Γιατί οι διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού είναι αντικείμενο εκμετάλλευσης της τεράστιας τηλεθέασης των αθλημάτων.
Παρά τους διαφημιστικούς περιορισμούς για τους κινδύνους για τη δημόσια υγεία, όπως τα τυχερά παιχνίδια και το αλκοόλ, οι διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεξέλεγκτες.
Μια νέα μελέτη του Πανεπιστημίου Edith Cowan (ECU) που δημοσιεύθηκε στο Health Promotion Journal of Australia διερεύνησε τον άμεσο αντίκτυπο των διαφημίσεων πρόχειρου φαγητού και των διαφημίσεων κατά του πρόχειρου φαγητού κατά τη διάρκεια των εθνικών αθλητικών μεταδόσεων της Αυστραλίας στις τάσεις των ανθρώπων να τρώνε πρόχειρο φαγητό.
Με επικεφαλής τον ερευνητή ψυχολογίας Dr. Ross Hollett, η μελέτη ανέλυσε 16 αγώνες της Αυστραλιανής Ποδοσφαιρικής Λίγκας (AFL) και της Εθνικής Λίγκας Ράγκμπι (NRL) για να καθορίσει την επικράτηση των διαφημίσεων για πρόχειρο φαγητό και των διαφημίσεων κατά του πρόχειρου φαγητού. Μετρήθηκαν επίσης η επιθυμία και οι προθέσεις κατανάλωσης περισσότερων από 400 συμμετεχόντων με υγιές βάρος και υψηλό δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ), αφού εκτέθηκαν σε μια διαφήμιση για πρόχειρο φαγητό και μια διαφήμιση κατά του πρόχειρου φαγητού.
«Διαπιστώσαμε ότι, ενώ η εφάπαξ έκθεση σε διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού δεν αύξησε σημαντικά την άμεση λαχτάρα ή την πρόθεση κατανάλωσης στους ενήλικες, οι διαφημίσεις κατά του πρόχειρου φαγητού ήταν αποτελεσματικές στη μείωση τόσο της λαχτάρας όσο και της πρόθεσης κατανάλωσης, ιδίως για τους συμμετέχοντες με υγιή ΔΜΣ», δήλωσε ο Δρ Hollett.
Η μελέτη ανέδειξε επίσης την ανισορροπία των διαφημίσεων κατά τη διάρκεια δημοφιλών αθλητικών μεταδόσεων.
«Οι διαφημίσεις ανεπιθύμητων τροφών αποτελούσαν το εντυπωσιακό 10,8% όλων των διαφημίσεων κατά τη διάρκεια των μεταδόσεων του Αυστραλιανού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου (AFL) και του Εθνικού Πρωταθλήματος Ράγκμπι (NRL). Αντίθετα, οι διαφημίσεις κατά των ανθυγιεινών τροφίμων ήταν σχεδόν ανύπαρκτες, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 0,003% των διαφημίσεων», δήλωσε ο Dr. Hollett.
«Οι μάρκες πρόχειρου φαγητού εκμεταλλεύονται την τεράστια τηλεθέαση των εθνικών αθλημάτων για να βομβαρδίσουν το κοινό με τα μηνύματά τους. Εν τω μεταξύ, οι διαφημίσεις προαγωγής της υγείας είναι ελάχιστα ορατές σε αυτούς τους χώρους, παρά την αποτελεσματικότητά τους».