cibum team
Μακρύς είναι ο δρόμος για την αναπλήρωση των απωλειών στον κλάδο των αλκοολούχων ποτών από την πανδημία του κορονοϊού. Όπως εξηγεί σε συνέντευξη η κ. Σοφίκα Παπανικολάου, Γενική Διευθύντρια της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών – ΕΝΕΑΠ, «οι επιχειρήσεις του κλάδου βρίσκονται σήμερα σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση – αν όχι αδιέξοδο – καθώς προσπαθούν να επιβιώσουν και να ανασυνταχθούν μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες αγοράς και με αδυναμία πρόβλεψης ακόμη και για το άμεσο μέλλον».
Αποκαλυπτικά για το μέγεθος των απωλειών είναι τα στοιχεία της ΕΝΕΑΠ. Συγκεκριμένα, στο κανάλι του χονδρεμπορίου – το οποίο αποτελεί και τον κύριο προμηθευτή του καναλιού επιτόπιας κατανάλωσης – το 2020 καταγράφηκε πτώση πωλήσεων κατά -49%. Το πρώτο δίμηνο, η πτώση των πωλήσεων συνεχίστηκε με τον ίδιο ρυθμό (-52%) στο κανάλι του χονδρεμπορίου σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Για το σύνολο της φετινής χρονιάς η κ. Παπανικολάου εκτιμά ότι «θα κριθεί ξεκάθαρα από τη συνολική απόδοση της οικονομίας, από τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης της εστίασης και βεβαίως από την πορεία του τουρισμού στη χώρα» και συμπληρώνει: «Πάντως, η πληροφόρηση που λαμβάνουμε από την αγορά (εστίαση, τουρισμός) μέχρι τώρα δε μας δίνει μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας και για το 2021.
Με βάση μάλιστα πρόβλεψη του ΙΟΒΕ (Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, Νοέμβριος 2020), ο αντίκτυπος της πανδημίας στον κλάδο των αλκοολούχων ποτών αναμένεται να προκαλέσει μείωση της συνεισφοράς του στο ΑΕΠ κατά 1 δισ. ευρώ όπως επίσης και απώλειες σε κρατικά έσοδα από φορολογία της τάξης των 380 εκατ.
Την ίδια ώρα, ισχυρό πλήγμα δέχεται ο κλάδος από την υψηλή φορολογία που πλήττει τις επιχειρήσεις του κλάδου. Όπως αναφέρει η κ.Παπανικολάου «η υψηλή φορολογία αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη όχι μόνο των επιχειρήσεων αλκοολούχων ποτών, αλλά όλης της εφοδιαστικής τους αλυσίδας. Ειδικά όταν μιλάμε για το κανάλι HoReCa, που τόσο κομβικό ρόλο έχει στην εθνική οικονομία, καταλαβαίνουμε τη σημασία που έχει για τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε αυτό να ανακουφιστούν από υπερβολικά φορολογικά βάρη» και προσθέτει: «θεωρούμε κρίσιμο να μειωθεί ο ΦΠΑ αλκοολούχων στην εστίαση, μέτρο που θα στηρίξει την επανεκκίνηση και την ανταγωνιστικότητα των συναφών επιχειρήσεων. Και, φυσικά, πάγια θέση μας είναι η προσαρμογή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των αλκοολούχων ποτών στον μέσο όρο της ΕΕ, η οποία εκτός των υπόλοιπων οφελών που θα έχει, θα μειώσει και σημαντικά το κόστος πρώτων υλών στηρίζοντας την επανεκκίνηση και την κερδοφορία του κλάδου HoReCa, περιορίζοντας παράλληλα τα κίνητρα για λαθρεμπόριο».
Όπως λέει η γενική διευθύντρια του ΕΝΕΑΠ, τα αλκοολούχα ποτά ανήκουν στις κατηγορίες προϊόντων που υπέστησαν ισχυρό πλήγμα από τις επιπτώσεις της πανδημίας καθώς περισσότερο από το 60% του συνολικού όγκου πωλήσεών τους διακινείται από τα σημεία επιτόπιας κατανάλωσης (μπαρ, καφέ μπαρ, εστιατόρια, ξενοδοχεία κ.α.). Το παρατεταμένο διάστημα των περιορισμών στη λειτουργία αυτών των σημείων σε συνδυασμό με την καθίζηση του τουρισμού οδήγησαν αντίστοιχα σε κατάρρευση τις πωλήσεις των αλκοολούχων ποτών το 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλάδος αλκοολούχων ποτών είχε ήδη συρρικνωθεί στο ήμισυ των συνολικών πωλήσεών του κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης που προηγήθηκε, παρουσιάζοντας σημεία ανάκαμψης από το 2018 και μετά. Μία ανάκαμψη ωστόσο που ανακόπηκε απότομα εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας COVID19. Ως αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις του κλάδου βρίσκονται σήμερα σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση – αν όχι αδιέξοδο – καθώς προσπαθούν να επιβιώσουν και να ανασυνταχθούν μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες αγοράς και με αδυναμία πρόβλεψης ακόμη και για το άμεσο μέλλον.
Σε ό,τι αφορά το 1οδίμηνο, η πτώση των πωλήσεών μας συνεχίστηκε με τον ίδιο ρυθμό (-52%) στο κανάλι του χονδρεμπορίου σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς το αντίστοιχο δίμηνο του 2020 τα σημεία επιτόπιας κατανάλωσης παρέμεναν ανοικτά.) μέχρι τώρα δε μας δίνει μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας και για το 2021.
