Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024
11.8 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Πανώλη αιγοπροβάτων στη Θεσσαλία: Επείγουσα ειδοποίηση του ΥΠΑΑΤ για το γάλα

ΑρχικήΝέαΠανώλη αιγοπροβάτων στη Θεσσαλία: Επείγουσα ειδοποίηση του ΥΠΑΑΤ για το γάλα
spot_img

Υποχρεώσεις των παραγωγών για τη μεταφορά του νωπού γάλακτος και για τις μεθόδους επεξεργασίας του, προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος.

Κατόπιν επιβεβαίωσης εστίας Πανώλης των μικρών μηρυκαστικών (PPR) σε εκμετάλλευση αιγοπροβάτων αποτελούμενη από 264 ζώα στη Δημοτική Ενότητα Καλαμπάκας, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων εξέδωσε επείγουσα ανακοίνωση για τη διακίνηση νωπού γάλακτος αιγοπροβάτων, τις προϋποθέσεις μεταφοράς αιγοπροβάτων και προϊόντων τους από απαγορευμένες ζώνες, για τη χρονική διάρκεια των μέτρων, τις προϋποθέσεις μετακινήσεις ζώων και σφάγιων και για τις απαραίτητες επεξεργασίες μετριασμού του κινδύνου.

Ο μετριασμός του κινδύνου από το νωπό γάλα από την απαγορευμένη ζώνη για την πανώλη των μικρών μηρυκαστικών μπορεί να γίνει με τις παρακάτω μεθόδους επεξεργασίας:

Θερμική επεξεργασία UHT (υπερυψηλή θερμοκρασία): τουλάχιστον 132 °C για τουλάχιστον 1
δευτερόλεπτο

Θερμική επεξεργασία παστερίωσης HTST (σύντομης διαρκείας παστερίωση σε υψηλή θερμοκρασία), εάν το pH του γάλακτος είναι
α) χαμηλότερο του 7, τουλάχιστον 72 °C για ελάχιστη περίοδο 15 δευτερολέπτων
β) 7 ή υψηλότερο του 7, τουλάχιστον 72 °C για ελάχιστη περίοδο 15 δευτερολέπτων, δύο φορές
H εγκατάσταση μεταποίησης γάλακτος πρέπει να βρίσκεται στην απαγορευμένη ζώνη ή όσο το
δυνατόν πλησιέστερα σε αυτή και πρέπει να λειτουργεί υπό την επιτήρηση επίσημων κτηνιάτρων.
Θ2.

ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΝΩΠΟΥ ΑΓΕΛΑΔΙΝΟΥ ΓΑΛΑΚΤΟΣ

Τα οχήματα που παραλαμβάνουν αγελαδινό γάλα από εκτροφές που βρίσκονται στην απαγορευμένη
ζώνη πρέπει να είναι αποκλειστικής χρήσης της ζώνης και να κινούνται από την ζώνη με την
χαμηλότερη επικινδυνότητα προς εκείνη με την υψηλότερη, τηρώντας τα μέτρα βιοασφάλειας. Τα
οχήματα πρέπει να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται επιμελώς τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά
πριν πραγματοποιήσουν το επόμενο δρομολόγιο.

Μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση αναφέρεται επίσης πως για την μεταφορά αιγοπροβάτων και προϊόντων τους από απαγορευμένες ζώνες, χρησιμοποιούνται μέσα μεταφοράς τα οποία συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του άρθρου 24, παράγραφοι 1 και 2 του Κατ’ Εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 687/2020, υπό τον έλεγχο ή την επίβλεψη της αρμόδιας κτηνιατρικής αρχής. Πιο συγκεκριμένα πρέπει:
1.Η αρμόδια αρχή διασφαλίζει ότι τα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται για τις μετακινήσεις αιγοπροβάτων και των προϊόντων τους από και προς την απαγορευμένη ζώνη, καθώς και εντός και μέσω αυτής:
α) έχουν κατασκευαστεί και συντηρούνται κατά τέτοιον τρόπο ώστε να αποφεύγεται κάθε πιθανή διαφυγή ζώων, προϊόντων ή οποιουδήποτε αντικειμένου που συνιστά κίνδυνο για την υγεία των ζώων·
β) καθαρίζονται και απολυμαίνονται αμέσως μετά από κάθε μεταφορά αιγοπροβάτων, προϊόντων ή οποιουδήποτε αντικειμένου που συνιστά κίνδυνο για την υγεία των ζώων και, όταν χρειάζεται, απολυμαίνονται στη συνέχεια εκ νέου και, σε κάθε περίπτωση, στεγνώνονται ή αφήνονται να στεγνώσουν πριν
από κάθε νέα φόρτωση ζώων ή προϊόντων· και
γ) κατά περίπτωση, υποβάλλονται σε μέτρα εντομοκτονίας και τρωκτικοκτονίας πριν από τη μεταφορά.

ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΝΩΠΟΥ ΓΑΛΑΚΤΟΣ ΑΙΓΟΠΡΟΒΑΤΩΝ ΛΟΓΩ ΚΡΟΥΣΜΑΤΩΝ ΠΑΝΩΛΗΣ ΤΩΝ
ΜΙΚΡΩΝ ΜΗΡΥΚΑΣΤΙΚΩΝ

Σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Κανονισμό 2020/687 της Επιτροπής, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει,
απαγορεύονται οι μετακινήσεις νωπού γάλακτος και πρωτογάλακτος που προέρχονται από δεσποζόμενα ζώα καταγεγραμμένων ειδών από εκτροφές που βρίσκονται στην απαγορευμένη ζώνη.
Ωστόσο, στα άρθρα 33 και 49 του εν λόγω Κανονισμού αναφέρονται οι ειδικοί όροι για την έγκριση
μετακινήσεων νωπού γάλακτος που προέρχεται από δεσποζόμενα ζώα καταγεγραμμένων ειδών από εκτροφές που βρίσκονται στη ζώνη προστασίας και τη ζώνη επιτήρησης, αντίστοιχα. Το νωπό γάλα μπορεί
να μετακινηθεί σε εγκατάσταση μεταποίησης γάλακτος για να υποβληθεί σε μία από τις σχετικές επεξεργασίες μετριασμού του κινδύνου που καθορίζονται στο παράρτημα VII του Εκτελεστικού Κανονισμού 2020/687.
Η μετακίνηση νωπού γάλακτος από την εγκατάσταση καταγωγής στην εγκατάσταση μεταποίησης πρέπει να πραγματοποιείται μέσα σε κλειστούς περιέκτες και η εγκατάσταση μεταποίησης πρέπει να βρίσκεται στην ίδια απαγορευμένη ζώνη ή όσο το δυνατόν πλησιέστερα στην απαγορευμένη ζώνη και πρέπει
να λειτουργεί υπό την επιτήρηση επίσημων κτηνιάτρων.

Ως εκ τούτου, ορίζονται τα παρακάτω μέτρα για την αποτροπή μετάδοσης και εξάπλωσης της νόσου:

