ΑρχικήΝέαΥγείαΟι "ύπουλες" ουσίες του κρασιού - Τι αποκαλύπτουν μελέτες

Οι “ύπουλες” ουσίες του κρασιού – Τι αποκαλύπτουν μελέτες

3 λεπτά ανάγνωσης

Γιατί και ένα ποιοτικό ποτήρι κρασί μπορεί να κρύβει παρενέργειες

Ένα δροσερό ποτήρι Chardonnay στο ηλιοβασίλεμα ή ένα βαθύ κόκκινο Chianti δίπλα σε ένα πιάτο μακαρονάδας αποτελεί για πολλούς αναπόσπαστο κομμάτι της απόλαυσης. Το κρασί είναι εδώ και αιώνες σύμβολο πολιτισμού, γεύσης και κοινωνικότητας. Ωστόσο, πίσω από τη ρομαντική εικόνα και τις σύνθετες νότες αρωμάτων, κρύβονται και λιγότερο γνωστές πτυχές που σχετίζονται με την υγεία και τις επιπτώσεις στον οργανισμό.

- Advertisement -

Το πιο άμεσο αποτέλεσμα της κατανάλωσης κρασιού είναι το hangover. Το αλκοόλ, και κατά συνέπεια και το κρασί, προκαλεί αφυδάτωση, η οποία συνδέεται με πονοκεφάλους, ζάλη, κόπωση και ναυτία την επόμενη μέρα. Όσο πιο γλυκό είναι το κρασί (συχνό χαρακτηριστικό σε οικονομικά μπουκάλια) τόσο περισσότερο επιβαρύνει τον οργανισμό. Η επιπλέον ζάχαρη μπορεί να εξαντλήσει τις βιταμίνες Β και να ενισχύσει τα συμπτώματα.

Παράλληλα, το κρασί περιέχει συγγενείς ουσίες, υποπροϊόντα της ζύμωσης που επιβαρύνουν το συκώτι και δυσκολεύουν τον μεταβολισμό του αλκοόλ. Τα κόκκινα κρασιά περιέχουν περισσότερες από αυτές σε σχέση με τα λευκά, ενώ ενώσεις όπως οι τανίνες, τα θειώδη και οι ισταμίνες έχουν συνδεθεί με πονοκεφάλους και δυσανεξίες σε ευαίσθητα άτομα.

- Advertisement -

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η πιθανή παρουσία αρσενικού σε ορισμένα κρασιά. Μια μελέτη του Journal of Environmental Health διαπίστωσε ότι όλα τα δείγματα κρασιού που εξετάστηκαν από τις τέσσερις μεγαλύτερες αμπελουργικές πολιτείες των ΗΠΑ περιείχαν ανόργανο αρσενικό σε επίπεδα υπερδιπλάσια από το όριο ασφαλείας για το πόσιμο νερό. Το αρσενικό, που προέρχεται από το έδαφος και ενδέχεται να συγκεντρώνεται περισσότερο σε περιοχές έντονης χρήσης φυτοφαρμάκων, έχει συνδεθεί με καρκίνο, καρδιοπάθειες, εξασθένιση του ανοσοποιητικού και προβλήματα στην παιδική ανάπτυξη. Όσοι αμπελουργοί κάνουν δοκιμές για αρσενικό, συνπεώς παράγουν κρασί υψηλότερης ποιότητας και συνεπώς και πιο ακριβό.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι άλλες καθημερινές τροφές, όπως το ρύζι, τα θαλασσινά και οι μπάρες δημητριακών, ενδέχεται να περιέχουν υψηλότερα επίπεδα αρσενικού. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί του Dartmouth College, η περιστασιακή κατανάλωση κρασιού δεν αναμένεται να αυξήσει τα επίπεδα αρσενικού στον οργανισμό σε επικίνδυνο βαθμό, αλλά οι τακτικοί καταναλωτές καλούνται να προσέχουν τη συνολική τους έκθεση.

- Advertisement -

Στο ίδιο πνεύμα, η ακεταλδεΰδη, η πρώτη τοξική ουσία που δημιουργείται όταν το σώμα μεταβολίζει το αλκοόλ, είναι εξίσου ανησυχητική. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο International Journal of Environmental Research and Public Health, η ουσία αυτή μπορεί να προκαλέσει βλάβες στο DNA, να ενισχύσει το οξειδωτικό στρες και να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου. Το σώμα τη διασπά γρήγορα, αλλά όσο περισσότερο πίνουμε, τόσο περισσότερο το επιβαρύνουμε.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.