Η υπόθεση θεωρείται ορόσημο για την αντιμετώπιση της παραπλανητικής «πράσινης» διαφήμισης
Η Coca-Cola ανακοίνωσε πως θα αναθεωρήσει τις πρακτικές σήμανσης ανακύκλωσης σε ορισμένα προϊόντα της στην ευρωπαϊκή αγορά, μετά από καταγγελία για παραπλανητικό οικολογικό μάρκετινγκ (greenwashing) που υποβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC). Σύμφωνα με ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η εταιρεία θα προσθέσει διευκρινιστικές επισημάνσεις στις πλαστικές φιάλες της, αναφέροντας ότι μόνο το σώμα του μπουκαλιού αποτελείται από 100% ανακυκλωμένο πλαστικό, ενώ το καπάκι και η ετικέτα δεν περιλαμβάνονται σε αυτήν τη δήλωση.
Η αλλαγή ακολουθεί τη συλλογική καταγγελία που υπέβαλαν οργανώσεις καταναλωτών από 13 χώρες της Ε.Ε., το Νοέμβριο του 2023, κατά των Coca-Cola, Danone και Nestlé για παραπλανητικούς ισχυρισμούς περί ανακυκλωσιμότητας.
Η BEUC είχε επισημάνει ότι η χρήση “οικολογικών συμβόλων” όπως το κλειστό ανακυκλωτικό βέλος δημιουργεί ψευδή εντύπωση “περιβαλλοντικής ουδετερότητας”. Η Coca-Cola δήλωσε ότι θα αφαιρέσει τέτοια γραφικά από τις ετικέτες και θα αναδιατυπώσει τα μηνύματα προς τους καταναλωτές από “Ανακύκλωσέ με ξανά” σε ένα πιο ουδέτερο “Ανακύκλωσέ με”.
Χωρίς παραδοχή παραβίασης, αλλά με δεσμεύσεις
Παρότι η εταιρεία αρνείται οποιαδήποτε παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, δηλώνει πως δεσμεύεται να προσαρμόσει τη σήμανση για λόγους διαφάνειας προς τους καταναλωτές.
Ο Αγκουστίν Ρέινα, Γενικός Διευθυντής της BEUC, σχολίασε: «Είναι θετικό ότι η Coca-Cola άκουσε τη φωνή των καταναλωτών και ξεκαθαρίζει ότι οι ισχυρισμοί για “100% ανακύκλωση” ισχύουν μόνο για τμήμα της συσκευασίας. Οι παραπλανητικές ενδείξεις περί πλήρους ανακύκλωσης πρέπει να σταματήσουν, όπως και η χρήση πράσινων εικόνων που δημιουργούν λανθασμένες εντυπώσεις.»
Ο Ρέινα προειδοποίησε ότι οι οργανώσεις καταναλωτών θα παρακολουθούν στενά αν η Coca-Cola τηρήσει τις δεσμεύσεις της και κάλεσε τις ρυθμιστικές αρχές να επέμβουν σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Ένα μήνυμα προς τη βιομηχανία
Η Coca-Cola είναι η πρώτη από τις τρεις εταιρείες που ανταποκρίθηκε θετικά μετά την καταγγελία. Η υπόθεση θεωρείται ορόσημο για την αντιμετώπιση της παραπλανητικής «πράσινης» διαφήμισης και ενδέχεται να οδηγήσει σε πιο αυστηρές ρυθμίσεις σχετικά με το πώς και τι μπορούν να δηλώνουν οι εταιρείες για την περιβαλλοντική επίδοση των προϊόντων τους.