  1. Τα οχήματα που παραλαμβάνουν γάλα από εκμεταλλεύσεις της απαγορευμένης ζώνης δεν πρέπει να παραλαμβάνουν γάλα από ελεύθερες περιοχές.
  2. Ειδικότερα, ισχύουν τα παρακάτω:
    2.1. Θα πρέπει να υπάρχουν οχήματα αποκλειστικής χρήσης στις ζώνες προστασίας και επιτήρησης τα οποία κινούνται αποκλειστικά σε αυτές τις ζώνες και τα οποία δεν παραλαμβάνουν γάλα από την περαιτέρω απαγορευμένη ζώνη και από ελεύθερες περιοχές. Τα εν λόγω οχήματα πρέπει να παραλαμβάνουν πρώτα από τη ζώνη επιτήρησης και μετά από τη ζώνη προστασίας.
    2.2. Θα πρέπει να υπάρχουν οχήματα αποκλειστικής χρήσης στην περαιτέρω απαγορευμένη ζώνη τα οποία δεν παραλαμβάνουν γάλα από ελεύθερες περιοχές.
    2.3. Πριν από κάθε είσοδο και έξοδο από εκμεταλλεύσεις πρέπει να γίνεται καθαρισμός και απολύμανση του οχήματος.
    2.4. Πρέπει να καταγράφεται η ώρα παραλαβής γάλακτος από κάθε εκτροφή.
    2.5. Ο οδηγός του μέσου παραλαβής και μεταφοράς του γάλακτος απαγορεύεται να μετακινείται άσκοπα εντός της εκτροφής και να έρχεται σε άμεση επαφή με ζώα ή ζωοτροφές, αλλά θα πρέπει να παραμένει αυστηρά στο διακριτό χώρο της παράδοσης του γάλακτος.
    2.6. Μετά την τελευταία παραλαβή διενεργείται προσεκτικός καθαρισμός και απολύμανση του οχήματος από τον οδηγό και στη συνέχεια, το όχημα δεν κάνει καμία ενδιάμεση στάση για παραλαβή σε άλλη αιγοπροβατοτροφική εκμετάλλευση παρά κατευθύνεται προς την εγκατάσταση μεταποίησης γάλακτος, στην οποία διενεργείται εκ νέου καθαρισμός και απολύμανση (εσωτερικός CIP και εξωτερικός).
    2.7. Στα οχήματα πρέπει να υπάρχει επαρκής ποσότητα γαντιών μιας χρήσης, ποδοναρίων και φόρμες μιας χρήσης, για άμεση χρήση από τον οδηγό.
    2.8. Όταν ο οδηγός φτάνει σε μια εκμετάλλευση πρέπει να φορέσει τη φόρμα, τα ποδονάρια και τα γάντια και κατά την αποχώρηση να τα ψεκάσει με απολυμαντικό, να τα βγάλει και να τα αφήσει στην εκτροφή για καταστροφή.
  3. Όλα τα οχήματα που παραλαμβάνουν νωπό γάλα πρέπει να φέρουν κινητό εξοπλισμό ικανού μεγέθους (τουλάχιστον 15lt) για να απολυμαίνει επαρκώς το όχημα πριν από την είσοδο και μετά την έξοδο από τις εκμεταλλεύσεις. Στα οχήματα πρέπει να υπάρχει αρκετή ποσότητα κατάλληλου απολυμαντικού.
  4. Τα οχήματα πρέπει να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται επιμελώς τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά πριν πραγματοποιήσουν το επόμενο δρομολόγιο.
  5. Η εγκατάσταση μεταποίησης γάλακτος τηρεί αρχείο με τα οχήματα που κινούνται σε κάθε ζώνη και την ιχνηλασιμότητα του γάλακτος που παραλαμβάνει.

Για να διαβάσετε ολόκληρη την ανακοίνωση του ΥΠΑΑΤ πατήστε ΕΔΩ.

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

Νεκρό ποντίκι σε Ελληνικό κατεψυγμένο σπανάκι γνωστής εταιρείας – Επώνυμη καταγγελία στο cibum (φωτογραφίες)

O αναγνώστης του cibum αποφάσισε να κάνει επώνυμα την καταγγελία του αφού όπως εξηγεί δεν βρήκε άκρη με τις αρμόδιες υπηρεσίες

Προσοχή: Ανακαλούνται ήδη Χριστουγεννιάτικα γλυκίσματα – Ίσως είναι αποθέματα προηγούμενων ετών

Η αγορά έχει γεμίσει από τώρα με χριστουγεννιάτικες σοκολάτες, όμως ήδη άρχισαν να ανακαλούνται...

Η νέα αξιολόγηση της EFSA για την ασφάλεια της ζαχαρίνης

Πολλές μελέτες απαντούν αν η σακχαρίνη είναι ασφαλής για ανθρώπινη κατανάλωση.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα

Μετάβαση στο περιεχόμενο