Οι γυναικείες ενδείξεις επηρεάζουν θετικά την πρόθεση των γυναικών να αγοράσουν κρασί.
Για να προσελκύσουν την πλειονότητα των καταναλωτών, οι οινοπαραγωγοί μπορεί να θέλουν να δώσουν τόση προσοχή σε ό,τι υπάρχει στη φιάλη όσο και σε αυτό.
Μια πειραματική μελέτη με επικεφαλής ερευνητές του Πανεπιστημίου της Πολιτείας της Ουάσιγκτον διαπίστωσε ότι οι γυναίκες ήταν περισσότερο διατεθειμένες να αγοράζουν κρασί που είχε ετικέτες με στοιχεία γυναικείου φύλου. Όσο πιο έντονα ταυτίζονταν οι συμμετέχουσες με άλλες γυναίκες, ένα φαινόμενο που ονομάζεται «ενδο-ομαδική ταύτιση», τόσο μεγαλύτερη ήταν αυτή η επίδραση. Μια γυναικεία ετικέτα επηρέασε επίσης την προσδοκία τους ότι θα τους άρεσε περισσότερο το κρασί.
Με τις γυναίκες να αντιπροσωπεύουν το 59% των καταναλωτών κρασιού στις ΗΠΑ, ο ανδροκρατούμενος τομέας της οινοποίησης μπορεί να θέλει να δώσει προσοχή στις αντιλήψεις αυτής της ομάδας που δεν έχει μελετηθεί, δήλωσε ο Ruiying Cai, επικεφαλής συγγραφέας της εργασίας στο International Journal of Hospitality Management .
«Όταν κοιτάς τα τμήματα της αγοράς, οι γυναίκες αγοράζουν πραγματικά πολύ κρασί. Είναι μια μεγάλη ομάδα», είπε ο Cai, επίκουρος καθηγητής στο Carson College of Business του WSU. «Διαπιστώσαμε ότι τα γυναικεία στοιχεία μιλούν σε γυναίκες καταναλωτές. Έχουν πιο ευνοϊκή στάση απέναντι στην ετικέτα και το ίδιο το κρασί. Περίμεναν επίσης ότι η συνολική αισθητηριακή τους εμπειρία θα ήταν καλύτερη και ήταν πιο πιθανό να αγοράσουν το κρασί».
Οι ενδείξεις φύλου συχνά βασίζονται σε στερεότυπα και στις αρχικές δοκιμές για αυτήν την έρευνα, μια ομάδα 90 γυναικών αξιολόγησε τις ετικέτες κρασιού ως πιο αρρενωπές όταν παρουσίαζαν τραχιά ζώα όπως λύκους και ελάφια καθώς και πορτρέτα ανδρών. Καθόρισαν ετικέτες ως γυναικείες που είχαν χαριτωμένα ζώα, λουλούδια και γυναικεία πορτρέτα. Οι ετικέτες με κάστρα και τσαμπιά σταφύλια θεωρήθηκαν ουδέτερες.
Σε δύο διαδικτυακά πειράματα, έδειξαν σε συνολικά 324 γυναίκες πλασματικά κρασιά με ετικέτες σχεδιασμένες με αυτές τις ενδείξεις. Οι συμμετέχοντες έδειξαν μεγαλύτερη πρόθεση να αγοράσουν κρασιά με γυναικεία ετικέτα, όπως μια γυναίκα που κρατά λουλούδια, σε αντίθεση με ένα κρασί με αντρική ετικέτα, όπως ένα μπουλντόγκ με αιχμηρό γιακά. Όταν ρωτήθηκαν για την αναμενόμενη αισθητηριακή εμπειρία, βαθμολόγησαν τις προτιμήσεις τους σε κάθε αισθητηριακή πτυχή υψηλότερα, συμπεριλαμβανομένου του χρώματος, της γεύσης, του αρώματος και της επίγευσης.
Το επίπεδο τεχνογνωσίας των συμμετεχόντων στο κρασί μείωσε τις γευστικές προσδοκίες τους, αλλά παραδόξως, όχι τις προθέσεις αγοράς τους.
«Είτε ήταν γνώστες είτε λιγότερο γνώστες του κρασιού, όταν είδαν αυτές τις γυναικείες ενδείξεις, είχαν μεγαλύτερη πρόθεση να αγοράσουν το κρασί. Η επιρροή του φύλου ήταν τόσο ισχυρή, που ξεπέρασε την επίδραση αυτής της γνώσης», δήλωσε η συν-συγγραφέας Christina Chi, καθηγήτρια στο Carson College of Business του WSU.
Ένα τρίτο πείραμα με ένα άλλο σύνολο 138 γυναικών περιελάμβανε ένα γευστικό τεστ—επίσης με ένα εκπληκτικό εύρημα. Οι ερευνητές έδωσαν μπουκάλια με το ίδιο κόκκινο κρασί με μία από τις ετικέτες με το φύλο. Περισσότερες γυναίκες που δοκίμασαν το γυναικείο κρασί το κατέταξαν υψηλότερα σε γεύσεις φρούτων από εκείνες που δοκίμασαν το ίδιο κρασί με ανδρική ετικέτα – και παρά το γεγονός ότι αυτές οι γεύσεις δεν ήταν κυρίαρχα συστατικά στο συγκεκριμένο κρασί.
Ωστόσο, οι συμμετέχουσες που δοκίμασαν το γυναικείο κρασί ανέφεραν ότι τους άρεσε λιγότερο από τις γυναίκες που δοκίμασαν τα κρασιά με ανδρική ετικέτα. Οι συγγραφείς είπαν ότι αυτό θα μπορούσε να είναι αποτέλεσμα της ασυμφωνίας μεταξύ της αναμενόμενης γεύσης που επηρεάζεται από τη γυναικεία ετικέτα και της πραγματικής γεύσης του δείγματος κρασιού, το οποίο είχε μέτριο σώμα, τανίνη και επίπεδο αλκοόλ.
Λίγες μελέτες έχουν επικεντρωθεί στις αντιλήψεις των γυναικών καταναλωτών κρασιού σε έναν τομέα όπου το 82% των οινοποιών είναι άνδρες. Αυτή η έλλειψη προοπτικής είναι πολύ εμφανής στους διαδρόμους του κρασιού, είπε ο Τσι, σημειώνοντας ότι πολλοί αμπελουργοί φαίνεται να προτιμούν τις αντρικές εικόνες όπως επιβήτορες, ταύροι και κοκόρια – και μια μάρκα εμφανίζει ακόμη και έναν κρατούμενο σε ένα κελί φυλακής.
«Όταν σχεδιάζουν τις ετικέτες, οι οινοπαραγωγοί θα πρέπει να εμπλέκουν περισσότερες γυναίκες στη διαδικασία και είναι σκόπιμο να δοκιμάζονται πιλοτικά οι ετικέτες μεταξύ των καταναλωτών για στοιχεία φύλου», είπε.
Εκτός από τους Cai και Chi, οι συν-συγγραφείς αυτής της μελέτης περιλαμβάνουν την πρόσφατη πτυχιούχο του WSU Demi Deng τώρα στο Πανεπιστήμιο Auburn και τον Robert Harrington του WSU.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.