Τα διατροφικά πρότυπα στα πρώτα χρόνια είναι σημαντικά, καθώς βοηθούν στη δημιουργία συνηθειών που μπορούν να διατηρηθούν κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας και στην ενήλικη ζωή
Τα νήπια στο Ηνωμένο Βασίλειο λαμβάνουν σχεδόν τις μισές από τις θερμίδες τους από εξαιρετικά επεξεργασμένες τροφές, και το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 59% μέχρι την ηλικία των επτά ετών, σύμφωνα με τη μεγαλύτερη μελέτη του είδους.
Η πρώτη ολοκληρωμένη επισκόπηση της διατροφικής πρόσληψης σε μια τόσο μικρή ηλικία έρχεται εν μέσω της ραγδαίας αύξησης της παγκόσμιας κατανάλωσης Υπερμεταποιημένων τροφίμων, όπως δημητριακά, μπάρες πρωτεΐνης, ανθρακούχα ποτά, έτοιμα γεύματα και fast food. Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο European Journal of Nutrition.
Οι ερευνητές από το UCL στο Λονδίνο εξέτασαν στοιχεία από 2.591 παιδιά που γεννήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2007 και το 2008, των οποίων οι γονείς κατέγραψαν τι έτρωγαν και τι έπιναν τα παιδιά τους επί τρεις ημέρες.
Τα πιο συνηθισμένα UPF που κατανάλωναν τα νήπια – τα οποία ήταν 21 μηνών όταν οι γονείς τους κατέγραψαν τη διατροφή τους – ήταν τα αρωματισμένα γιαούρτια και τα δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης, προϊόντα που συνήθως θεωρούνται υγιεινά. Μέχρι την ηλικία των επτά ετών, τα πιο συνηθισμένα UPF ήταν τα γλυκά δημητριακά και οι πουτίγκες.
Υπήρχαν αρκετοί περιορισμοί της μελέτης, όπως το γεγονός ότι τα άτομα λευκής εθνικότητας και υψηλότερης κοινωνικοοικονομικής κατάστασης υπερεκπροσωπούνταν στο δείγμα τους σε σύγκριση με τον πληθυσμό του Ηνωμένου Βασιλείου. Η έρευνα βασίστηκε επίσης σε δεδομένα από ορισμένα παιδιά που γεννήθηκαν πριν από 17 χρόνια.
Ωστόσο, η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, καθηγήτρια Clare Llewellyn του UCL, δήλωσε ότι δεν υπάρχουν άλλα σύγχρονα σύνολα δεδομένων που να έχουν μετρήσει με μεγάλη λεπτομέρεια τη διαιτητική πρόσληψη σε αυτή την πρώιμη ηλικία σε ένα μεγάλο, αντιπροσωπευτικό δείγμα, με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις στα ίδια παιδιά.
«Είναι εξαιρετικά απίθανο τα παιδιά να καταναλώνουν σήμερα λιγότερα UPF από ό,τι το 2008/9 ή το 2014 ή ότι τα διατροφικά πρότυπα των παιδιών έχουν αλλάξει σημαντικά», δήλωσε η ίδια. «Έτσι, είναι πιθανό να πρόκειται για συντηρητικές εκτιμήσεις της κατανάλωσης UPF»
Και πρόσθεσε: «Τα διατροφικά πρότυπα στα πρώτα χρόνια είναι σημαντικά, καθώς βοηθούν στη δημιουργία συνηθειών που μπορούν να διατηρηθούν κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας και στην ενήλικη ζωή.
Αυτό αντανακλάται στα ευρήματά μας, με τα παιδιά 21 μηνών που έτρωγαν περισσότερα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα να είναι επίσης πιθανότατα μεγαλύτεροι καταναλωτές υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων στην ηλικία των επτά ετών».
Η ομάδα του UCL ζήτησε πολιτικές για την «αποκατάσταση της ισορροπίας της παιδικής διατροφής προς ένα χαμηλότερο ποσοστό Υπερεπεξεργασμένων Τροφίμων, όπως η προσθήκη προειδοποιητικών ετικετών στα προϊόντα, πολιτικές σχολικής διατροφής χωρίς αποκλεισμούς και επιδοτήσεις σε φρέσκα και ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα».