Νέα έρευνα αμφισβητεί τις απόψεις σχετικά με τον χρόνο οθόνης, αποκαλύπτοντας άλλους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη του παιδιού.
Νέα έρευνα του Πανεπιστημίου Curtin αμφισβητεί τις απόψεις σχετικά με τον χρόνο οθόνης, αποκαλύπτοντας ότι παράγοντες όπως η γονική ψυχική υγεία και ο τύπος της οθόνης που χρησιμοποιείται μπορεί να έχουν κάποιο αντίκτυπο στην ανάπτυξη του παιδιού.Η έρευνα (μέσω της παρακολούθησης 10.000 οικογενειών) εξέτασε πώς η χρήση διαφόρων τύπων οθονών από παιδιά και γονείς επηρέασε την ανάπτυξη του βρέφους στην ηλικία των 12 μηνών και εξέτασε επίσης παράγοντες όπως η γονική ψυχική υγεία και κοινωνικοοικονομική κατάσταση.
Η μελέτη αποκάλυψε ότι η ανάπτυξη των παιδιών ηλικίας ενός έτους, δεν επηρεάζεται ούτε από τη χρήση της τεχνολογίας από τους γονείς, ούτε με την παρακολούθηση τηλεόρασης από τα βρέφη. Ωστόσο τα βρέφη που χρησιμοποιούν φορητές συσκευές αφής όπως smartphone και tablet για μόλις πέντε λεπτά την ημέρα συσχετίζονται ασθενώς με χαμηλότερα αναπτυξιακά σκορ, ωστόσο η ψυχική υγεία, ιδιαίτερα και των δύο γονέων, ήταν ισχυρότερος παράγοντας που επηρεάζει τα αποτελέσματα.
Όταν λήφθηκαν υπόψη οι οικογενειακοί παράγοντες, η υψηλότερη χρήση συσκευών κινητής οθόνης αφής για βρέφη (MTSD) συσχετίστηκε με φτωχότερη ανάπτυξη των βρεφών για αδρές κινήσεις, επίλυση προβλημάτων και συνολική βαθμολογία ASQ-3. Αντίθετα, δεν υπήρχαν συσχετίσεις μεταξύ της παρακολούθησης βρεφικής τηλεόρασης ή της χρήσης τεχνολογίας από τη μητέρα και των συνολικών βαθμολογιών ASQ-3. Επίσης η υψηλότερη χρήση τεχνολογίας από τη μητέρα συνδέθηκε με υψηλότερη χρήση τεχνολογίας για βρέφη, η κακή ψυχική υγεία της μητέρας και του πατέρα συσχετίστηκε με φτωχότερη ανάπτυξη των βρεφών και η κακή μητρική ψυχική υγεία συσχετίστηκε επίσης με υψηλότερη παρακολούθηση τηλεόρασης από βρέφη και υψηλότερη χρήση MTSD από τη μητέρα.
Σύμφωνα με τους ερευνητές το θέμα πρέπει να εστιάσει περισσότερο στο πλαίσιο και το περιεχόμενο της χρήσης της οθόνης. Πρέπει να εξεταστεί εάν γονείς και μωρά παρακολουθούν περιεχόμενο μαζί, αν παρακολουθούν παθητικά περιεχόμενο ή αλληλεπιδρούν με αυτό — και φυσικά ποιο είναι το περιεχόμενο.
Για παράδειγμα, διαπιστώθηκε ότι η ψυχική υγεία της μητέρας σχετίζεται επίσης με το χρόνο που ένα βρέφος χρησιμοποιεί την τεχνολογία. «Οι οθόνες είναι παντού γύρω μας, τα παιδιά ασχολούνται μαζί τους από μικρή ηλικία — και οι οθόνες δεν πάνε πουθενά, επομένως πρέπει να προσπαθήσουμε να βρούμε πώς αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει την ανάπτυξη» είπε η Δρ Beynon μία από τις επικεφαλής της έρευνας.
«Το μήνυμα είναι συχνά ότι τα μικρά παιδιά δεν πρέπει να έχουν καθόλου χρόνο οθόνης, αλλά δεν είναι τόσο απλό: έχει να κάνει πραγματικά με το πώς χρησιμοποιείτε τον χρόνο οθόνης και ποια είναι η αλληλεπίδραση με τους γονείς».
Οι ερευνητές επισημαίνουν τέλος ότι δεν πρέπει οι γονείς να αισθάνονται ενοχές σχετικά με τη χρήση οθονών από τα παιδιά τους, επειδή αυτό είναι πραγματικά άχρηστο και μπορεί να επηρεάσει την ίδια την ψυχική υγεία. Πρέπει να υπάρχει μια πιο ολιστική προσέγγιση. Για να βελτιωθούν τα αποτελέσματα της βρεφικής ανάπτυξης, λιγότερη εστίαση θα πρέπει να δοθεί στη χρήση της τεχνολογίας από βρέφη ή μητέρα, και περισσότερο στην υποστήριξη της οικογένειας στο σύνολό της και ειδικότερα της γονικής ψυχικής υγείας.
Πληροφορίες από το Πανεπιστήμιο Curtin .
Αναφορά περιοδικού :
- Amber M. Beynon, Leon M. Straker, Charlotte Lund Rasmussen, Danica Hendry, Sarah M. Stearne, Stephen R. Zubrick, Brad Jongeling, Courtenay Harris, Desiree Silva, Juliana Zabatiero. Επίδραση της χρήσης τεχνολογίας από τη μητέρα και το βρέφος και άλλους οικογενειακούς παράγοντες στην ανάπτυξη του βρέφους . BMC Pediatrics , 2024; 24 (1) DOI: 10.1186/s12887-024-05165-4