Ολοένα κερδίζουν έδαφος τα φυτικά τρόφιμα στην αγορά με μια αυξανόμενη ποικιλία προϊόντων να κυκλοφορούν, δίνοντας πολλές εναλλακτικές προτάσεις στους ενδιαφερομένους, ικανές να δελεάσουν και τους πιο επιφυλακτικούς καταναλωτές.
Βέβαια, αυτή η “έκρηξη” οξύνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών, οι οποίες καλούνται να βρουν τρόπους να κάνουν τα προϊόντα τους να ξεχωρίσουν και να κερδίσουν τη σταθερή ψήφο εμπιστοσύνης του καταναλωτικού κοινού και όχι να είναι έρμαια των προσφορών που θα κάνουν οι ίδιες ή οι ανταγωνιστές τους. Πώς μπορούν να το πετύχουν κάτι τέτοιο;
Κατανόηση των αναγκών των καταναλωτών
Οφείλουν να αφουγκραστούν και να κατανοήσουν σε βάθος τις ανάγκες των καταναλωτών, τις οποίες θα πρέπει να εξετάσουν από διαφορετικές οπτικές γωνίες.
Για παράδειγμα είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέα προϊόντα; Ποιες είναι οι ανάγκες τους και πώς αντιδρούν στην εμφάνιση, τη γεύση και την υφή ενός προτεινόμενου προϊόντος; Θα το χρησιμοποιούν συστηματικά ή μόνο σε ειδικές περιστάσεις;
Οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις μπορούν να αποτελέσουν μια καλή πυξίδα για να καταλάβει μια εταιρεία προς ποιά κατεύθυνση πρέπει να κατευθυνθεί και να φτιάξει ένα προϊόν, “κομμένο και ραμμένο” στα μέτρα των καταναλωτών.
Αναλυτικότερα, σε πρώιμο στάδιο είναι απαραίτητη η διερεύνηση της στάσης και των προσδοκιών των καταναλωτών από τα φυτικά συστατικά, κάτι που μπορεί να γίνει στις μέρες μας εύκολα online μέσω σχετικών ενεργειών.
Κατά το στάδιο της ανάπτυξης, χάρη στη διεξαγωγή γευστικών αξιολογήσεων, μπορούν να λάβουν όλο το απαραίτητο feedback, ώστε να ξέρουν να προβούν στις απαραίτητες τροποποιήσεις.
Τέλος, η κατανόηση της σχέσης μεταξύ του φυτικού προϊόντος, της συσκευασίας και της ταυτότητάς του και πώς επηρεάζονται οι προτιμήσεις, οι επιλογές και η κατανάλωση από πλευράς καταναλωτών είναι ικανά να οδηγήσουν σε σημαντικές βελτιώσεις γύρω από την ανταγωνιστική θέση ενός brand.
Ανάπτυξη προϊόντων και πραγματοποίηση δοκιμών
Οι παρασκευαστές επεξεργασμένων τροφίμων και ποτών έχουν μια πληθώρα πηγών πρωτεΐνης που μπορούν να επιλέξουν, ωστόσο, η ανάπτυξη των φυτικών προϊόντων έχει τις δικές της προκλήσεις.
Άλλωστε, η βιομηχανία τροφίμων έχει εξελιχθεί, ακριβώς επειδή χρησιμοποιεί κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα με τα χαρακτηριστικά των συστατικών τους να είναι λίγο πολύ γνωστά.
Επιδιώκοντας να αντιγράψουν τη γεύση, την υφή, το χρώμα και την αίσθηση των ζωικών προϊόντων, οι εταιρείες παρασκευής φυτικών προϊόντων αναγκάζονται να κάνουν πρόσθετη επεξεργασία στα τρόφιμά τους, κάτι που όμως, χαλάει τη γεύση. Έτσι, στη συνέχεια υποχρεώνονται να χρησιμοποιούν ενισχυτικά γεύσης και μια σειρά από – λιγότερα ή περισσότερα – επεξεργασμένα συστατικά για να πετύχουν όσο το δυνατόν καλύτερο γευστικό αποτέλεσμα με εξίσου σημαντική θρεπτική αξία, όπως το αντίστοιχο μη-φυτικό προϊόν.
