ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΚαρδιά και φυτική διατροφή: Μελέτη σε 2.000 Έλληνες δίνει μία άλλη εικόνα

Καρδιά και φυτική διατροφή: Μελέτη σε 2.000 Έλληνες δίνει μία άλλη εικόνα

4 λεπτά ανάγνωσης

Η δίαιτα με βάση τα φυτικά προϊόντα βρέθηκε ότι μειώνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο, αλλά μόνο αν τα τρόφιμα είναι υγιεινά.

  • Go vegan, go… away junk food

Οι φυτικές δίαιτες γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς σε πολλές περιοχές του κόσμου, αλλά τα οφέλη για την υγεία από αυτό το διατροφικό πρότυπο μπορεί να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα τρόφιμα που καταναλώνονται.

- Advertisement -

Μια νέα μελέτη που παρουσιάζεται στην Ετήσια Επιστημονική Σύνοδο του Αμερικανικού Κολλεγίου Καρδιολογίας μαζί με το Παγκόσμιο Συνέδριο Καρδιολογίας, δείχνει ότι τα άτομα που ακολουθούν φυτική διατροφή και καταναλώνουν συχνά, όχι και τόσο υγιεινά φυτικά τρόφιμα, όπως γλυκά, επεξεργασμένα δημητριακά και χυμούς, δεν παρουσίασαν κανένα όφελος για την υγεία της καρδιάς σε σύγκριση με τα άτομα που δεν έκαναν φυτική διατροφή.

«Με βάση αυτά τα αποτελέσματα, φαίνεται ότι η απλή τήρηση μιας φυτικής ή χορτοφαγικής διατροφής δεν αρκεί για τη μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου», δήλωσε ο Δημοσθένης Παναγιωτάκος, PhD, καθηγητής βιοστατιστικής, ερευνητικών μεθόδων και επιδημιολογίας στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης. «Είναι επίσης σημαντικό να επικεντρωθούμε σε συγκεκριμένες, υγιεινές ομάδες τροφίμων φυτικής προέλευσης για να δούμε όφελος όσον αφορά τη μείωση της καρδιαγγειακής νόσου».

- Advertisement -

Οι ερευνητές παρακολούθησαν τη διατροφική συμπεριφορά και την ανάπτυξη καρδιακής νόσου σε περισσότερους από 2.000 Έλληνες ενήλικες για μια περίοδο 10 ετών, αρχής γενομένης από το 2002. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμπληρώσουν μια λεπτομερή έρευνα συχνότητας κατανάλωσης τροφίμων κατά την εγγραφή τους, μετά από πέντε χρόνια και μετά από 10 χρόνια.

Στο τέλος της περιόδου μελέτης, οι ερευνητές ανέλυσαν τη σχέση μεταξύ της διατροφής και της ανάπτυξης καρδιαγγειακών νοσημάτων χρησιμοποιώντας έναν διατροφικό δείκτη που χώρισε τους συμμετέχοντες σε τρεις ομάδες με βάση τον αριθμό των τροφίμων μη φυτικής προέλευσης (στα οποία περιλαμβάνονταν τα κρέατα καθώς και τα προϊόντα ζωικής προέλευσης όπως τα αυγά και τα γαλακτοκομικά) που κατανάλωναν ημερησίως. Συνολικά, οι άνδρες που κατανάλωναν λιγότερα τρόφιμα ζωικής προέλευσης είχαν 25% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν καρδιαγγειακή νόσο σε σύγκριση με τους άνδρες που κατανάλωναν περισσότερα τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Η ίδια τάση παρατηρήθηκε και στις γυναίκες, αλλά η σχέση ήταν λιγότερο άμεση, με συνολική μείωση του κινδύνου κατά περίπου 11% μεταξύ των γυναικών που κατανάλωναν λιγότερα τρόφιμα ζωικής προέλευσης.

- Advertisement -

«Τα ευρήματα αυτά υπογραμμίζουν ότι ακόμη και μια μικρή μείωση της ημερήσιας κατανάλωσης προϊόντων ζωικής προέλευσης, κυρίως των λιγότερο υγιεινών τροφίμων, όπως τα επεξεργασμένα προϊόντα κρέατος- συνοδευόμενη από αύξηση των υγιεινών τροφίμων φυτικής προέλευσης μπορεί να συμβάλει στην καλύτερη καρδιαγγειακή υγεία», δήλωσε ο κ. Παναγιωτάκος.

Εστιάζοντας στους συμμετέχοντες που ακολουθούσαν μια πιο φυτική διατροφή, οι ερευνητές κατηγοριοποίησαν στη συνέχεια τη διατροφή κάθε συμμετέχοντα είτε ως υγιεινή (αντανακλώντας την αυξημένη κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής αλέσεως, ξηρών καρπών, οσπρίων, ελαίων, τσαγιού ή καφέ) είτε ως ανθυγιεινή (αντανακλώντας την αυξημένη κατανάλωση χυμών, ζαχαρούχων ποτών, επεξεργασμένων δημητριακών, πατάτας ή γλυκών). Μόνο οι συμμετέχοντες που ακολουθούσαν μια υγιεινή φυτική διατροφή είχαν σημαντική μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου σε σύγκριση με εκείνους που κατανάλωναν περισσότερα προϊόντα ζωικής προέλευσης.

Διαφορές στις διατροφικές συνήθειες – και σχετική μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου – παρατηρήθηκαν επίσης μεταξύ γυναικών και ανδρών. Σε γενικές γραμμές, οι άνδρες έτρωγαν περίπου τρεις φορές την ημέρα, ενώ οι γυναίκες είχαν την τάση να τσιμπολογούν περισσότερο, τρώγοντας τέσσερις έως πέντε φορές ημερησίως. Ταυτόχρονα, οι γυναίκες παρουσίασαν πιο αυξητική τάση κινδύνου καρδιακής νόσου όταν έτρωγαν μια ανθυγιεινή φυτική διατροφή και πιο δραματική μείωση του κινδύνου όταν είχαν μια υγιεινή φυτική διατροφή σε σύγκριση με τους άνδρες που ανήκαν στις ίδιες δύο κατηγορίες. Αυτό υποδηλώνει ότι το τσιμπολόγημα υγιεινών τροφών μπορεί να είναι ευεργετικό, ενώ το τσιμπολόγημα ανθυγιεινών τροφών μπορεί να επιφέρει υψηλότερους κινδύνους, δήλωσε ο κ. Παναγιωτάκος.

Η μελέτη περιορίστηκε από τη στήριξή της σε ερωτηματολόγια για την παρακολούθηση της διατροφής των συμμετεχόντων. Ωστόσο, τα ευρήματα ενισχύουν τα στοιχεία για τα οφέλη της φυτικής διατροφής στην υγεία της καρδιάς και θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ενημέρωση μελλοντικών διατροφικών οδηγιών για την πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων.

«Στο μέλλον, πιστεύω ότι θα είναι χρήσιμο εάν οι κατευθυντήριες γραμμές για την πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων προσφέρουν σαφέστερες και συγκεκριμένες διατροφικές προτάσεις, όσον αφορά τους τύπους των τροφίμων που συνιστώνται και τις μερίδες που πρέπει να καταναλώνονται», ανέφερε ο κ. Παναγιωτάκος.

Η μελέτη αυτή χρηματοδοτήθηκε από την Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία, την Ελληνική Εταιρεία Αθηροσκλήρωσης και τη εγχώρια φαρμακοβιομηχανία.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.