Της Ελένης Τσαγκά
Στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας προσέφυγε καταναλώτρια σχετικά με την προώθηση μέσω έκπτωσης, προϊόντων από τα supermarket AB Βασιλόπουλος. Η καταναλώτρια υποστήριξε ότι δεν είναι θεμιτή, η επικοινωνία (διαφήμιση) ποσοστιαίας έκπτωσης σε μεγάλες ομάδες προϊόντων που αφορούν είτε ίδια κατηγορία είτε ίδια μάρκα (όχι μεμονωμένα προϊόντα/κωδικούς) πχ «όλες οι Heinz 30% φθηνότερα», «όλα τα κρασιά 25% πιο φθηνά» κ.αλ. χωρίς να αναγράφεται η αρχική και η τελική τιμή.
Η επιτροπή του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας με την υπ. αρ. απόφαση Σ / 1631 / 15.11.2021 κατέληξε ομόφωνα πως στο βαθμό που η υπόσχεση της έκπτωσης αφορά ένα σύνολο προϊόντων – χωρίς εξαιρέσεις, η αναφορά μόνο του ποσοστού, χωρίς την ένδειξη της αρχικής και της τελικής τιμής των επιμέρους προϊόντων, είναι θεμιτή, επειδή αφ’ ενός παρέχει την επαρκή πληροφορία που χρειάζεται ο καταναλωτής ώστε – εάν ενδιαφέρεται για τα προϊόντα της συγκεκριμένης ομάδας – να ενημερωθεί ότι πωλούνται με έκπτωση και στη συνέχεια να αποφασίσει εάν θα προβεί στην αγορά (πριν από την οποία θα ενημερωθεί και για την αρχική και τελική τιμή του εκάστοτε προϊόντος, αφού οι ενδείξεις αυτές αναφέρονται στο σημείο πώλησης – φυσικό ή online) και αφ’ ετέρου, δεν είναι δυνατό να οδηγήσει σε σύγχυση ή παραπλάνηση.
Επιπλέον, (σύμφωνα με την απόφαση της επιτροπής) κατά την προβολή προώθησης ομάδας προϊόντων εύλογα δεν αναμένεται (όπως και δεν εφαρμόζεται στην πράξη στην αγορά, γενικότερα) σε ορισμένα μέσα (όπως το ραδιόφωνο και η τηλεόραση) να απαριθμούνται, ένα προς ένα, όλα τα επιμέρους προϊόντα με αναφορά στην αρχική και στην τελική τιμή τους, με τον τρόπο που γίνεται σε άλλα υλικά (όπως φυλλάδια, σημεία πώλησης κλπ.).
Με βάση τα παραπάνω η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι στις υπό κρίση διαφημιστικές
επικοινωνίες ΑΒ, η αναφορά μόνο του ποσοστού της έκπτωσης δεν καθιστά τις επικοινωνίες ελλιπείς, δεν παραπλανά και δεν οδηγεί σε παράβαση των διατάξεων του ΕΚΔ-Ε.
Δικαιώθηκε και το My Market
Στην ίδια συνεδρίαση η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας εξέτασε την προσφυγή καταναλώτριας με το ίδιο περιεχόμενο. Το ΣΕΕ δικαίωσε και τα supermarket My Market . Η ομόφωνη απόφαση του ΣΕΕ με αριθμό Σ / 1630 / 15.11.2021 καταλήγει πως στις υπό κρίση διαφημιστικές επικοινωνίες MY MARKET η αναφορά μόνο του ποσοστού της έκπτωσης δεν καθιστά τις επικοινωνίες ελλιπείς, δεν παραπλανά και δεν οδηγεί σε παράβαση των διατάξεων του ΕΚΔ-Ε.