Τρεις μελέτες αναλύουν τον αντίκτυπο των οικολογικών ετικετών στο αγοραστικό κοινό
Τις προτιμήσεις των καταναλωτών απέναντι σε διατροφικά προϊόντα που φέρουν ετικέτες για το οικολογικό τους αποτύπωμα ανέλυσαν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης σε μία νέα σειρά μελετών. Σε μία εποχή που η ανάγκη για βιώσιμες λύσεις με μικρότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον είναι όλο και μεγαλύτερη, οι ερευνητές προσπάθησαν να εξακριβώσουν το αν οι καταναλωτές αναζητούν πιο οικολογικά προϊόντα με βάση τις ετικέτες τους.
Σε μία έρευνα-ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε το 2021 στο περιοδικό Environment and Behaviour, φάνηκε πως σε 60 από 76 προηγούμενες μελέτες που μελέτησαν τη χρήση μιας ποικιλίας οικολογικών σημάτων, υπήρξε θετική επίδραση του κοινού στην επιλογή, αγορά ή κατανάλωση των πιο περιβαλλοντικά βιώσιμων προϊόντων τροφίμων και ποτών. Η ίδια ερευνητική ομάδα σε επόμενη δημοσίευση ανέπτυξε ένα online σούπερ μάρκετ ώστε να ελέγξει τις επιλογές των καταναλωτών στην πράξη.
Όπως δηλώνει η επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Δρ. Christina Potter από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στο Food Navigator, «σε σύγκριση με τα προϊόντα χωρίς οικολογικές ετικέτες, υπήρξε σημαντική μείωση στη βαθμολογία των περιβαλλοντικών επιπτώσεων όταν παρουσιάστηκαν στους πελάτες οι ετικέτες για το οικολογικό αποτύπωμα». Παρ’ όλ’ αυτά, σύμφωνα με την Potter, ένα ψηφιακό σούπερ μάρκετ δεν υποκαθιστά την αγορά τροφίμων στον πραγματικό κόσμο.
Στην τρίτη τους έρευνα, η ομάδα πήγε το project ένα βήμα παρακάτω, πραγματοποιώντας μελέτη σε καφετέριες με προϊόντα με ή χωρίς οικολογικές ετικέτες για ένα διάστημα 31 εβδομάδων. Οι ετικέτες έδειχναν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις με ένα από τα 5 γράμματα (A-E), το καθένα με το δικό του χρώμα (από σκούρο πράσινο έως σκούρο κόκκινο) που αντιπροσωπεύει τη χαμηλότερη έως την υψηλότερη περιβαλλοντική επίπτωση, ανάλογα με τα συστατικά του προϊόντος. Οι ερευνητές ξεκίνησαν τη μελέτη με ένα διάστημα ελέγχου για τις πρώτες 15 εβδομάδες, και στη συνέχεια τοποθέτησαν τις οικολογικές ετικέτες στα προϊόντα για να διαπιστώσουν εάν θα έκαναν διαφορά στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι καταναλωτές δεν προτίμησαν περισσότερο τα προϊόντα με τις ενδείξεις μικρότερου αποτυπώματος και η επικεφαλής Δρ. Pechey εξηγεί: «Περίπου το 50% των μέσων εβδομαδιαίων γευμάτων που πουλήθηκαν είχαν οικολογική βαθμολογία που πληροί τις προϋποθέσεις για οικολογικό σήμα με αξιολόγηση E. Η πλειοψηφία των ζεστών σάντουιτς (93%) και των αλμυρών σνακ (63%) είχαν επίσης βαθμολογία οικολογικού σήματος E». Αυτό σημαίνει ότι τα περισσότερα προϊόντα που ήταν προς πώληση στην καφετέρια ήταν τρόφιμα και ποτά υψηλού οικολογικού αποτυπώματος.
Συμπερασματικά, τα αποτελέσματα φανερώνουν ότι είναι απίθανο να επιτευχθούν βιώσιμες διατροφικές αλλαγές μόνο μέσω της σήμανσης και πως η μετάβαση σε ένα σύστημα χαμηλότερου αντίκτυπου των τροφίμων στο περιβάλλον θα εξαρτηθεί επίσης και από τη διαθεσιμότητα των προϊόντων με χαμηλότερο οικολογικό αποτύπωμα.