Στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας είναι η αισιοδοξία των CEO, σύμφωνα με τα ευρήματα παγκόσμιας έρευνας της PwC.
Η συνεχιζόμενη πανδημία αλλά και οι συνθήκες της αγοράς, όπως ο αυξανόμενος πληθωρισμός, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και το μεγάλο κύμα παραιτήσεων σε διάφορα μέρη του κόσμου, αυξάνουν την πίεση για τους διευθύνοντες συμβούλους (CEO) παγκοσμίως. Ωστόσο, οι συμμετέχοντες στην έρευνα, εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι από ποτέ συγκριτικά με τα τελευταία 10 χρόνια, όσον αφορά στις προοπτικές της οικονομίας για το επόμενο έτος. Περισσότερα από τα τρία τέταρτα των CEO, (77%), προβλέπουν ότι η παγκόσμια οικονομία θα βελτιωθεί, ενώ μόνο το 15% αναμένει επιδείνωση των συνθηκών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 4.446 CEO από 89 χώρες κατά το διάστημα Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2021.
Σε σχέση με τα επίπεδα του προηγούμενου έτους, η αισιοδοξία των CEO για το 2022 είναι υψηλότερη κατά 1 μονάδα, και 54 μονάδες υψηλότερη από το 2020, όταν περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (53%) CEO προέβλεπαν φθίνουσα οικονομία.
Ανεξάρτητα από την γενική αισιοδοξία μεταξύ των CEO για την οικονομική ανάπτυξη το 2022, υπάρχει διαφορετική αντίληψη ανάμεσα στις επιμέρους χώρες και περιοχές. Μεταξύ των μεγαλύτερων χωρών, η Ινδία εμφανίζεται να έχει την υψηλότερη αισιοδοξία, καθώς το 94% των CEO αναμένουν παγκόσμια ανάπτυξη το επόμενο έτος, σε σύγκριση με 88% πέρυσι. Η αισιοδοξία τείνει επίσης σταθερά προς τα πάνω μεταξύ των CEO στην Ιαπωνία (συν 16 μονάδες στο 83%, από 67% πέρυσι) και είναι ελαφρώς υψηλότερη στο Ηνωμένο Βασίλειο (συν πέντε μονάδες στο 82%). Η Ιταλία και η Γαλλία σημείωσαν μεγάλες αυξήσεις στην αισιοδοξία των CEO, ίσως ως αποτέλεσμα της ισχυρότερης από την αναμενόμενη οικονομικής ανάκαμψης.
Η εμπιστοσύνη δεν ήταν ποτέ πιο σημαντική για την επιτυχία μιας εταιρείας και ποτέ πιο δύσκολο να κερδηθεί και να διατηρηθεί. Βάσει των συμμετεχόντων στην έρευνα, σε σειρά ερωτήσεων σχετικά με τη συμπεριφορά των πελατών τους, αποτυπώνεται μια συσχέτιση μεταξύ της εμπιστοσύνης των πελατών και της αισιοδοξίας των CEO. Οι CEO των εταιρειών που κατατάσσονται υψηλότερα στην εμπιστοσύνη των πελατών εμφανίζονται πιο σίγουροι για τις προοπτικές ανάπτυξής τους το επόμενο έτος. Το 71% των CEO των εταιρειών με τα υψηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης είναι πολύ ή εξαιρετικά σίγουροι για τις προοπτικές αύξησης των εσόδων των εταιρειών τους κατά τους επόμενους 12 μήνες, σε σύγκριση με μόλις το 47% των εταιρειών με τα χαμηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης.
Διαπιστώθηκε επίσης, ότι η εμπιστοσύνη σχετίζεται με τις δεσμεύσεις για κλιματική ουδετερότητα. Οι CEO των εταιρειών που κατατάσσονται στις υψηλότερες θέσεις αναφορικά με την εμπιστοσύνη των πελατών τους, είναι πιο πιθανό να ηγούνται οργανισμών που έχουν αναλάβει δεσμεύσεις κλιματικής ουδετερότητας (29%) συγκριτικά με εκείνους που κατατάσσονται στις χαμηλότερες θέσεις (16%). Οι CEO των εταιρειών “υψηλής εμπιστοσύνης” είναι επίσης πιο πιθανό να ηγούνται οργανισμών που έχουν συνδέσει μη οικονομικά αποτελέσματα με την διαμόρφωση της αμοιβής τους. Περίπου οι μισοί από τους CEO που ηγούνται οργανισμών που κατατάσσονται υψηλά σε επίπεδο εμπιστοσύνης, έχουν συνδέσει δείκτες όπως η ικανοποίηση των πελατών (51%) και μετρήσεις αφοσίωσης των εργαζομένων (46%) με το προσωπικό τους μπόνους ή το πλάνο κινήτρων.
