά διαίτης αυξάνουν επίσης τον κίνδυνο εμφάνισης νεφρικής νόσου. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι όσο περισσότερα αναψυκτικά διαίτης πίνετε, τόσο υψηλότερος είναι ο κίνδυνος νεφρικής νόσου.

Η έρευνα δείχνει ότι αυτό μπορεί να σχετίζεται με την περιεκτικότητα του αναψυκτικού σε φώσφορο που χρησιμοποιείται για να προσθέσει χρώμα και γεύση στη σόδα. Αν και είναι ένα σημαντικό μέταλλο που βοηθά στην οικοδόμηση γερών οστών και δοντιών, η υπερβολική κατανάλωση έχει συσχετιστεί με μειωμένη νεφρική λειτουργία.

Τα άτομα με μειωμένη νεφρική λειτουργία, όπως αυτά με χρόνια νεφρική νόσο , πρέπει να προσέχουν πόσο φώσφορο καταναλώνουν.

  • Αυξάνουν την αρτηριακή πίεση

Πολλαπλές μελέτες έχουν συνδέσει την πρόσληψη αναψυκτικού διαίτης με την υψηλή αρτηριακή πίεση (υπέρταση), αν και ο λόγος δεν είναι ξεκάθαρος. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι ο κίνδυνος υπέρτασης των συμμετεχόντων αυξήθηκε κατά 9% για κάθε μερίδα αναψυκτικού διαίτης που έπιναν την ημέρα.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.