Οι ολοκληρωμένες εταιρείες πουλερικών Cooks Venture και Food In-Depth στις ΗΠΑ, έχουν δημιουργήσει μια ετικέτα με κωδικό QR “No Antibiotics Ever” για τα πουλερικά, η οποία εγκρίθηκε από την Αμερικανικό Οργανισμό Φαρμάκων.
Πολλοί ισχυρισμοί δεν υποστηρίζονται από δοκιμές, με περίπου το 1% της προμήθειας κρέατος των ΗΠΑ να δειγματίζεται για ανάλυση κάθε χρόνο από το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ. Οι περισσότερες ετικέτες υποστηρίζονται από “ένορκες βεβαιώσεις” και περιοδικούς ελέγχους στα αγροκτήματα.
Οι ετικέτες FoodID Tested “No Antibiotics Ever” θα εμφανίζονται στα προϊόντα κοτόπουλου που εκτρέφονται σε βοσκότοπους και πωλούνται στις ΗΠΑ. Ένα κιτ δοκιμών προσδιορίζει επτά οικογένειες φαρμάκων που αντιπροσωπεύουν πολλά κοινά αντιβιοτικά και επιμολυντές που χορηγούνται μέσω ζωοτροφών και νερού.
“Κανένας δεν πρέπει να αμφισβητεί τους ισχυρισμούς μιας ετικέτας στη συσκευασία των τροφίμων του. Η ακεραιότητα, η ποιότητα και η διαφάνεια είναι ο πυρήνας της αποστολής», λέει ο Kevin Lo, Διευθύνουσα Σύμβουλος της FoodID.
Όντας πλήρως διαφανής μέσω της επισήμανσης
Η ετικέτα “No Antibiotics Ever” περιλαμβάνει έναν κωδικό QR για την παροχή πλήρους διαφάνειας στις οικογένειες φαρμάκων για τα οποία εξετάζονται τα κοτόπουλα, τα τρέχοντα στατιστικά στοιχεία δοκιμών και πρόσθετα δεδομένα δοκιμών για το Cooks Venture. Η ετικέτα FoodID Tested παρέχει στους πελάτες τη διαβεβαίωση ότι οι ισχυρισμοί “No Antibiotics Ever” για τα πουλερικά που αγοράζουν υποστηρίζονται από επιστημονικές αναλύσεις και δικιμές.
Μια βιβλιογραφική ανασκόπηση που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Wageningen & Research (WUR) και ανατέθηκε από το Ολλανδικό Υπουργείο Γεωργίας, Φύσης και Ποιότητας των Τροφίμων δείχνει ότι τα σήματα και οι ταξινομήσεις βιωσιμότητας μπορούν να επηρεάσουν θετικά την αποδοχή των καταναλωτών και να αυξήσουν την ευαισθητοποίηση. Ωστόσο, δεν οδηγούν ακόμη σε πιο βιώσιμη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Η έρευνα υποστηρίζει ότι ένας πιο σημαντικός αντίκτυπος θα μπορούσε να συμβεί συνδυάζοντας ετικέτες και συστήματα επισήμανσης, συνδέοντάς τα με άλλους παράγοντες συμπεριφοράς και δίνοντας έμφαση σε άλλα οφέλη όπως η υγεία. Για παράδειγμα, οι ετικέτες τύπου φωτεινού σηματοδότη (όπως η βαθμολογία “υγείας” πράσινο-κίτρινο-κόκκινο) διευκολύνουν τους καταναλωτές να επιλέξουν μια βιώσιμη επιλογή.
Υποστηρίζοντας τους ισχυρισμούς με γεγονότα
Μέσω μιας δοκιμής μπορούν να εντοπιστούν και να μειωθούν οι ανεπιθύμητες ενέργειες της ακατάλληλης χρήσης αντιβιοτικών. Η FoodID διενεργεί τακτικές επιτόπιες δοκιμές στην εταιρεία Cooks Venture από το 2020 για να διασφαλίσει ότι οι ετικέτες “χωρίς αντιβιοτικά” επαληθεύονται και είναι διαφανείς. Σύμφωνα με τις εταιρείες, η χαλαρή επαλήθευση και επιβολή υπονομεύουν πολλές από αυτές τις ετικέτες.
“Η κτηνοτροφία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 70% της συνολικής χρήσης αντιβιοτικών στις ΗΠΑ και οδηγεί άμεσα σε αντοχή στα αντιβιοτικά και στους ανθρώπους. Έχουμε αναλάβει την πρωτοβουλία να επικυρώσουμε τη δουλειά μας, ώστε οι πελάτες μας να μπορούν να είναι σίγουροι για τους ισχυρισμούς μας και να γνωρίζουν ότι τρώνε θρεπτικό, υψηλής ποιότητας κρέας από επαληθευμένη πηγή»,λέει ο Matthew Wadiak, Διευθύνων Σύμβουλος και ιδρυτής της Cooks Venture.
Υποστηρίζοντας την αντοχή των superbugs
Το 70% των αντιβιοτικών που χρησιμοποιούνται στις ΗΠΑ χορηγούνται σε ζώα που εκτρέφονται για τρόφιμα, αναφέρουν οι εταιρείες.
Η υπερβολική και ακατάλληλη χρήση αντιβιοτικών στην κτηνοτροφία επιταχύνει τη μικροβιακή αντοχή στον άνθρωπο, η οποία χαρακτηρίστηκε «μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις δημόσιας υγείας της εποχής μας» από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων.
Οι δοκιμές βάσει των ετικετών είναι καίριας σημασίας για τον εντοπισμό και τη μείωση των ανεπιθύμητων επιπτώσεων της ακατάλληλης χρήσης αντιβιοτικών και τη διασφάλιση της ακεραιότητας των ισχυρισμών για τρόφιμα.
Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές των ΗΠΑ είναι πρόθυμοι να πληρώσουν ένα μεγαλύτερο ποσό προκειμένου να έχουν ένα έτοιμο γεύμα καθαρής ετικέτας και θέλουν να μάθουν για τεχνολογίες που βοηθούν στον περιορισμό του αριθμού των πρόσθετων και των συντηρητικών που απαιτούνται. Αυτό σύμφωνα με μια μελέτη έρευνας και επιλογής πειράματα με επικεφαλής ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το 56% των ερωτηθέντων στην έρευνα, παρουσίασαν θετικές αντιδράσεις όταν ρωτήθηκαν αν προτιμούν τρόφιμα τόσο με καθαρή ετικέτα όσο και με πληροφορίες σχετικά με τη νέα τεχνολογία που χρησιμοποιείται. Ωστόσο, περίπου το 39% των ερωτηθέντων στην ομάδα έρευνας στους οποίους παρουσιάστηκε μόνο η καθαρή ετικέτα – χωρίς καμία πληροφορία σχετικά με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας που χρησιμοποιήθηκε – δεν ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα.
Οι ανησυχίες σχετικά με την ποιότητα των τροφίμων αυξάνονται, όχι μόνο στις ΗΠΑ. Τα τελευταία αποτελέσματα της Έκθεσης Εμπιστοσύνης Τροφίμων του ΕΙΤ που διενεργήθηκε σε 20.326 καταναλωτές σε 18 ευρωπαϊκές χώρες αποκαλύπτουν ότι λιγότεροι από τους μισούς (48%) εμπιστεύονται τη βιομηχανία τροφίμων και τις Αρχές.
Πηγή: Food Ingredients First