Τα προϊόντα οφείλουν την χαρακτηριστική οσμή και γεύση τους, στα μόρια τα οποία περιέχουν. Οι εταιρείες πλέον αντιστρέφουν τη δημιουργία των μορίων αυτών, και τα αντλούν από εναλλακτικές πηγές, καθώς οι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι στο μέλλον, η μοριακή μηχανική θα μας επιτρέψει να «καλλιεργούμε» απεριόριστες ποσότητες τροφίμων χωρίς χώμα, σπόρους, αγροκτήματα ή αγρότες – και ότι θα εξαλείψει την παγκόσμια πείνα στη διαδικασία.
Ένα πρώτο παράδειγμα αυτής της τεχνολογίας, όπως μας ενημερώνει ο Tony Hunter, είναι το Atomo Coffee. Η εταιρεία φτιάχνει αυτό το προϊόν από αναβαθμιστική ανακύκλωση φλοιών ηλιόσπορου και σπόρων καρπουζιού, που έχουν υποβληθεί σε μια κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας χημική διαδικασία. Το κάνουν αυτό για να αντιγράψουν τις 28 ενώσεις που – όπως ισχυρίζονται – καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη γεύση του καφέ. Και φυσικά, περιέχει καφεΐνη. Μέχρι τον Αύγουστο του 2020 συγκέντρωσαν 8,59 εκατομμύρια ευρώ, από τη συνολική χρηματοδότηση ύψους περίπου 9,88 εκατομμυρίων ευρώ.
Άξιο προσοχής είναι και το ουίσκι από την εταιρεία Endless West. Παρασκευάζεται αναλύοντας και αντιγράφοντας τα βασικά συστατικά της γεύσης των παραδοσιακών ουίσκι, με αλκοόλ και χωρίς την παλαίωση σε βαρέλια. Αυτή τη φορά, τα μόρια προέρχονται από φυτά, φρούτα και ζύμες. Δεν είναι ακριβώς ουίσκι και ούτε ακριβώς μπράντι, βρίσκεται κάπου στο ενδιάμεσο και έχει πραγματικά πολύ καλή γεύση. Φέτος έχει κερδίσει χρυσό και δύο αργυρά μετάλλια στο διαγωνισμό London Spirits, το ίδιο και στα βραβεία SIP και δύο αργυρά και ένα χάλκινο μετάλλιο στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Αλκοολούχων Ποτών του Σαν Φρανσίσκο. Τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους η εταιρεία συγκέντρωσε 18,05 εκατομμύρια ευρώ για να επεκτείνει την παραγωγή και τη διανομή του.
Πώς θα σας φαινόταν το μέλι χωρίς μέλισσες; Αυτό ακριβώς παράγει η startup MeliBio χρησιμοποιώντας γονιδιακή επεξεργασία, ζύμωση ακριβείας και φυτική επιστήμη για να αναπαράγει τη γεύση του μελιού. Πρόσφατα πραγματοποίηθηκε μια ιδιωτική δοκιμή του εμβληματικού αυτού προϊόντος στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ, την οποία ο κόσμος έδειξε να δέχεται αρκετά καλά. Έχουν συγκεντρώσει 1,29 εκατομμύρια ευρώ μέχρι σήμερα και προβλέπουν περιορισμένη εμπορική κυκλοφορία για φέτος.
Μερικοί μπορεί να κατακρίνουν τα προϊόντα “εργαστηριακής ανάπτυξης” ως ψεύτικα και αφύσικα. Ωστόσο, για να μπορέσουν να τραφούν 10 δισεκατομμύρια καταναλωτές στον κόσμο μέχρι το 2050, θα πρέπει τα πράγματα να γίνονται διαφορετικά με λιγότερους πόρους. Αν είναι τόσο TECH [Tasty (Νόστιμο), Easy (Εύκολο), Cheap (Φθηνό) και Healthy (Υγιεινό)] όσο τα συμβατικά προϊόντα και ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις αξίες των καταναλωτών, ο κόσμος κάποια στιγμή θα τα αποδεχτεί, όπως σημειώνει ο Hunter στο FoodTechnology NZ.