ΑρχικήΝέαΜόνο 4 στους 10 Ευρωπαίους διαιτολόγους έχουν γνώσεις σχετικά με τα πρεβιοτικά...

Μόνο 4 στους 10 Ευρωπαίους διαιτολόγους έχουν γνώσεις σχετικά με τα πρεβιοτικά – Υποτιμούν τη σημασία της μικροχλωρίδας του εντέρου!

5 λεπτά ανάγνωσης

Διαδικτυακή έρευνα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας των Ενώσεων Διαιτολόγων (EFAD).

Η υγεία του εντέρου αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της συνολικής ανθρώπινης υγείας. Πέρα από τον θεμελιώδη ρόλο του στην πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών από τα τρόφιμα, το έντερο είναι το μεγαλύτερο ανοσοποιητικό και ενδοκρινικό όργανο στο ανθρώπινο σώμα, που επηρεάσει τη μεταβολική και ψυχική υγεία του ανθρώπου. Διάφορες γαστρεντερικές παθήσεις [π.χ. φλεγμονώδης νόσος του εντέρου (IBD), σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) και κοιλιοκάκη] έχουν συνδεθεί με δυσλειτουργία του φραγμού του εντέρου. 

- Advertisement -

Η μικροχλωρίδα του εντέρου, μία μοναδική συλλογή από βακτήρια, μύκητες και ιούς που εντοπίζονται κυρίως στο παχύ έντερο, έχει πρόσφατα επισημανθεί ως βασικός παράγοντας στις αλληλεπιδράσεις και τις διασυνδέσεις του εντέρου. Αν και ο ορισμός της υγιούς μικροχλωρίδας του εντέρου εξακολουθεί να είναι μάλλον ασαφής, ένας αυξανόμενος όγκος στοιχείων τεκμηριώνει τον πολύπλευρο ρόλο των χαρακτηριστικών της μικροχλωρίδας του εντέρου στην ανθρώπινη φυσιολογία και την κατάσταση της υγείας.

Ο τρόπος ζωής μπορεί να επηρεάσει τη σύνθεση και τη λειτουργία της μικροχλωρίδας του εντέρου,  με τη διατροφή να χαρακτηρίζεται ως θεμελιώδης παράγοντας. Επιπλέον, ο ρόλος των προβιοτικών και των πρεβιοτικών ως ρυθμιστών της μικροχλωρίδας του εντέρου και η ευεργετική τους συμβολή στη γαστρεντερική και γενική υγεία έχουν διερευνηθεί εκτενώς. Πολύ απλά, τα προβιοτικά είναι ευεργετικά βακτήρια και τα πρεβιοτικά είναι τροφή για αυτά τα βακτήρια. 

- Advertisement -

Αυτό που δεν έχει  διερευνηθεί και αξιολογηθεί, είναι η γνώση των διαιτολόγων, σχετικά με τη διασύνδεση της υγείας του εντέρου, τις παραμέτρους της μικροχλωρίδας του εντέρου και τον ρόλο της διατροφής στον χειρισμό της μικροχλωρίδας του εντέρου.

 Σε αυτό το πλαίσιο, ο στόχος μελέτης από Έλληνες και Ολλανδούς επιστήμονες (Χαροκόπειο, Νοσοκομείο Παίδων Αγία Σοφία, European Federation of the Associations of Dietitians) που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Foods, ήταν να αξιολογήσει μέσω μιας διαδικτυακής έρευνας το επίπεδο γνώσης και τις πιθανές εκπαιδευτικές ανάγκες των διαιτολόγων σε όλη την Ευρώπη σχετικά με τη μικροχλωρίδα του εντέρου και τη συστημική υγεία και τον ρόλο της διατροφής και της δίαιτας ως ρυθμιστές του εντερικού οικοσυστήματος.