Παρά την υψηλή αισιοδοξία, εξακολουθεί να υφίσταται ο κίνδυνος απειλών που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εταιρείες κατά τους επόμενους 12 μήνες. Ομοίως με πέρυσι, οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο και στην υγεία κατατάσσονται ως οι κυριότερες παγκόσμιες απειλές, όπως αναγνωρίζονται από το 49% και το 48% των CEO, αντίστοιχα. Η μακροοικονομική αστάθεια ακολουθεί με μικρή διαφορά, με το 43% των CEO να ανησυχεί πολύ ή πάρα πολύ για τις πιθανές επιπτώσεις του πληθωρισμού, των διακυμάνσεων του ΑΕΠ και των ζητημάτων της αγοράς εργασίας κατά το επόμενο έτος. Σημαντική ανησυχία αποτελεί και η ικανότητα προσέλκυσης και διατήρησης ανθρώπινου δυναμικού καθώς το 69% των CEO που ανησυχούν για τους κινδύνους κοινωνικής ανισότητας το αναφέρουν ως αντίκτυπο, όπως και το 62% των CEO που ανησυχούν για τους κινδύνους υγείας.
Πιο συγκεκριμένα και με βάση τον κλάδο, οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο κατατάσσονται ψηλά στην ατζέντα των CEO των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, 59% των οποίων αναφέρουν τον κυβερνοχώρο ως βασική απειλή. Οι CEO στους κλάδους του manufacturing (40%) και καταναλωτικών προϊόντων(39%) εμφάνισαν χαμηλότερα επίπεδα ανησυχίας, παρά τον υψηλό όγκο επιθέσεων που παρατηρείται στην αγορά δραστηριοποίησής τους.
Ένα υψηλό ποσοστό των CEO του κλάδου της φιλοξενίας και της αναψυχής (75%) ανησυχεί για τον αντίκτυπο των κινδύνων υγείας στην επιχείρησή τους. Ταυτόχρονα, το 49% των CEO εταιρειών ενέργειας και κοινής ωφέλειας θεωρεί την κλιματική αλλαγή ως τη βασική απειλή για το επόμενο έτος, με ποσοστό 15 μονάδες υψηλότερο από το συνολικό ποσοστό παγκοσμίως.
Όταν οι CEO αναζητούν αύξηση των εσόδων τους κατά το επόμενο έτος εκτός της χώρας τους , οι ΗΠΑ θεωρούνται ότι προσφέρουν τις μεγαλύτερες δυνατότητες. 41% κατατάσσει τις ΗΠΑ ως μία από τις κορυφαίες χώρες για τις προοπτικές ανάπτυξης των εταιρειών τους κατά τους επόμενους 12 μήνες, σημειώνοντας άνοδο από το 35% το 2021. Η Κίνα κατατάσσεται στη δεύτερη θέση συνολικά, με ποσοστό 27%, συγκρίσιμο με την κατάταξή της πέρυσι, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (18%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (17%, αύξηση έξι μονάδων από πέρυσι).
Η έρευνα αναδεικνύει την ανάγκη για μεγαλύτερη πρόοδο όσον αφορά στην επίτευξη των παγκόσμιων κλιματικών στόχων, καθώς λιγότερο από το ένα τρίτο των CEO δήλωσαν ότι η εταιρεία τους έχει αναλάβει δέσμευση για τη μείωση των εκπομπών. Μόνο το 22% των CEO που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι οι εταιρείες τους έχουν αναλάβει δεσμεύσεις για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα (Net Zero) ενώ το 29% δήλωσε ότι ο σχεδιασμός σχετικών δεσμεύσεων βρίσκεται σε εξέλιξη. Ένα παρόμοιο ποσοστό (26%) έχει αναλάβει δέσμευση για κλιματική ουδετερότητα, ενώ ένα 30% δήλωσε ότι ο σχεδιασμός των σχετικών δεσμεύσεων βρίσκεται σε εξέλιξη.
Μόλις το ένα τρίτο των CEO χαρακτήρισε την κλιματική αλλαγή ως πρωταρχική ανησυχία για το επόμενο έτος, γεγονός που αντανακλά την πεποίθηση ότι δεν θα επηρεάσει την αύξηση των εσόδων βραχυπρόθεσμα. Επίσης, περίπου το 57% των CEO που δεν ανέλαβαν δεσμεύσεις για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα ή κλιματική ουδετερότητα, δήλωσαν ότι δεν πιστεύουν ότι οι εταιρείες τους παράγουν σημαντική ποσότητα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG).
Ενώ οι CEO ανέφεραν τον “μετριασμό των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής” ως τον παράγοντα με τη μεγαλύτερη επιρροή πίσω από τις στρατηγικές τους για την κλιματική ουδετερότητα (το 63% ανέφερε ότι έχει μεγάλη ή πολύ μεγάλη επιρροή), ως αμέσως επόμενος παράγοντας αναφέρθηκε η “ικανοποίηση των προσδοκιών των πελατών” (61%), γεγονός που αντανακλά ότι η ανάληψη δράσης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής έχει ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για την εμπορική επωνυμία μιας εταιρείας και την παροχή της αξίας που αναμένουν οι πελάτες.