Οι αλυσίδες fast-food έχουν αυξήσει δραστικά τις τιμές τα τελευταία χρόνια, κατηγορώντας τα πάντα, από την αύξηση του κόστους των τροφίμων και τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού μέχρι την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Σε μια μεγάλη έρευνα που δημοσίευσε στις 20 Απριλίου 2024 το Business Insider, οι συνεχείς ανατιμήσεις στις επιλογές των fast food, έχουν στρέψει μερίδα του καταναλωτικού κοινού ενάντια στις μεγάλες αλυσίδες που δε δείχνουν πρόθεση να χαλιναγωγήσουν το ράλι τιμών. Εξαιτίας αυτού, ορισμένοι χρόνια πιστοί πελάτες fast food αρχίζουν να κάνουν περικοπές και επιλέγουν να τρώνε στο σπίτι ή στρέφονται σε επιλογές dine-in, οι οποίες θεωρούνται όλο και περισσότερο ως καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής.
Η Sara Senatore, αναλύτρια εστιατορίων στην Bank of America, δήλωσε στο Business Insider ότι τα εστιατόρια fast-food είχαν μέχρι πρόσφατα αύξηση των τιμών κατά περίπου 2% ετησίως. Όμως σε ορισμένα εστιατόρια το 2022 και το 2023, οι τιμές αυτές αυξήθηκαν κατά διψήφιο ποσοστό! Καθώς ο γενικός πληθωρισμός μειώνεται, συμπεριλαμβανομένων των ειδών διατροφής, η Senatore αναμένει ότι οι καταναλωτές θα είναι ακόμη «λιγότερο ανεκτικοί» στις αυξήσεις των τιμών στον κλάδο της εστίασης.
Ακόμα και οι πιο πιστοί θιασώτες γρήγορου φαγητού αναγκάζονται να κάνουν περικοπές
Σε δηλώσεις στο Business Insider, περισσότεροι από δώδεκα καταναλωτές από διάφορα μέρη των ΗΠΑ αναφέρθηκαν σε μια σειρά από αλυσίδες fast-food που, όπως είπαν, έχουν γίνει πιο ακριβές τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένων των McDonald’s, Dunkin’, Subway και Chipotle.
Ο Warren Colehour, ένας 40χρονος φοιτητής στο Κεντάκι, δήλωσε ότι συνήθιζε να πηγαίνει στο Dunkin’ σχεδόν κάθε πρωί για ένα σάντουιτς και καφέ, αλλά το είχε μειώσει σε περίπου τέσσερις ημέρες το μήνα λόγω της τιμής. «Δεν μπορώ να βάλω τον εαυτό μου να ξοδέψει 8 δολάρια για αυτό το φαγητό», ανέφερε.
Ο Chad Frye, σκιτσογράφος και εικονογράφος με έδρα την Καλιφόρνια, ο οποίος δήλωσε ότι ήταν «εθισμένος στο γρήγορο φαγητό», είπε ότι έχει μειώσει αυτή τη συνήθειά του από τέσσερις ή πέντε φορές την εβδομάδα σε μόλις δύο. «Μπορούσες να μπεις στα McDonald’s και υπήρχε μια ολόκληρη σειρά επιλογών σε ένα μενού που αποκαλούνταν μενού του δολαρίου, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, καθώς δε μπορείς να πάρεις τίποτα εκεί μέσα με ένα δολάριο πλέον. Νομίζω πως ίσως δεν πιστεύεις ότι έχει τόσο καλή γεύση πια, επειδή πληρώνεις πολύ περισσότερα γι’ αυτό», ανέφερε χαρακτηριστικά
Η McDonald’s USA δήλωσε στο Business Insider ότι η τιμολόγηση καθορίζεται από τους τοπικούς δικαιοδόχους και ποικίλλει ανάλογα με το εστιατόριο.
«Η McDonald’s προσπαθεί πάντα να βρίσκει τη σωστή ισορροπία μεταξύ αξίας και τιμής», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας, σημειώνοντας ότι οι πελάτες μπορούν επίσης να λαμβάνουν προσφορές και δωρεάν προϊόντα μέσω της εφαρμογής της.»
Η Dunkin’ και η Chipotle δεν απάντησαν στα αιτήματα του Business Insider για σχολιασμό. Ένας εκπρόσωπος της Subway δήλωσε ότι έγιναν «σημαντικές αλλαγές» στην ποιότητα του μενού της, ενώ «η τιμολόγηση, η οποία καθορίζεται από τα υποκαταστήματα μας διατηρήθηκε σε προσιτά επίπεδα».
