ΑρχικήΝέαΥγείαKαρκίνος: Η βιταμίνη που αλλάζει το μικροβίωμα και προστατεύει από τη νόσο...

Kαρκίνος: Η βιταμίνη που αλλάζει το μικροβίωμα και προστατεύει από τη νόσο – Έλληνας ερευνητής αποκαλύπτει

5 λεπτά ανάγνωσης

Kαλύτερη ανοσία στον καρκίνο, σύμφωνα με νεότερη μελέτη με Έλληνα επικεφαλής ερευνητή 

Με ολοένα περισσότερες περιπτώσεις καρκίνου να αναδύονται σε όλο και μικρότερες ηλικίες, οι έρευνες της επιστημονικής κοινότητας σχετικά με τρόπους προφύλαξης και αντιμετώπισης είναι αέναες. Σε αυτές περιλαμβάνεται και μια νεότερη ερευνητική πειραματική προσπάθεια από ερευνητές του Ινστιτούτου Francis Crick, του Εθνικού Ινστιτούτου Καρκίνου (NCI) των Εθνικών Ινστιτούτων Υγείας (NIH) των ΗΠΑ και του Πανεπιστημίου Aalborg της Δανίας.

- Advertisement -

Στην πρόσφατη έρευνα τους, που δημοσιεύθηκε στο Science, διαπίστωσαν ότι η βιταμίνη D ενθαρρύνει την ανάπτυξη ενός τύπου βακτηρίων του εντέρου σε ποντίκια, βελτιώνοντας την ανοσία στον καρκίνο. Ειδικότερα, παρατήρησαν ότι όσα εργαστηριακά ποντίκια ακολουθούσαν μια διατροφή πλούσια σε βιταμίνη D είχαν καλύτερη ανοσολογική αντίσταση σε πειραματικά μεταμοσχευμένους καρκίνους και βελτιωμένη ανταπόκριση στην ανοσοθεραπεία. Το αποτέλεσμα αυτό επαληθεύθηκε όταν χρησιμοποιήθηκε γονιδιακή επεξεργασία για την αφαίρεση μιας πρωτεΐνης που δεσμεύει τη βιταμίνη D στο αίμα και την κρατά μακριά από τους ιστούς.

Η βιταμίνη D, γνωστή και ως βιταμίνη του ήλιου εφόσον το ηλιακό φως ενισχύει την παραγωγή της, περιέχεται σε τροφές όπως λιπαρά ψάρια, αυγά και ενισχυμένα τρόφιμα. 

- Advertisement -

O ρόλος του μικροβιώματος 

Παραδόξως, η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι η βιταμίνη D δρα στα επιθηλιακά κύτταρα του εντέρου, τα οποία με τη σειρά τους αυξάνουν την ποσότητα ενός βακτηρίου που ονομάζεται Bacteroides fragilis. Το συγκεκριμένο μικρόβιο προσέφερε στα πειραματόζωα καλύτερη ανοσία στον καρκίνο, καθώς οι μεταμοσχευμένοι όγκοι δεν αναπτύχθηκαν ιδιαίτερα, αλλά οι ερευνητές δεν είναι ακόμη σίγουροι για το πώς.

- Advertisement -

Διευρύνοντας τη μελέτη τους και έχοντας ως στόχο να ελέγξουν αν τα βακτήρια μεμονωμένα θα μπορούσαν να δώσουν καλύτερη ανοσία στον καρκίνο, χορήγησαν σε ποντίκια με κανονική διατροφή Bacteroides fragilis. Αυτά τα ποντίκια ήταν επίσης σε θέση να αντισταθούν καλύτερα στην ανάπτυξη όγκων, όχι όμως όταν τα ποντίκια ακολούθησαν μια διατροφή με έλλειψη της βιταμίνης D.

Στο παρελθόν, προηγούμενες μελέτες έχουν προκρίνει κάποια συσχέτιση μεταξύ της έλλειψης βιταμίνης D και του κινδύνου καρκίνου στον άνθρωπο, αν και τα στοιχεία δεν ήταν πειστικά. Επιπλέον, παρότι το βακτήριο Bacteroides fragilis βρίσκεται επίσης στο μικροβίωμα των ανθρώπων, θα χρειστεί περισσότερη μελέτη, προκειμένου να κατανοηθεί πλήρως η δράση της βιταμίνης D στην ανοσολογική αντίσταση στον καρκίνο μέσω του ίδιου μηχανισμού.

«Ο εντοπισμός των παραγόντων που διακρίνουν ένα “καλό” από ένα “κακό” μικροβίωμα αποτελεί μεγάλη πρόκληση. Διαπιστώσαμε όμως ότι η βιταμίνη D βοηθά τα βακτήρια του εντέρου να ενισχύσουν την ανοσία απέναντι στον καρκίνο βελτιώνοντας την απόκριση στην ανοσοθεραπεία σε ποντίκια» εξήγησε ο Δρ Ευάγγελος Γιαμπαζολιάς, πρώην μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Ινστιτούτο Crick, και τώρα επικεφαλής της Ομάδας Ανοσοεπιτήρησης του Cancer Research UK Manchester Institute. «Αν καταφέρουμε να απαντήσουμε σήμερα στο πώς ακριβώς η βιταμίνη D υποστηρίζει ένα “καλό” μικροβίωμα, θα βρισκόμαστε κοντά σε νέους τρόπους με τους οποίους το μικροβίωμα επηρεάζει το ανοσοποιητικό σύστημα, προσφέροντας ενδεχομένως συναρπαστικές δυνατότητες για την πρόληψη ή τη θεραπεία του καρκίνου» καταλήγει.

Πηγή: Πρώτο Θέμα

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.