Όταν πάλι χρησιμοποιείται υπερβολικά μεγάλος αριθμός συστατικών, τότε στη συνέχεια, δημιουργείται πρόβλημα κατά τη σήμανση των προϊόντων, αφού μην ξεχνάμε ότι τα τελευταία χρόνια τόσο οι κανονισμοί των χωρών όσο και οι ίδιοι οι καταναλωτές απαιτούν όλο και περισσότερη διαφάνεια, ώστε να ξέρουν ακριβώς από τι αποτελείται το κάθε τρόφιμο προτού το αγοράσουν ή ακόμα και τις συνθήκες παρασκευής του. Συνεπώς, και μόνο η σύσταση ενός τροφίμου μπορεί να προκαλέσει αρκετό πονοκέφαλο στην εταιρεία που το παράγει.
Δεδομένου δε ότι οι φυτικές πρωτεΐνες συχνά περιέχουν χαμηλότερα επίπεδα ορισμένων αμινοξέων, οι εταιρείες αναγκάζονται συχνά να ανακατέψουν πολλές διαφορετικές φυτικές πρωτεΐνες προκειμένου να μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα προϊόν υψηλής θρεπτικής αξίας, αλλά και πάλι η κάθε φυτική πρωτεΐνη έχει διαφορετική γεύση και υφή με αποτέλεσμα να επηρεάζεται πάλι η τελική γεύση του φυτικού τροφίμου.
Γι’ αυτό είναι απαραίτητη η δοκιμή των προϊόντων κατά τη διάρκεια της διαδικασίας NPD αφού έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι οι καταναλωτές κάνουν πολύ εύστοχα σχόλια όσον αφορά π.χ. τα κορεσμένα λιπαρά, το αλάτι και τη ζάχαρη. Επιπλέον, είναι εξίσου απαραίτητο να μετρηθεί η επίδραση αυτών και των διαφόρων σταδίων επεξεργασίας στη θρεπτική σύνθεση του τελικού προϊόντος.
Προσοχή στα διάφορα στάδια επεξεργασίας
Πολλά προϊόντα φυτικής προέλευσης απαιτούν μια θερμική διαδικασία για την αδρανοποίηση των μικροοργανισμών και τη σταθεροποίηση των δομών. Η σοβαρότητα της διαδικασίας χρειάζεται προσεκτική εξέταση για τα πιο σύνθετα προϊόντα.
Αυτό ξεκινά σε πρώιμο στάδιο κατά τη διαδικασία NPD μέσα από συζητήσεις σχετικά με τις συνθήκες αποθήκευσης και τα επίπεδα θερμικής επεξεργασίας που απαιτούνται για να ξεπεραστούν πιθανά εμπόδια που αφορουν τη συντήρηση του προϊόντος.
Η επεξεργασία μπορεί, επίσης, να βοηθήσει κατά την ετικετοποίηση. Παραδείγματος χάρη, η επεξεργασία υψηλής πίεσης (HPP) μπορεί να επιτρέψει σε ορισμένους κατασκευαστές να αφαιρέσουν τα συντηρητικά χωρίς συμβιβασμούς στη διάρκεια ζωής του τροφίμου.
Προσεκτική και σωστή εκτίμηση της διάρκειας ζωής στο ράφι
Αλλαγές γεύσης και υφής μπορεί να προκύψουν καθώς οι μοριακές δομές χάνουν τη σταθερότητά τους, ενώ η ανάπτυξη μικροοργανισμών, όπως η μούχλα, εξαρτάται από τη δραστηριότητα του νερού και των συνθηκών αποθήκευσης.
Οι δοκιμές πρόκλησης και η προγνωστική μοντελοποίηση μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν στον προσδιορισμό της διάρκειας ζωής στο ράφι των καταστημάτων τόσο από την κρίσιμη άποψη της ασφάλειας των τροφίμων όσο και από αυτή της ποιότητας.
