ΑρχικήΕπιστήμηΟι πρωτεΐνες του γάλακτος καταστέλλουν τους όγκους του εντέρου - Επιστημονική μελέτη

Οι πρωτεΐνες του γάλακτος καταστέλλουν τους όγκους του εντέρου – Επιστημονική μελέτη

4 λεπτά ανάγνωσης

Σύμφωνα με μελέτη σε πειραματόζωα τα τροφικά αντιγόνα καταστέλλουν την ογκογένεση του λεπτού εντέρου.

Οι όγκοι του γαστρεντερικού είναι ένα σημαντικό πρόβλημα υγείας παγκοσμίως. Ενώ ο αριθμός των θανάτων από όγκους του γαστρεντερικού αυξάνεται, οι όγκοι του λεπτού εντέρου είναι σχετικά σπάνιοι, αντιπροσωπεύοντας το 3%-6% όλων των γαστρεντερικών νεοπλασμάτων και το 1%-3% όλων των κακοηθειών του γαστρεντερικού. 

- Advertisement -

Ερευνητές με επικεφαλής τον Hiroshi Ohno στο RIKEN Center for Integrative Medical Sciences (IMS) στην Ιαπωνία ανακάλυψαν ότι τα τροφικά αντιγόνα όπως οι πρωτεΐνες του γάλακτος βοηθούν στην αποτροπή της ανάπτυξης όγκων στα έντερα μας, ειδικά στο λεπτό έντερο. Πειράματα αποκάλυψαν πώς αυτές οι πρωτεΐνες ενεργοποιούν το εντερικό ανοσοποιητικό σύστημα, επιτρέποντάς του να σταματήσει αποτελεσματικά τη γέννηση νέων όγκων. Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό  Frontiers in Immunology.

Τα τροφικά αντιγόνα δέχονται πολύ αρνητική αντιμετώπιση, επειδή είναι η πηγή αλλεργικών αντιδράσεων σε τρόφιμα όπως τα φιστίκια, τα οστρακοειδή, το ψωμί, τα αυγά και το γάλα. Ακόμη και όταν δεν οδηγούν σε αλλεργικές αντιδράσεις, αυτά τα αντιγόνα -μαζί με πολλά άλλα που βρίσκονται στα φυτά και τα φασόλια- εξακολουθούν να θεωρούνται ξένα αντικείμενα που πρέπει να ελεγχθούν από το ανοσοποιητικό σύστημα. Ο Ohno και η ομάδα του έχουν αναφέρει στο παρελθόν ότι τα αντιγόνα των τροφίμων ενεργοποιούν τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος στο λεπτό έντερο, αλλά όχι στο παχύ έντερο. Ταυτόχρονα, ορισμένα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος που ενεργοποιούνται από βακτήρια του εντέρου είναι γνωστό ότι καταστέλλουν όγκους στο έντερο. Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές του RIKEN IMS συνδυάζουν αυτές τις δύο απόψεις και εξέτασαν εάν τα αντιγόνα των τροφίμων καταστέλλουν όγκους στο λεπτό έντερο.

- Advertisement -

Η ομάδα ξεκίνησε με ένα ειδικό είδος ποντικιού με μετάλλαξη σε ένα γονίδιο καταστολής όγκου. Όταν αυτό το γονίδιο δυσλειτουργεί, τα ποντίκια αναπτύσσουν όγκους σε όλο το λεπτό και παχύ έντερο. Το πρώτο πείραμα ήταν αρκετά απλό. Ταΐσαν αυτά τα ποντίκια κανονική τροφή ή τροφή χωρίς αντιγόνα και διαπίστωσαν ότι αυτά που έλαβαν κανονική τροφή είχαν λιγότερους όγκους στο λεπτό έντερο, αλλά την ίδια ποσότητα στο παχύ έντερο.

Στη συνέχεια, πρόσθεσαν ένα κοινό αντιπροσωπευτικό αντιγόνο που ονομάζεται αλβουμίνη – το οποίο μπορεί να βρεθεί στο κρέας και δεν υπήρχε στο κανονικό φαγητό – στη δίαιτα χωρίς αντιγόνα. Όταν δόθηκε στα ποντίκια αυτή η δίαιτα, οι όγκοι στο λεπτό έντερο καταστέλλονταν όπως ακριβώς ήταν και με την κανονική τροφή. Αυτό σημαίνει ότι η καταστολή του όγκου σχετιζόταν άμεσα με την παρουσία αντιγόνου και όχι με τη θρεπτική αξία του τροφίμου ή κάποιο συγκεκριμένο αντιγόνο.

- Advertisement -

Οι τρεις δίαιτες επηρέασαν επίσης τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος, ειδικά τα Τ κύτταρα, στο λεπτό έντερο. Τα ποντίκια που πήραν την απλή δίαιτα χωρίς αντιγόνα είχαν πολύ λιγότερα Τ κύτταρα από εκείνα που έλαβαν την κανονική τροφή ή την τροφή χωρίς αντιγόνα με πρωτεΐνη γάλακτος. Περαιτέρω πειράματα αποκάλυψαν τη βιολογική διαδικασία που το καθιστά δυνατό.

Αυτά τα ευρήματα έχουν κλινικές επιπτώσεις. Παρόμοια με τις δίαιτες χωρίς αντιγόνα, οι κλινικές στοιχειώδεις δίαιτες περιλαμβάνουν απλά αμινοξέα, αλλά όχι πρωτεΐνες. Αυτό μειώνει το πεπτικό έργο και μπορεί να βοηθήσει άτομα με σοβαρές γαστρεντερικές παθήσεις, όπως η νόσος του Crohn ή το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Σύμφωνα με τον Ohno, «οι όγκοι του λεπτού εντέρου είναι πολύ πιο σπάνιοι από εκείνους του παχέος εντέρου, αλλά ο κίνδυνος είναι υψηλότερος σε περιπτώσεις οικογενούς αδενωματώδους πολύποδας και επομένως η διατροφή για τη θεραπεία της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου ή άλλων γαστρεντερικών καταστάσεων σε αυτούς τους ασθενείς θα πρέπει εξεταστεί πολύ προσεκτικά».

Συμπερασματικά τα αντιγόνα των τροφίμων είναι σημαντικά για την καταστολή της ογκογένεσης στο λεπτό έντερο. Η καινοτομία αυτής της μελέτης έγκειται στο ότι τα αντιγόνα των τροφίμων παίζουν καθοριστικό ρόλο στην καταστολή της ογκογένεσης του λεπτού εντέρου

Διατροφές χωρίς αντιγόνα, υιοθετούνται μερικές φορές από άτομα χωρίς σοβαρές γαστρεντερικές παθήσεις ή αλλεργίες ως ένας υγιεινός τρόπος για να χάσουν βάρος ή να μειώσουν το φούσκωμα και τη φλεγμονή. Τα νέα ευρήματα υποδηλώνουν ότι αυτό θα μπορούσε να είναι επικίνδυνο και τονίζει ότι αυτού του είδους οι δίαιτες δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται χωρίς τη σύσταση γιατρού.

Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.