Νέους περιορισμούς ετοιμάζει η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου για τις επισημάνσεις των φυτικών εναλλακτικών στα γαλακτοκομικά. Αντιδρά η κοινότητα των φυτικών προϊόντων.
Tης Βιργινίας Κιμπουροπούλου
“Λογοκρισία” ασκεί το Ηνωμένο Βασίλειο στις επιλογές εναλλακτικών προϊόντων, καθώς οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι αναμένεται να αυξήσουν τους περιορισμούς στους κανόνες επισήμανσής τους.
Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται να απαγορεύσουν στις εταιρείες φυτικών γαλακτοκομικών να χρησιμοποιούν ονομασίες που να αφορούν στα ζωικά αντίστοιχά τους, όπως για παράδειγμα “γάλα” ή “βούτυρο” και άλλους ισχυρισμούς, αναζωπυρώνοντας μια δυνητική διαμάχη με αυτές, όπως ισχυρίζεται ο οργανισμός ευαισθητοποίησης για τα φυτικής προέλευσης τρόφιμα, ProVeg International, μιλώντας στο Food Ingredients First.
Την κίνηση επιβεβαίωσε και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Τροφίμων και Αγροτικών Υποθέσεων (Defra), αναφέροντας ότι οι τοπικές αρχές Trading Standards αναπτύσσουν ένα σχέδιο γνώμης σχετικά με την υφιστάμενη επιβολή των ισχυόντων κανόνων ετικέτας.
Η ProVeg International δε δίστασε, στο ίδιο μέσο, να χαρακτηρίσει την κίνηση “εξωφρενική και περιττή λογοκρισία”.
Την ίδια στιγμή, όμως, ενώ οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι του Ηνωμένου Βασιλείου ισχυρίζονται ότι θα βοηθούσε να ξεκαθαρίσει τη σύγχυση των καταναλωτών σχετικά με το τι αναγράφεται στην ετικέτα, βοηθώντας τους ανθρώπους να κατανοήσουν καλύτερα τι τρόφιμα αγοράζουν, η ProVeg International θεωρεί πως- όχι μόνο οι υφιστάμενοι κανόνες επαρκούν για να αποφεύγεται η σύγχυση του καταναλωτή- αλλά και πως δεν έχουν συμπεριληφθεί σε αυτό το σχέδιο οι απόψεις παραγόντων της βιομηχανίας με βάση τα φυτά.
“Βρισκόμαστε στη διαδικασία σύνταξης μιας επιστολής προς την Defra, επισημαίνοντας πόσο επιζήμια θα είναι αυτή η καθοδήγηση και πόσο αντιδημοκρατική ήταν η διαδικασία κατά τη σύνταξή της”, λέει ο Jasmijn de Boo, αντιπρόεδρος της ProVeg International, στο Food Ingredients First .
Το αντίκτυπο των επιπλέον περιορισμών στην Plant Based βιομηχανία
Όλη αυτή η αναθεώρηση δεν θα μπορούσε να έρθει χωρίς κάποιο κόστος στη βιομηχανία προϊόντων με βάση τα φυτά.
Αφενός επιπλέον απαγορεύσεις ή περιορισμοί στην ορολογία θα προκαλούσαν επιπλέον δαπάνες στις εταιρείες, αλλά και τους κατασκευαστές εμπορικών σημάτων τους. Αφετέρου, οι επωνυμίες που θα έμπαιναν σε μια διαδικασία “αντεπίθεσης”, θα έπρεπε να κινηθούν δια της νομικής οδού και να επιβαρυνθούν με τεράστια έξοδα μέσω ενός δικαστηρίου, διαδικασία απίστευτα “επίπονη” για μικρές επιχειρήσεις.
Ναι, αλλά τελικά μπερδεύονται οι καταναλωτές;
Όπως είχαμε αναφέρει και σε παλαιότερο δημοσίευμα, μια καταναλωτική έρευνα πάνω στα προϊόντα φυτικού κρέατος, την οποία διεξήγαγε η εταιρεία παραγωγής φυτικών τροφίμων, Planted Foods, σε 777 άτομα τον Ιούλιο του 2021, διαπίστωσε ότι περίπου το 93% των ερωτηθέντων αναγνώρισαν ότι το “φυτικό κοτόπουλο” είναι ένα προϊόν χωρίς κρέας.
Επιπλέον, μια άλλη έρευνα, αυτή τη φορά από την ProVeg International, ανέδειξε παρόμοια αποτελέσματα με πάνω από το 80% να βρίσκει προφανές πως τα προϊόντα που φέρουν την ένδειξη “vegan”, “vegetarian” και “φυτικά” δεν περιέχουν κρέας.
Αν και οι έρευνες δεν αφορούν στις φυτικές εναλλακτικές γαλακτοκομικών, αποδεικνύουν πως οι καταναλωτές δεν παραπλανώνται και τόσο από τα φυτικά προϊόντα, ειδικά αφού ξεκαθαρίζουν την προέλευσή τους.