Με βάση μάλιστα πρόβλεψη του ΙΟΒΕ (Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, Νοέμβριος 2020), ο αντίκτυπος της πανδημίας στον κλάδο των αλκοολούχων ποτών αναμένεται να προκαλέσει μείωση της συνεισφοράς του στο ΑΕΠ κατά 1 δισ. ευρώ όπως επίσης και απώλειες σε κρατικά έσοδα από φορολογία της τάξης των 380 εκατ. ευρώ.
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες της ΕΕ με τον υψηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης τονίζει η κ. Παπανικολάου. Παρ’ ότι ο ΕΦΚ εμφανίζεται ως ένα φορολογικό μέτρο για την προστασία της δημόσιας υγείας, είναι γεγονός ότι μέχρι σήμερα έχει εισπρακτικό χαρακτήρα. Ωστόσο τα στοιχεία μας δείχνουν ότι ο τόσο υψηλός ΕΦΚ αποτυγχάνει και στις δύο αποστολές του: Τόσο σε αυτήν που αφορά την ενίσχυση των δημοσίων εσόδων όσο και αναφορικά με τη δημόσια υγεία. Ένας από τους πλέον σημαντικούς παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτήν την αποτυχία είναι, φυσικά, το λαθρεμπόριο, το οποίο ενδυναμώνεται – ή για την ακρίβεια πριμοδοτείται – από την υψηλή φορολογία. Το παράνομο εμπόριο αλκοολούχων ποτών στη χώρα μας αναφέρεται κυρίως σε εισαγωγές αυθεντικών προϊόντων από τις γειτονικές χώρες χωρίς την καταβολή του αναλογούντος ΕΦΚ ενώ βέβαια κατ’ επέκταση μεγάλο μέρος αυτών των ποσοτήτων διακινούνται διαφεύγοντας και του ΦΠΑ. Αυτό θα συνεχίσει να συμβαίνει όσο η χώρα μας επιβαρύνει τα προϊόντα με ειδικό φόρο έως και 4,5 φορές υψηλότερο από τα γειτονικά κράτη και όσο το μερίδιο της φορολογίας επί των αλκοολούχων ποτών ξεπερνά το 55% της τιμής τους.
θεωρούμε κρίσιμο να μειωθεί ο ΦΠΑ αλκοολούχων στην εστίαση, μέτρο που θα στηρίξει την επανεκκίνηση και την ανταγωνιστικότητα των συναφών επιχειρήσεων. Και, φυσικά, πάγια θέση μας είναι η προσαρμογή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των αλκοολούχων ποτών στον μέσο όρο της ΕΕ, η οποία εκτός των υπόλοιπων οφελών που θα έχει, θα μειώσει και σημαντικά το κόστος πρώτων υλών στηρίζοντας την επανεκκίνηση και την κερδοφορία του κλάδου HoReCa, περιορίζοντας παράλληλα τα κίνητρα για λαθρεμπόριο.
Τον Μάιο του 2021, η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝΕΑΠ) και ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ) δημιούργησαν και παρουσίασαν την καμπάνια «#EimasteEtoimoi, Κρατήστε μας Θέση!», την οποία στηρίζουν η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατόρων & Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), η Ένωση BartendersΕλλάδος (Hellenic Bartenders Association – HBA), το σωματείο BARECA, ο θεσμός του Athens Bar Show, , καθώς και ηπρωτοβουλία FiloxeniaMoU του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ). Η καμπάνια αποτελεί προέκταση της Ευρωπαϊκής εκστρατείας επικοινωνίας «#WeStandReady, Countus in!» του spiritsEurope, του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου των Παραγωγών Αλκοολούχων Ποτών. Σκοπός της πρωτοβουλίας είναι να προωθήσει τον διάλογο με την Πολιτεία και όλους τους αρμόδιους φορείς, για ένα βιώσιμο μέλλον στον πλέον δυναμικό και ζωτικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας και έναν από τους πιο αγαπημένους της ελληνικής κοινωνίας – τον κλάδο της εστίασης και της φιλοξενίας. Ταυτόχρονα, η εκστρατεία επιδιώκει να δώσει «θέση» στο τραπέζι του διαλόγου σε κάθε επαγγελματία του κλάδου, μέσα από τις δράσεις της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Πηγή: ΑΠΕ
Δείτε επίσης:
EFSA: Δωρεάν διαδικτυακό Workshop για εκτίμηση επικινδυνότητας στην έκθεση σε χημικές ουσίες
Εμβολιασμός εργαζομένων στην εστίαση: Πότε αναμένεται η απόφαση
Tα μυοσκελετικά προβλήματα είναι το No1 πρόβλημα υγείας των εργαζομένων
ΕΦΕΤ: Ανάκληση «ΚΡΙΤΣΙΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΓΛΟΥΤΕΝΗ » λόγω… γλουτένης!
Φαγητό στον χώρο εργασίας. Ο ρόλος του εργοδότη
ΕΦΕΤ: Το νέο Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης στις επιχειρήσεις τροφίμων
Καύσωνας: Πως να επιβιώσετε χωρίς κλιματισμό. Τα «ύπουλα» συμπτώματα της θερμοπληξίας
Εστίαση: Προτάσεις για υποχρεωτικό εμβολιασμό των εργαζομένων στην εστίαση. Μόνο εμβολιασμένοι στους κλειστούς χώρους.
Ποια είναι η ΒΑΠ που κατήγγειλε την Coca Cola 3Ε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού
Εστίαση: “Λουκέτο” για όρθιους πελάτες, ακόμη και από φωτογραφίες ή Video στα social media
Vegan: ποιο είναι το ιδανικό υποκατάστατο του τυριού
Oξείδιο του αιθυλενίου: Συνεχίζονται οι ανακλήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη
Νέα υπηρεσία καταγγελιών για την ασφάλεια τροφίμων