Μετά την clean label (καθαρή ετικέτα) άλλος ένας ασαφής όρος που χρησιμοποιείται πολύ συχνά είναι το “clean wine” ή καθαρός οίνος, ο οποίος πλέον εκτός από ασαφής, θεωρείται και παραπλανητικός.
Ο όρος «καθαρός οίνος» χρησιμοποιείται ευρέως τα τελευταία χρόνια στη βιομηχανία ποτών, χωρίς να υπάρχει κάποιο πρότυπο που να πιστοποιεί τον ισχυρισμό αυτό.
Ως αποτέλεσμα αυτού, πολλά κρασιά κακής ποιότητας, κυκλοφορούν ελεύθερα στο εμπόριο των ΗΠΑ, φέροντας στην ετικέτα τους αυτή την επισήμανση. Πλέον, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ βάζει φρένο σε αυτή την κατάσταση, και προειδοποιεί τον κλάδο να μην χρησιμοποιεί τον “παραπλανητικό” αυτό όρο.
Ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα με την έκρηξη μάρκετινγκ “καθαρού κρασιού” είναι το πόσο ασαφής είναι πραγματικά ο όρος, σε αντίθεση με τους βιολογικούς και βιοδυναμικούς οίνους, ο οποίοι πρέπει να πληρούν ορισμένα κριτήρια για να φέρουν τις αντίστοιχες επισημάνσεις.
Για τον μετριασμό αυτού του φαινομένου, το Γραφείο Φορολογίας και Εμπορίου Αλκοόλ και Καπνού (TTB) των Ηνωμένων Πολιτειών, έκρινε σκόπιμο να προειδοποιήσει τα εμπορικά σήματα να μην χρησιμοποιούν τη φράση αυτή στις ετικέτες ή στη διαφήμισή τους, καθώς αποτελεί έναν «παραπλανητικό» ισχυρισμό σχετικά με τα αντιληπτά οφέλη για την υγεία.
“Είμαστε υπεύθυνοι να διασφαλίσουμε ότι οι ετικέτες δεν είναι παραπλανητικές για το κοινό”, σχολίασε στο The Drink Business ο Tom Hogue του TTB.
Σε επίσημη δήλωση της TTB, αναφέρεται:
“Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να ερμηνεύουν τον όρο υπό την έννοια ότι το ποτό είναι βιολογικό ή πληροί άλλα πρότυπα παραγωγής που καθορίζονται από την TTB.
“Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο όρος ‘καθαρό’ χρησιμοποιείται απλώς για να περιγράψει τη γεύση του κρασιού, ενώ σε άλλες περιπτώσεις, ο όρος χρησιμοποιείται με παραπλανητικό τρόπο, ώστε να δημιουργήσει την εντύπωση ότι η κατανάλωση του αλκοολούχου ποτού θα έχει οφέλη για την υγεία ή ότι οι κίνδυνοι για την υγεία που σχετίζονται κατά κάποιο τρόπο με την κατανάλωση αλκοόλ, θα μετριαστούν”.