ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαH πολλά λιπαρά στη διατροφή βλάπτουν την υγεία του ανοσοποιητικού – Νέα...

H πολλά λιπαρά στη διατροφή βλάπτουν την υγεία του ανοσοποιητικού – Νέα Μελέτη

3 λεπτά ανάγνωσης

Τα λίπη εκτός των άλλων, προκαλούν αλλαγές στα γονίδια που ρυθμίζουν την ευαισθησία σε μολυσματικές ασθένειες. 

Νέα επιστημονική μελέτη καταδεικνύει ότι οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά επηρεάζουν γονίδια που συνδέονται όχι μόνο με την παχυσαρκία, τον καρκίνο του παχέος εντέρου και το ευερέθιστο έντερο, αλλά και με το ανοσοποιητικό σύστημα, τη λειτουργία του εγκεφάλου και τον δυνητικό κίνδυνο COVID-19.

- Advertisement -

 Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια – Riverside (UCR) τάισαν ποντίκια με τρεις διαφορετικές δίαιτες κατά τη διάρκεια 24 εβδομάδων όπου τουλάχιστον το 40% των θερμίδων προερχόταν από λίπος. Στη συνέχεια, εξέτασαν όχι μόνο το μικροβίωμα, αλλά και τις γενετικές αλλαγές και στα τέσσερα μέρη του εντέρου. 

Μια ομάδα ποντικών ακολούθησε μια διατροφή βασισμένη σε κορεσμένα λίπη από λάδι καρύδας, μια άλλη έλαβε μονοακόρεστο, τροποποιημένο σογιέλαιο, μια τρίτη έλαβε ένα μη τροποποιημένο σογιέλαιο με υψηλή περιεκτικότητα σε πολυακόρεστα λιπαρά. Σε σύγκριση με μια δίαιτα ελέγχου χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, και οι τρεις ομάδες παρουσίασαν αλλαγές στη γονιδιακή έκφραση, τη διαδικασία που μετατρέπει τη γενετική πληροφορία σε ένα λειτουργικό προϊόν, όπως μια πρωτεΐνη.

- Advertisement -

Μερικές από τις εντερικές αλλαγές δεν εξέπληξαν τους ερευνητές, όπως σημαντικές αλλαγές στα γονίδια που σχετίζονται με τον μεταβολισμό του λίπους και τη σύνθεση των βακτηρίων του εντέρου. Άλλες παρατηρήσεις όμως ήταν πιο εντυπωσιακές, όπως αλλαγές στα γονίδια που ρυθμίζουν την ευαισθησία σε μολυσματικές ασθένειες. «Είδαμε τα γονίδια αναγνώρισης προτύπων, αυτά που αναγνωρίζουν μολυσματικά βακτήρια, να δέχονται πλήγμα. Είδαμε τα γονίδια σηματοδότησης κυτοκίνης, τα οποία βοηθούν το σώμα να ελέγξει τη φλεγμονή να δέχονται ένα χτύπημα», είπε η Frances Sladek, καθηγήτρια κυτταρικής βιολογίας στο UCR και ανώτερος συγγραφέας της νέας μελέτης. «Λοιπόν, είναι διπλό χτύπημα. Αυτές οι δίαιτες βλάπτουν τα γονίδια του ανοσοποιητικού συστήματος στον ξενιστή και δημιουργούν επίσης ένα περιβάλλον στο οποίο μπορούν να ευδοκιμήσουν τα επιβλαβή βακτήρια του εντέρου».

Το 2015, η ομάδα διαπίστωσε ότι το σογιέλαιο προκαλεί παχυσαρκία, διαβήτη, αντίσταση στην ινσουλίνη και λιπώδες ήπαρ σε ποντίκια. Το 2020, η ομάδα των ερευνητών απέδειξε ότι το λάδι αυτό θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει γονίδια στον εγκέφαλο που σχετίζονται με καταστάσεις όπως ο αυτισμός, η νόσος του Αλτσχάιμερ, το άγχος και η κατάθλιψη. 

- Advertisement -

Είναι ενδιαφέρον ότι στην τρέχουσα εργασία τους ανακάλυψαν επίσης ότι η έκφραση πολλών γονιδίων νευροδιαβιβαστών άλλαξε από τις δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ενισχύοντας την ιδέα ενός άξονα εντέρου-εγκεφάλου που μπορεί να επηρεαστεί από τη διατροφή.

Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι αυτά τα ευρήματα ισχύουν μόνο για το σογιέλαιο και όχι για άλλα προϊόντα σόγιας, το τόφου ή τους κόκκους σόγιας. «Υπάρχουν μερικά πολύ καλά πράγματα για τη σόγια. Αλλά πάρα πολύ από αυτό το λάδι απλώς δεν είναι καλό για εσάς», είπε ο μικροβιολόγος του UCR Poonamjot Deol, ο οποίος ήταν ο πρώτος συγγραφέας της τρέχουσας μελέτης μαζί με τον μεταδιδακτορικό ερευνητή του UCR Jose Martinez-Lomeli.

Οι αναγνώστες δεν πρέπει να πανικοβάλλονται για ένα μόνο γεύμα σύμφωνα με τους ερευνητές. Είναι η μακροχρόνια συνήθεια με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά που προκάλεσε τις παρατηρούμενες αλλαγές. Θυμηθείτε ότι τα ποντίκια τράφηκαν με αυτές τις δίαιτες για 24 εβδομάδες. 

https://news.ucr.edu/articles/2024/01/03/new-reasons-eating-less-fat-should-be-one-your-resolutions

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.