Μπορούν να συμβούν και τα δύο όπως δείχνουν σημερινές ανακλήσεις σε Γαλλία και Ολλανδία.
Τα λάθη εκτύπωσης στις ετικέτες τροφίμων είναι ένας μόνιμος «πονοκέφαλος» στη βιομηχανία τροφίμων. Αν και φαίνονται “αθώα” εντούτοις μπορεί να έχουν σοβαρές συνέπειες για την υγεία των καταναλωτών, αλλά και για την φήμη και την κερδοφορία της ίδια της εταιρείας. Εκτός από λάθη στα συστατικά στις εκτυπωμένες ετικέτες (στα οποία κυριαρχούν οι ελλείψεις αναφοράς αλλεργιογόνων) ένα άλλο πρόβλημα είναι οι λάθος ημερομηνίες λήξης οι οποίες συμβαίνουν αρκετά συχνά, όπως δείχνουν τα δεδομένα ανακλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τα δύο πιο πρόσφατα παραδείγματα ανακοινώθηκαν σήμερα, το ένα στη Γαλλία και το άλλο στην Ολλανδία με το δεύτερο να κερδίζει τις εντυπώσεις καθώς δεν έγινε λάθος στην ημερομηνία λήξης αλλά, δεν είχε καθόλου εκτυπωμένη στην συσκευασία την ημερομηνία! Ο λόγος για το ζαμπόν της DekaMarkt yorkham 125 γραμμάρια με Barcode: 8713999991588. Οι αρχές συμβούλεψαν τους καταναλωτές που το έχουν αγοράσει να μην το καταναλώσουν.
Επίσης σήμερα, η Γαλλική Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων Rapρel Conso ενημέρωσε για λάθος ημερομηνία κατά 3 μήνες, σε σάντουιτς. Το σάντουιτς που περιέχει αυγό, τόνο και ντομάτα, αναγράφει ότι λήγει στις 8/9 του 2024 ενώ η κανονική ημερομηνία λήξης είναι 8/6/2024.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα και η αλυσίδα Lidl στην Ελλάδα ανακάλεσε κοτόπουλο Νιτσιάκος λόγω λάθους στην ημερομηνία λήξης κατά ένα μήνα ενώ η ίδια αλυσίδα σουπερμάρκετ στην Ιταλία ανακάλεσε μοτσαρέλα που η ημερομηνία ήταν λανθασμένη κατά ένα χρόνο!
Μια κοινή αιτία των λανθασμένων ημερομηνιών λήξης είναι η εσφαλμένη κωδικοποίηση ημερομηνίας που εφαρμόζεται στο τελικό προϊόν διατροφής. Με την αλλαγή του νέου έτους, ορισμένες επιχειρήσεις, αμελούν να αλλάξουν το πραγματικό «έτος» στα συστήματα κωδικοποίησης ημερομηνιών τους. Αυτό μπορεί επίσης να συμβεί σε κάθε αλλαγή μήνα. Επίσης μπορεί να οφείλεται σε βλάβη του εκτυπωτή ετικετών ή ακόμα και σε ανθρώπινο λάθος στη ρύθμιση των εκτυπωτών ετικέτας.