Η ανάπτυξη τάγγισης είναι ιδιαίτερα σημαντική στα φυτικά συστατικά λόγω των υψηλότερων επιπέδων ακόρεστων ελαίων που μπορεί να υπάρχουν σε αυτά και τα οποία οξειδώνονται πιο εύκολα.
Κατά συνέπεια, είναι σημαντικό να καθορίζεται η διάρκεια ζωής στο ράφι με συστηματικό και επιστημονικό τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη όλους τους σχετικούς παράγοντες, ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως σε αυτή που θα αναγράφεται στη συσκευασία προτού το προϊόν καταλήξει στα ράφια των καταστημάτων.
Ο καθορισμός της σωστής διάρκειας ζωής μπορεί να είναι το κλειδί για την εμπορική επιτυχία ενός νέου προϊόντος και θα πρέπει να γίνεται στα πρώτα στάδια της ανάπτυξής του.
Επίσης, είναι εξίσου σημαντικό οι εταιρείες να εξετάζουν λεπτομερώς πώς μπορεί να αντιδράσει το προϊόν της στην όποια χρήση θα του κάνει ο καταναλωτής μόλις το πάρει στα χέρια του είτε αυτο είναι π.χ. να το ζεστάνει σε φούρνο μικροκυμάτων είτε να το αναμείξει με ζεστό /κρύο νερό κ.ο.κ.
Καταγραφή των συστατικών και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων
Οι εταιρείες τροφίμων και ποτών αντιμετωπίζουν πιέσεις να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων, την ώρα που το ενδιαφέρον καταναλωτών και επενδυτών για φιλικές προς το περιβάλλον τακτικές αυξάνεται συνεχώς, δημιουργώντας τεράστιες ευκαιρίες για καινοτομία.
Η παραγωγή συστατικών από απόβλητα προσφέρει ενδιαφέρουσες δυνατότητες για όσους είναι έτοιμοι να τις εξερευνήσουν. Πολλά υλικά περιέχουν ενώσεις (π.χ. ίνες, σάκχαρα, αμινοξέα) που θα μπορούσαν να εξαχθούν και να χρησιμοποιηθούν στα τρόφιμα. Υπάρχουν, όμως και σε αυτή την περίπτωση ξεχωριστές προκλήσεις.
Η χρήση αποβλήτων – είτε πρόκειται για φλούδες πατάτας, σπασμένο δημητριακά ή κουκούτσια από αβοκάντο – απαιτεί δημιουργική και καινοτόμο σκέψη και συνήθως, πρέπει να βρεθούν διαφορετικές λύσεις για διαφορετικά υλικά, δημιουργώντας πρόσθετα τεχνικά εμπόδια.
Συνεργασία με εξειδικευμένους συνεργάτες
Η αγορά των φυτικών τροφίμων έχει ήδη κάνει πολλά βήματα, αλλά από μια μεριά θα μπορούσαμε να πούμε ότι μόλις ξεκινάει. Όσο οι καταναλωτές θα συνεχίζουν να απαιτούν μεγαλύτερη ποικιλία, τόσο οι κατασκευαστές θα βρίσκονται υπό πίεση να δημιουργήσουν συναρπαστικές ιδέες με νέα συστατικά, τα οποία θα προσφέρουν ελκυστική γεύση και υφή.
Η ανάπτυξη προϊόντων που θα κερδίζουν τους καταναλωτές σε αυτόν τον χώρο απαιτεί λεπτομερή γνώση των καταναλωτών, των συστατικών, των σταδίων επεξεργασίας, της διάρκειας ζωής και πολλών άλλων παραμέτρων.
Μόνο με αυτό τον τρόπο οι κατασκευαστές θα μπορούν να ελπίζουν ότι θα δημιουργήσουν προϊόντα που θα πληρούν όλες τις προϋποθέσεις, συνεπώς, είναι απαραίτητο να συμβουλευτούν τους ειδικούς, οι οποίοι διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις για να τους καθοδηγήσουν στη σωστή κατεύθυνση.
Πηγή: Campdenbri.co.uk