- Advertisement -

Στη μελέτη συμμετείχαν 179 διαιτολόγοι από 28 χώρες. Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες (80,5%) ανέφεραν ένα μέσο έως καλό επίπεδο αντιληπτών γνώσεων σχετικά με το ρόλο της υγείας του εντέρου στη συνολική υγεία. Οι διαιτολόγοι με υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο ανέφεραν υψηλότερη αντιληπτή γνώση σε σύγκριση με εκείνους με μόνο προπτυχιακές σπουδές, ενώ οι συμμετέχοντες που εργάζονταν σε ακαδημαϊκό/ερευνητικό περιβάλλον είχαν μεγαλύτερη αντιληπτή γνώση σε σύγκριση με τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Ωστόσο, υπήρξε μια μάλλον χαμηλή τάση βαθμολόγησης για τις τρέχουσες γνώσεις των συμμετεχόντων στις ενότητες σχετικά με τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά. Το 40,0% όλων των συμμετεχόντων και των διαιτολόγων αναγνώρισαν τον σωστό ορισμό των πρεβιοτικών. Οι περισσότερες εσφαλμένες απαντήσεις ορισμού αφορούσαν το ότι τα πρεβιοτικά είναι αποκλειστικά διαιτητικές ίνες, ενώ το 63,0% των συμμετεχόντων και των διαιτολόγων αναγνώρισαν ότι δεν είναι όλες οι διαιτητικές ίνες πρεβιοτικά. Οι εσφαλμένες αντιλήψεις σχετικά με τις διαιτητικές ίνες και τα πρεβιοτικά θα μπορούσαν να αποδοθούν απλώς στη διαφήμιση εμπορικών προϊόντων που περιέχουν πρεβιοτικά ως «που περιέχουν ίνες». Ωστόσο, η σχετικά χαμηλή βαθμολογία των συμμετεχόντων σε αυτήν την ενότητα αποκάλυψε ορισμένες περαιτέρω παρερμηνείες σχετικά με τα πρεβιοτικά. Για παράδειγμα, μόνο ένας στους 10 διαιτολόγους απάντησε ότι η διαιτητική ίνα ψύλλιο δεν είναι το πιο γνωστό πρεβιοτικό, και οι 9 στους 10 έδωσαν λάθος απάντηση!  

Επιπλέον, οι συμμετέχοντες έτειναν να υποτιμούν το μεταβολικό δυναμικό της μικροχλωρίδας του εντέρου και στη συνέχεια να μην αναγνωρίζουν τις πολλαπλές επιπτώσεις των μεταβολικών προϊόντων και των δομικών συστατικών των μικροβίων του εντέρου στη συνολική κατάσταση της υγείας. Όσον αφορά τη γνώση σχετικά με το ρόλο της διατροφής και της δίαιτας ως ρυθμιστές της μικροχλωρίδας του εντέρου, οι διαιτολόγοι αναγνώρισαν το ρόλο των τροφίμων ως οχημάτων για ωφέλιμα μικρόβια, αλλά απαιτείται περαιτέρω εκπαίδευση σχετικά με τις επιπτώσεις της επεξεργασίας και της απολύμανσης τροφίμων στο βακτηριακό φορτίο και τον μικροβιακό έλεγχο των επεξεργασμένων τροφίμων. Η μελέτη εντόπισε επίσης εκπαιδευτικά κενά γύρω από τα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση και τον ρόλο τους ως φορείς για ζωντανούς μικροοργανισμούς: μόνο το 14,2% των διαιτολόγων απάντησε σωστά ότι δεν είναι όλα τα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση φορείς ζωντανών μικροοργανισμών. 

Για να διαβάσετε τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

Αναφορά: Mitsou EK, Katsagoni CN, Janiszewska K. Knowledge of Dietitians on Gut Microbiota in Health—An Online Survey of the European Federation of the Associations of Dietitians (EFAD). ΘΡΕΠΤΙΚΕΣ ουσιες . 2024; 16(5):621. https://doi.org/10.3390/nu16050621

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.