Γλυφοσάτη και άλλα φυτοφάρμακα ανιχνεύτηκαν σε έτοιμες σούπες στην Ιταλία.
Το Ιταλικό περιοδικό για τα δικαιώματα των καταναλωτών Il Salvagente (μέλος του safe food advocacy Europe) διεξήγαγε έρευνα σε έτοιμες δημοφιλείς σούπες με όσπρια, που πωλούνται από μεγάλα σουπερμάρκετ της Ιταλίας όπως Lidl, CARREFOUR και, COOP. Αν και όπως αναφέρει το Il Salvagente οι έτοιμες σούπες είναι μία εύκολη και φθηνή εναλλακτική, εντούτοις όπως αποδεικνύεται ενέχει κινδύνους για την υγεία. Στα προϊόντα που ελέγχθηκαν εντοπίστηκε το αμφιλεγόμενο φυτοφάρμακο γλυφοσάτη το οποίο σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Έρευνας για τον Καρκίνο (IARC) του ΠΟΥ είναι «πιθανώς καρκινογόνο», αν και πρόσφατα η χρήση του στην Ευρώπη μετά από μαραθώνιο συζητήσεων και πολλών αντιδράσεων εγκρίθηκε για άλλα 10 χρόνια με περιορισμούς.
Μετά από μικροβιολογικές αναλύσεις αποκαλύφθηκε πως οι σούπες (διάφοροι συνδυασμοί οσπρίων, δημητριακών και λαχανικών) περιέχουν συχνά γλυφοσάτη. Το περιοδικό ανέλυσε σε εργαστήριο 12 δημοφιλείς έτοιμες σούπες με όσπρια που κυκλοφορούν στην Ιταλία και ανιχνεύτηκε γλυφοσάτη τόσο σε συμβατικές όσο και σε βιολογικές σούπες. Η παρουσία φυτοφαρμάκων, αν και συχνά μόνο σε ίχνη, είναι σχεδόν σταθερή στα εξεταζόμενα προϊόντα.
Σε μια σούπα, οι αναλύσεις έδειξαν την παρουσία του cyfluthrin , ενός εντομοκτόνου του οποίου η άδεια ανακλήθηκε τον Ιούλιο του 2021 ενώ σε άλλες προέκυψαν και ίχνη άλλων φυτοφαρμάκων όπως Conad και Euroverde. Επίσης εντοπίστηκε συχνά το boscalid, ένα μυκητοκτόνο για το οποίο η EPA, η Αρχή Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ, κάνει λόγο για «ενδεικτικά» στοιχεία καρκινογένεσης και είναι ύποπτο ότι είναι ενδοκρινικός διαταράκτης από τις ευρωπαϊκές αρχές, και σε μία περίπτωση Thiamethoxam, ένα νεονικοτινοειδές εντομοκτόνο, που ανήκει σε εκείνη την οικογένεια ουσιών που κατηγορούνται -και εν μέρει απαγορεύονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση- για τον θάνατο των μελισσών.
Το περιοδικό δεν μπόρεσε να διευκρινίσει όπως τονίζει, την πηγή της παρουσίας glyphosate ή των άλλων φυτοπροστατευτικών ουσιών, δηλαδή σε ποιο από τα συστατικά του προϊόντος υπάρχει.
Ωστόσο, αυτά τα «κρυμμένα» συστατικά σίγουρα δεν συμβάλλουν στην επιβεβαίωση της αύρας της «φυσικότητας» και της γνήσιας παραδοσιακότητας που καλύπτουν αυτές οι έτοιμες σούπες, ακόμη και με δυναμικές μεθόδους μάρκετινγκ.