Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Ο νέος “ντετέκτιβ” νοθείας τροφίμων: Φασματοσκοπία πυρηνικού μαγνητικού συντονισμού

ΑρχικήΕπιστήμηΟ νέος "ντετέκτιβ" νοθείας τροφίμων: Φασματοσκοπία πυρηνικού μαγνητικού συντονισμού

Επιστήμονες ανακάλυψαν μέθοδο εντοπισμού της νοθείας τροφίμων με φυτικά έλαια, χάρη στη φασματοσκοπία πυρηνικού μαγνητικού συντονισμού (NMR).

Έναν νέο «ντεντέκτιβ» νοθείας τροφίμων ανακάλυψε η επιστήμονας του Πανεπιστημίου του Μιζούρι, Colleen Ray, με τους συνεργάτες της στο  Τμήμα Χημείας (MU College of Arts and Science).

Oι επιστήμονες κατάφεραν να δημιουργήσουν μια μέθοδο ανίχνευσης νοθευμένων τροφίμων με πληρωτικά, όπως φυτικά έλαια, χρησιμοποιώντας φασματοσκοπία πυρηνικού μαγνητικού συντονισμού (NMR) για να ανιχνεύσουν την παραποίηση.

Ο σκοπός των επιστημόνων ήταν να παράσχουν ένα υποστηρικτικό μέσο σε ρυθμιστικούς φορείς, όπως ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA), εντοπίζοντας νοθευμένα προϊόντα διατροφής, στα οποία λείπουν ή αντικαθίστανται ορισμένα συστατικά.

Η νόθευση των τροφίμων έχει στόχο στο φθηνότερο προϊόν, αφού πολλές φορές χρησιμοποιούνται πιο οικονομικά και χειρότερης ποιότητας υποκατάστατα, τα οποία, όμως μπορεί να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα για τον καταναλωτή. Από τις πιο συνήθεις νοθείες είναι στα φρούτα, με τεχνητές χημικές ουσίες για την ταχύτερη ωρίμανση, η προσθήκη γλυκερίνης ή χρώματος στο κρασί, οι συνθετικές κόκκινες βαφές στο καρπούζι και τα απορρυπαντικά με λάδι και λίπος για τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Σε μια ακραία περίπτωση, στην Αίγυπτο οι αρχές εντόπισαν κιμά με χάρτινες συσκευασίες αυγών και χρωστικές.

Πολλές φορές, η νοθεία στα τρόφιμα είναι αρκετά δύσκολο να εντοπιστεί. Ωστόσο, χάρη στη νέα τους τεχνολογία, η Ray και οι συνεργάτες της κάνουν αυτή τη διαδικασία λίγο ευκολότερη.

Εξηγώντας τη λειτουργία της νέας τους ανακάλυψης, η Ray εξισώνει τη χρήση της φασματοσκοπίας NMR με το πώς λειτουργεί μια μαγνητική τομογραφία. «Όταν οι επαγγελματίες του ιατρικού κλάδου χρησιμοποιούν μαγνητική τομογραφία για να παρακολουθήσουν έναν καρκινικό όγκο, χρησιμοποιούν απλώς φασματοσκοπία NMR», είπε, σύμφωνα με δήλωση που παραθέτει το Eurekalert. «Η κύρια διαφορά είναι ότι δημιουργούν εικόνες από τα δεδομένα και έπειτα τα χρησιμοποιούμε για να καταλάβουμε τη δομή των μορίων».

Η φασματοσκοπία NMR χρησιμοποιεί μαγνήτη και ραδιοκύματα για να προσδιορίσει το περιεχόμενο και την καθαρότητα διαφορετικών ουσιών και έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν με άλλα προϊόντα διατροφής όπως το μέλι, το ελαιόλαδο και το κρασί, δήλωσε ο C. Michael Greenlief, διευθυντής του MU Proteomics Center and Nuclear Magnetic Resonance Facility και συγγραφέας στη μελέτη.

Oι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ανάλυση των προϊόντων διατροφής με φασματοσκοπία NMR ένα ισχυρό εργαλείο για την ανίχνευση νοθείας, λόγω του υψηλού δείγματος, της ικανότητας να διακρίνει τις ουσίες βάσει δομικών διαφορών μεταβολιτών με παρόμοιες μάζες και της ικανότητας εξέτασης δειγμάτων είτε στη φυσική τους κατάσταση είτε με μικρή προετοιμασία δείγματος.

Στη μελέτη, οι επιστήμονες εφάρμοσαν τη μέθοδό τους για τον εντοπισμό νοθείας με φυτικά έλαια  σε προϊόντα σκληρού τυριού. Ανακάλυψαν ότι το 29% από τα 52 δείγματα διαφόρων τριμμένων τυριών παρμεζάνας ήταν νοθευμένα με φοινικέλαιο, χωρίς η παρουσία του να δηλώνεται πουθενά στις ετικέτες.

Η Colleen Ray σχολιάζει ότι το φοινικέλαιο χρησιμοποιείται συχνά για τη νόθευση προϊόντων, λόγω της ημιστερεάς του κατάστασης που διατηρεί σε θερμοκρασία δωματίου, του παρόμοιου χρώματος με το τυρί και της χαμηλής τιμής που αποδίδει στο τελικό προϊόν, σε σύγκριση με το καλύτερης ποιότητας ανόθευτο τυρί.

Ο FDA χαρακτηρίζει τη σκόπιμη νόθευση τροφίμων που γίνεται για οικονομικούς λόγους ως «οικονομικά υποκινούμενη νόθευση» ή «διατροφική απάτη» (food fraud), ενώ σύμφωνα με τους ειδικούς ήδη ένας επιστήμονας του  Οργανισμού έχει εκφράσει ενδιαφέρον να μάθει περισσότερα για την ανακάλυψή τους.

Η μελέτη τους με τίτλο «Ανίχνευση νοθείας φυτικών ελαίων σε προτριμμένα σκληρά τυριά βοοειδών μέσω φασματοσκοπίας 1H NMR», δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Molecules .

Lidl: Καταγγελία στο Cibum για σκουλήκι σε σοκολάτα από κατάστημα της Αττικής

Σκουλήκι μέσα σε σοκολάτα που πωλείται στην αλυσίδα σουπερμάρκετ Lidl στην Ελλάδα βρήκε καταναλωτής.

Συναγερμός στην Ευρώπη – Θανατηφόρες τροφικές δηλητηριάσεις από καπνιστό σολομό

Ανακοίνωση ECDC και EFSA για παρατεταμένο ξέσπασμα Listeria monocytogenes σε πολλές χώρες που συνδέεται με προϊόντα καπνιστού σολομού.

Νέα μελέτη αποκαλύπτει τους κινδύνους για την υγεία από δημοφιλές γλυκαντικό που υπάρχει σε κέικ, τσίχλες και παγωτά

Μια κοινή τεχνητή γλυκαντική ουσία που βρίσκεται σε ανθρακούχα ποτά, τσίχλες και παγωτά μπορεί να βλάψει το έντερο, όπως έδειξε έρευνα.