Έχουν αυξηθεί σε αριθμό οι μελέτες σχετικά με συναισθήματα των καταναλωτών που συνδέονται με τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά τροφίμων για την κατανόηση της συμπεριφοράς επιλογής.
Η σοκολάτα έχει τη δυνατότητα να προσφέρει ευχαρίστηση καθώς και θετικά συναισθήματα λόγω της καλής γεύσης της και των μοναδικών αισθητηριακών ιδιοτήτων της, της ηδονικής γοητείας και των ψυχοδραστικών παραγόντων όπως οι μεθυλοξανθίνες και τα κανναβινοειδή, των οποίων οι επιδράσεις στον άνθρωπο μοιάζουν με αυτές των ναρκωτικών. Επιπλέον, η σοκολάτα έχει βρεθεί ότι αυξάνει τη δραστηριότητα, μειώνει την κόπωση και επηρεάζει τα συναισθήματα αυξάνοντας τη διάθεση και προκαλώντας χαρά και μειώνοντας τα καταθλιπτικά συμπτώματα, ενώ επηρεάζει επίσης τη γνωστική λειτουργία, τις αισθητηριακές αντιδράσεις και τη μνήμη, είτε είναι θετικές αρνητικές, και μπορεί ακόμη και να είναι καλή για την ανθρώπινη υγεία, ιδιαίτερα την καρδιαγγειακή υγεία, εάν καταναλώνεται με μέτρο.
Ενώ η σοκολάτα είναι ελκυστική για τις ηδονικές ιδιότητές της, το κοινωνικό περιβάλλον ή/και ο πολιτισμός κάποιου μπορεί να επηρεάσει εάν κάποιος επιλέγει να το καταναλώσει λόγω ορισμένων αρνητικών συναισθημάτων, ιδιαίτερα αυτό της ενοχής, το οποίο μπορεί να προκληθεί από γνωστικές ιδιότητες βασισμένες σε πολιτισμικά και κοινωνικά καθορισμένες στάσεις απέναντι στην υγεία και το σωματικό βάρος.
Οι συναισθηματικές εμπειρίες μπορεί να συνδέονται με την κατανάλωση σοκολάτας, τόσο ως πρόδρομοι τροφοδότες όσο και ως συνέπειες, καθώς έχει συναισθηματικά οφέλη, και θεωρείται ακόμη και συναισθηματική εμπειρία από μόνη της. Έχει λοιπόν αποτελέσει αντικείμενο διαφόρων μελετών συναισθημάτων και, ως εκ τούτου, θεωρείται κατάλληλο προϊόν για μια emo-sensory μελέτη.
Η βιομηχανία τροφίμων κινείται προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης των συναισθημάτων που σχετίζονται με τα προϊόντα για να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ενώ οι γενικές ερωτήσεις έχουν παραδοσιακά συνδυαστεί με τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά των προϊόντων στις δοκιμές καταναλωτών για να καθοδηγήσουν το σχεδιασμό των προϊόντων, ορισμένοι ερευνητές έχουν αρχίσει να αξιοποιούν τον τομέα της μέτρησης συναισθημάτων για να αποκαλύψουν και να αξιολογήσουν αυτές τις προτιμήσεις και αντιπάθειες σε επίπεδο προϊόντος ή κατηγορίας.
Η έρευνα έχει επισημάνει την ανάγκη για αισθητηριακή έρευνα με επίκεντρο τον καταναλωτή και την εξέταση μεθόδων παρατήρησης της συμπεριφοράς, αν και μέχρι τώρα έχουν διεξαχθεί περιορισμένες μελέτες για τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ των μεταβλητών συμπεριφοράς των καταναλωτών, όπως η διάθεση, η εξοικείωση, η αποδοχή των προϊόντων, η στάση και η συναισθηματική ανταπόκριση στα τρόφιμα.
Η καθιέρωση πιθανών σχέσεων για ένα προϊόν γεμάτο συναισθήματα, όπως η σοκολάτα, μπορεί να παράσχει πληροφορίες σχετικά με τα συναισθήματα που επηρεάζουν την αποδοχή των προϊόντων και τον τρόπο με τον οποίο αυτές οι εσωτερικές μεταβλητές συμπεριφοράς των καταναλωτών επηρεάζουν τις συναισθηματικές αντιδράσεις τους στα τρόφιμα. Κατά συνέπεια, η παρούσα μελέτη αποσκοπούσε στον προσδιορισμό και την αναπαράσταση των σχέσεων μεταξύ των μεταβλητών συμπεριφοράς των καταναλωτών και των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών της σοκολάτας και της συναισθηματικής αντίδρασης.
Μία από τις κύριες προκλήσεις για τους επιστήμονες είναι η παροχή εφαρμόσιμων πληροφοριών για την καθοδήγηση του σχεδιασμού της σύνθεσης των τροφίμων, οι οποίες θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καταναλωτών ή θα γίνουν αιτία για συγκεκριμένες αλλαγές στα σκευάσματα των προϊόντων. Επιπλέον, ο προσδιορισμός των σχέσεων μεταξύ των μεταβλητών συμπεριφοράς των καταναλωτών, των αισθητηριακών χαρακτηριστικών και των συναισθηματικών αντιδράσεων θα μπορούσε να υποστηρίξει την προτίμηση μιας σύνθεσης προϊόντος, στην προκειμένη περίπτωση της σοκολάτας γάλακτος, η οποία είναι πλήρως ευθυγραμμισμένη με τις προτιμήσεις των καταναλωτών, καθώς αυτό απαιτεί καλή κατανόηση της αντίληψης των καταναλωτών για τα τρόφιμα, η οποία θα μπορούσε να καθοδηγήσει την ανάπτυξη των προϊόντων στη βιομηχανία τροφίμων.
Μια νέα μελέτη από επιστήμονες στη Νότιο Αφρική, αποσκοπούσε στον προσδιορισμό των επιπτώσεων της διάθεσης, της οικειότητας, της αποδοχής και της στάσης (μεταβλητές καταναλωτών) στη συναισθηματική αντίδραση των καταναλωτών, καθώς και της επίδρασης των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών της σοκολάτας στη συναισθηματική αντίδραση των καταναλωτών.
Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών των σοκολατών, της συναισθηματικής απόκρισης και των μεταβλητών συμπεριφοράς των καταναλωτών. Η μελέτη αυτή εξέτασε το κενό στη βιβλιογραφία σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με τη συναισθηματική αντίδραση για να καθορίσει τον ρόλο που διαδραματίζουν οι εσωτερικές μεταβλητές συμπεριφοράς των καταναλωτών στα συναισθήματα που βιώνουν κατά την κατανάλωση σοκολάτας.
Για να διαβάσετε ολόκληρη την μελέτη, πατήστε εδώ