Νέα μελέτη παρακολούθησης ματιών, αποκαλύπτει το λόγο της σπατάλης τροφίμων.
Τι κι αν το νομοσχέδιο που εισήχθη στο κογκρέσο των ΗΠΑ σκοπό είχε να αποσαφηνίσει τις ετικέτες στις ημερομηνίες τροφίμων προς αποφυγή της σπατάλης, τώρα νέα έρευνα αποκαλύπτει πως οι καταναλωτές δεν κοιτάνε καν τη φράση δίπλα από την ημερομηνία παρά μόνο την ημερομηνία λήξης.
Με την τεχνολογία παρακολούθησης ματιών που χρησιμοποίησε η ερευνητική ομάδα, διαπίστωσε πως το 50% των συμμετεχόντων στη μελέτη δήλωσαν την πρόθεσή τους να πετάξουν το γάλα με βάση την ημερομηνία που αναγράφεται στο δοχείο, χωρίς καν να κοιτάξουν τη φράση της ετικέτας μπροστά από την ημερομηνία, όπως ανάλωση έως ή ανάλωση κατά προτίμηση έως. Η μελέτη δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό Waste Management.
“Τους ρωτήσαμε αν σκόπευαν να το απορρίψουν και αν είπαν ναι, δεν είχε σημασία ποια φράση υπήρχε”, είπε ο ανώτερος συγγραφέας της μελέτης Brian Roe, καθηγητής οικονομικών γεωργίας, περιβάλλοντος και ανάπτυξης στο The Ohio State University. “Μόλις αλλάξαμε την τυπωμένη ημερομηνία, αυτό ήταν ένα τεράστιο κίνητρο για το αν θα απορρίψουν ή όχι. Έτσι τεκμηριώσαμε τόσο πού ήταν τα μάτια τους όσο και τι είπαν ότι θα συμβεί. Και στις δύο περιπτώσεις, όλα έχουν να κάνουν με την ημερομηνία και η φράση είναι σε δεύτερη φάση”.
Στο μεταξύ οι κυβερνήσεις και ηγέτες του κλάδου εργάζονται προκειμένου να καταλήξουν σε ένα καθολικό σύστημα δυο φράσεων που να μπορεί ο καταναλωτής να ξεχωρίσει ποτέ τίθεται θέμα ποιότητας και ποτέ θέμα ασφαλείας. “Αν πρόκειται να κάνετε μια εκπαιδευτική εκστρατεία, βοηθάει να έχετε ένα σύνολο φράσεωνστις οποίες οι άνθρωποι μπορούν να προσκολληθούν – αλλά τελικά, λίγοι βλέπουν πραγματικά τη φράση. Κοιτάζουν την ημερομηνία”, είπε. “Η ημερομηνία σημαίνει ένα σημείο μετά το οποίο μπορείτε να περιμένετε την υποβάθμιση της ποιότητας. Εάν καταφέρετε να πείσετε τις εταιρείες να παρατείνουν αυτή την ημερομηνία, τότε οι άνθρωποι θα είναι πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν το γάλα, ή οτιδήποτε άλλο, για λίγες μέρες ακόμα και να σπαταλήσουν πολύ λιγότερα τρόφιμα”.
ΟΙ ερευνητές στην παρούσα μελέτη επικεντρώθηκαν στο γάλα λόγο του ότι καταναλώνεται ευρέως και αντιπροσωπεύει περίπου το 12% όλων των τροφίμων που σπαταλούνται από τους καταναλωτές των ΗΠΑ. Τα δεδομένα από την τεχνολογία παρακολούθησης ματιών έδειξαν ότι συνολικά, οι συμμετέχοντες αφιέρωσαν περισσότερο χρόνο για να κοιτούν στην ημερομηνία σε σύγκριση με τη φράση. Το 44% των συμμετεχόντων κοίταξαν την ημερομηνία πιο γρήγορα από ό,τι τη φράση. Όταν τελικά κοιτούσαν στη φράση, ο τύπος της φράσης δεν είχε σημαντική επίδραση στο πόση ώρα θα την κοιτούσαν. Το εύρημα ευθυγραμμίστηκε με προηγούμενες μελέτες, στις οποίες η πρόθεση να πετάξουμε τα τρόφιμα βασιζόταν στην ημερομηνία της ετικέτας και όχι στη φράση.
“Η ημερομηνία είναι πιο σημαντική, πρέπει να την αναφέρετε στο ημερολόγιο. Είναι πιο λειτουργικό από τη φράση. Για λόγους πολιτικής, είναι ακόμα σημαντικό να περιορίσουμε τις φράσεις σε δύο επιλογές. Αλλά αυτή είναι μόνο η αρχή, πρέπει να υπάρξει μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με την ώθηση αυτών των οριζόντων ημερομηνιών προς τα πίσω για να ελαχιστοποιηθεί η σπατάλη τροφίμων”.
Διαβάστε ολόκληρη την έρευνα εδώ.