Μεγάλη έρευνα δείχνει ότι η τακτική κατανάλωση τυριού και κρέμας με υψηλά λιπαρά μπορεί να σχετίζεται με μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας
Μια νέα επιστημονική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Neurology δείχνει ότι η κατανάλωση τυριών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, όπως τσένταρ, μπρι και γκούντα, καθώς και πλήρους λιπαρών κρεμών, συνδέεται με έναν χαμηλότερο κίνδυνο άνοιας στη διάρκεια περίπου 25 ετών παρακολούθησης ενός μεγάλου δείγματος ενηλίκων στη Σουηδία.
Στη μελέτη συμμετείχαν 27.670 άτομα με μέση ηλικία 58 ετών στην εκκίνηση, από τα οποία 3.208 εμφάνισαν άνοια κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης. Ανταγωνιστικές αναλύσεις έδειξαν ότι όσοι κατανάλωναν τουλάχιστον 50 γραμμάρια τυριού υψηλών λιπαρών την ημέρα είχαν περίπου 13 % χαμηλότερο συνολικό κίνδυνο άνοιας σε σύγκριση με όσους έτρωγαν λιγότερο από 15 γραμμάρια. Ο κίνδυνος για αγγειακή άνοια, μια από τις πιο συχνές μορφές της πάθησης, ήταν περίπου 29 % χαμηλότερος σε αυτούς με τη μεγαλύτερη κατανάλωση τυριού. Η καθημερινή πρόσληψη υψηλής λιπαρής κρέμας επίσης συσχετίστηκε με μειωμένο κίνδυνο κατά 16 %.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα πασίγνωστα αρώματα που βρίσκονται στη λίστα επικίνδυνων προϊόντων RAPEX Δεκεμβρίου – Περιέχουν τοξικές ουσίες
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπακαλιάρος: Μελέτη εντόπισε πάνω από 740 (!!!) παράσιτα Anisakis ανά ψάρι στα δείγματα που εξετάστηκαν – Τι πρέπει να προσέχουμε
Οι ερευνητές τονίζουν ότι αυτά τα ευρήματα δεν αποδεικνύουν αιτιώδη σχέση αλλά μια συσχέτιση, δηλαδή ότι η κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων μπορεί να σχετίζεται με τις μακροπρόθεσμες πιθανότητες εμφάνισης άνοιας χωρίς να σημαίνει ότι την προλαμβάνει απευθείας. Η μελέτη δεν βρήκε αντίστοιχη σχέση με άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως γάλα, γιαούρτι ή βούτυρο.
Κάποιες αναλύσεις της ίδιας έρευνας δείχνουν επίσης ότι η πιθανή μείωση του κινδύνου εμφάνισης νόσου Αλτσχάιμερ ήταν εμφανής κυρίως σε άτομα που δεν φέρουν μια γνωστή γενετική παραλλαγή υψηλού κινδύνου για τη συγκεκριμένη μορφή άνοιας (APOE e4).
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | LIDL Fi: Ανακαλούνται Χριστουγεννιάτικα μπισκότα ιδιωτικής ετικέτας της αλυσίδας
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αλλοιωμένο βούτυρο στα ράφια σούπερ μάρκετ – Το εντόπισαν οι Ελεγκτές Ασφάλειας Τροφίμων
Ειδικοί επισημαίνουν ότι τα αποτελέσματα πρέπει να ερμηνευθούν με προσοχή. Παρά το ενδεχόμενο όφελος που προκύπτει από τα υψηλά σε λιπαρά τυριά και κρέμες, η συνολική ποιότητα διατροφής, η άσκηση, ο καρδιαγγειακός υγιεινός τρόπος ζωής και άλλοι παράγοντες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γνωστική υγεία. Δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η κατανάλωση τυριού από μόνη της αποτελεί «θεραπεία» ή ότι μπορεί να αντικαταστήσει πλήρεις διατροφικές στρατηγικές για την πρόληψη της άνοιας.