To 50% των Βρετανών θεωρούν τις τροφικές αλλεργίες “υπερβολή” – Ανάγκη ευαισθητοποίησης των εστιατορίων.
Λιγότερη προσοχή από ότι αρμόζει σε θέματα υγείας, φαίνεται να δίνουν αρκετοί στη βιομηχανία τροφίμων, όσον αφορά τις τροφικές αλλεργίες. Δεν έχει περάσει αρκετός καιρός από τον θάνατο της 17χρονης μαθήτριας που πέθανε στην Κρήτη όταν κατανάλωσε βούτυρο εν άγνοια της ενώ ήταν αλλεργική στα γαλακτοκομικά και της 25χρονης χορεύτριας που πριν από ένα μήνα πέθανε όταν κατανάλωσε μπισκότα στα οποία δεν αναγραφόταν ότι περιείχαν φιστίκια. Πιο πρόσφατα το Cibum δέχθηκε καταγγελία από αναγνώστη ο οποίος υπέστη σοβαρή αλλεργική αντίδραση σε εστιατόριο στο Αιγάλεω, λόγω κατανάλωσης αλκοόλ σε πιάτο με μύδια, στο οποίο ήταν αλλεργικός, παρόλο που το γνωστοποίησε στο προσωπικό.
Τώρα νέα έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Σάσεξ και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη δείχνει πως το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό. Η μελέτη που διεξήχθη από τον πάροχο εκπαίδευσης για την ασφάλεια των τροφίμων High Speed Training, έδειξε ότι το 74% των ανθρώπων ανησυχεί για τον εφησυχασμό σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των τροφικών αλλεργιών στα εστιατόρια και ότι περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις τροφίμων πρέπει να κάνουν περισσότερα για να εξυπηρετήσουν άτομα με τροφικές αλλεργίες. Η έρευνα αποτέλεσε μέρος της εθνικής έκθεσης Safe to Serve, η οποία συμμετείχε σε δημοσκόπηση σε περισσότερους από 2.000 ενήλικες για να τονίσει τα επίπεδα ευαισθητοποίησης και κατανόησης των τροφικών αλλεργιών και υπερευαισθησίας, καθώς και τον αντίκτυπο που έχουν οι υπερευαισθησία στην καθημερινή ζωή.
Από τους ερωτηθέντες, το 84% των ανθρώπων στη Νοτιοανατολική Αγγλία πιστεύουν ότι οι αλλεργίες είναι ένα σοβαρό πρόβλημα, ωστόσο το 52% των ανθρώπων πιστεύει ότι τα άτομα με αλλεργίες συχνά θεωρούνται ιδιότροπα ή υπερεκτιμούν τη σοβαρότητα της κατάστασής τους. Ο Daniel Raymond, από το High Speed Training, δήλωσε: «Αυτό είναι ένα στίγμα που πρέπει να σπάσει, καθώς η ασφάλεια έναντι των αλλεργιών είναι, για τόσους πολλούς ανθρώπους, ζήτημα ζωής και θανάτου». Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες το 59% των νοσηλειών αναφυλαξίας που σχετίζονται με τρόφιμα στο Ηνωμένο Βασίλειο αποδίδονται σε εγκαταστάσεις εστίασης. Άλλες μελέτες έδειξαν ότι 5 στις 7 περιπτώσεις θανάτων από αλλεργίες οφείλονται σε φαγητό από εστιατόρια, ενώ περίπου το 30% των θαμώνων εστιατορίων αυτοπροσδιορίζονται ως αλλεργικοί σε συγκεκριμένα τρόφιμα.
Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης ότι οι τροφικές αλλεργίες είναι μια αυξανόμενη επιδημία, με τις νεότερες γενιές πολύ πιο πιθανό να αναπτύξουν τροφική αλλεργία από ποτέ. Πάνω από 2 εκατομμύρια άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν διαγνωσμένη τροφική αλλεργία και από αυτά το 25% θα παρουσιάσει κάποια στιγμή μια σοβαρή αναφυλακτική αντίδραση. Επιπλέον, 1 στους 5 ζει με τον φόβο του θανάτου από αναφυλακτικό σοκ. Μάλιστα παγκοσμίως οι αλλεργίες επηρεάζουν έως και το 30 έως 40% του πληθυσμού και η σοβαρότητα και η πολυπλοκότητα των αλλεργικών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένου του άσθματος, συνεχίζουν να αυξάνονται. Επομένως ο φόβος δεν είναι αβάσιμος, όπως αποδεικνύεται από πολυάριθμους θανάτους που προέρχονται από έλλειψη ευαισθητοποίησης για τα αλλεργιογόνα στα εστιατόρια.
Το 2017 ο Owen Carey έχασε τραγικά τη ζωή του από αλλεργική αντίδραση μετά από δείπνο έξω λόγω έλλειψης σαφούς επισήμανσης αλλεργιογόνων και επικοινωνίας μεταξύ του προσωπικού του εστιατορίου. Από τον θάνατο του Owen, η οικογένεια Carey ίδρυσε την Owen’s Law Campaign, η οποία επιδιώκει να επιβάλει την επισήμανση αλλεργιογόνων στα μενού των εστιατορίων και υποστηρίζει την προληπτική επικοινωνία μεταξύ του προσωπικού του εστιατορίου και των πελατών σχετικά με πιθανά αλλεργιογόνα, παράλληλα με την ενδελεχή εκπαίδευση του προσωπικού στην ευαισθητοποίηση των αλλεργιογόνων.
Ο Δρ Richard Anderson, Επικεφαλής Μάθησης και Ανάπτυξης στο High Speed Training, λέει: «Οι επιχειρήσεις τροφίμων έχουν την ευθύνη να ακολουθούν τις βέλτιστες πρακτικές όσον αφορά την ασφάλεια των αλλεργιογόνων, καθώς τελικά κινδυνεύουν ζωές. Παρά την πρόσφατη εξέλιξη των κανονισμών για την ασφάλεια των αλλεργιών, όπως ο νόμος της Νατάσα, η έκθεσή μας δείχνει ότι υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να παρέχουμε στους πελάτες μας με υπερευαισθησία στα τρόφιμα με ασφάλεια και αυτοπεποίθηση ενώ τρώνε φαγητό».