Για τον Martin Jennings, έναν 51χρονο οδηγό φορτηγού από τη Φλόριντα, το γρήγορο φαγητό είναι συχνά το μόνο γεύμα που είναι διαθέσιμο στο δρόμο και γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρει προσιτές επιλογές. Είπε ότι οι περισσότερες στάσεις φορτηγών έχουν αλυσίδες ταχυφαγείων, «απλά κολλάς με ό,τι υπάρχει εκεί. Είναι όμως τόσο ακριβό που προσπαθούμε να το αποφύγουμε». Αντ’ αυτού, χρησιμοποιεί τον καταψύκτη και τον φούρνο μικροκυμάτων στο φορτηγό του για να αποθηκεύει και να ζεσταίνει τα αποφάγια που φέρνει από το σπίτι. «Συσκευάζω όσο περισσότερο φαγητό μπορώ πριν φύγω από το σπίτι για να αποφύγω να τρώω έξω» Πρόσθεσε.
Στροφή στα παραδοσιακά εστιατόρια
Οι αυξανόμενες τιμές των ταχυφαγείων καθιστούν τα καθιστικά γεύματα – είτε σε παραδοσιακά εστιατόρια είτε σε αλυσίδες casual dining, όπως τα Chili’s, Applebee’s και Olive Garden – πιο ελκυστικά για ορισμένους πελάτες.
Ενώ τα εστιατόρια γρήγορου φαγητού επιλέγονται γενικά για την τιμή και την ευκολία τους, τα «καθιστικά» εστιατόρια θεωρούνται συνήθως ως πιο ακριβά μέρη όπου οι πελάτες μπορούν να χαλαρώσουν και να κοινωνικοποιηθούν.
Το κλείσιμο της ψαλίδας τιμών μεταξύ των εστιατορίων πλήρους και περιορισμένης εξυπηρέτησης σημαίνει ότι ορισμένοι πελάτες στρέφονται συχνότερα στα παραδοσιακά εστιατόρια.
Τα οικονομικά δεδομένα και οι σταθεροί πελάτες
Αυτό δεν σημαίνει ότι οι πωλήσεις των αλυσίδων fast-food έχουν υποχωρήσει. Το 2023, για παράδειγμα, οι πωλήσεις των McDonald’s στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 8,7% σε ετήσια βάση. Το 2022, αντίστοιχα, αυξήθηκαν κατά 5,9%. Στην Burger King, το ποσοστό αυτό ήταν 7,5% το 2023.
Η γεύση και η ευκολία του γρήγορου φαγητού εξακολουθούν να φέρνουν τους πελάτες σε εστιατόρια.
Ο Ricardo Rodriguez, ένας 60χρονος ημι-συνταξιούχος εργαζόμενος στα χρηματοοικονομικά στην Καλιφόρνια, δήλωσε στο Business Insider ότι εντυπωσιάζεται κάθε φορά που βλέπει την αύξηση της τιμής ενός Double Big Mac. Παρ’ όλ’ αυτά εξακολουθεί να πηγαίνει στην αλυσίδα περίπου τρεις φορές το μήνα και πρόσθεσε ότι η σύζυγός του θα χρησιμοποιήσει την εφαρμογή για να πάρει ένα δωρεάν σάντουιτς ή μια μερίδα πατάτες. Ανέφερε ότι η μέση δαπάνη τους είναι περίπου 25 δολάρια. Σύμφωνα με τον Rodriguez «Ακόμη και αν ανέβαζαν την τιμή στο σάντουιτς McGriddle, πιθανότατα θα πήγαινα και πάλι να το αγοράσω».
Έρχεται και η σειρά της Ελλάδας;
Μένει μόνο να διαπιστωθεί αν αυτή η Παγκόσμια τάση για κατάργηση του «φθηνού φαγητού» θα έχει αντίκτυπο και στην Ελλάδα, μια χώρα που βασίζει μεγάλο ποσοστό των εσόδων της εστίασης από τα ταχυφαγεία με τα σουβλάκια να είναι το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα με τις τιμές χονδρικής στο κρέας να έχουν ανέβει κατά 25-30% και το αγαπημένο τυλιχτό σουβλάκι να ξεπερνάει σε ορισμένες περιπτώσεις τα 3.5€, σε σύγκριση με τα 2.5€ που βρίσκονταν σταθερά η τιμή του τα προηγούμενα χρόνια.