Πλούσιοι σε θρεπτικά συστατικά και μονοακόρεστα λιπαρά, οι καρποί αυτοί ενισχύουν την καρδιακή υγεία και βελτιώνουν τα λιπίδια του αίματος
Οι ξηροί καρποί αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της υγιεινής διατροφής και έχουν συνδεθεί με πλήθος οφελών για την υγεία. Είναι πλούσιοι σε πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, όπως υγιεινά λιπαρά, πρωτεΐνες, φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα, ενώ αρκετοί περιέχουν και αντιοξειδωτικές ενώσεις που συμβάλλουν στην προστασία των κυττάρων από οξειδωτικές βλάβες. Μελέτες δείχνουν ότι η τακτική κατανάλωση ξηρών καρπών μπορεί να βελτιώσει τον λιπιδαιμικό προφίλ, να ενισχύσει την καρδιαγγειακή υγεία, ακόμη και να συμβάλει στην ρύθμιση της όρεξης και του σωματικού βάρους. Παρότι όλοι οι ξηροί καρποί έχουν θρεπτική αξία, υπάρχουν κάποιοι που, σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα, φαίνεται να προσφέρουν πιο αποδεδειγμένα οφέλη για την υγεία, ιδιαίτερα όσον αφορά την καρδιά και τον μεταβολισμό.
Μια νέα ανασκόπηση επιστημονικών μελετών υποστηρίζει ότι η κατανάλωση πεκάν, που αν και θεωρούνται «καρύδια», επιστημονικά είναι σπόροι, μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της χοληστερίνης και στην καρδιακή υγεία όταν ενταχθούν σε ένα γενικά υγιεινό πρότυπο διατροφής. Η ανασκόπηση, που δημοσιεύθηκε στο έγκριτο περιοδικό Nutrients, συνέλεξε στοιχεία από πάνω από δύο δεκαετίες έρευνας και διαπίστωσε συνεπή οφέλη στον λιπιδαιμικό προφίλ σε ανθρώπους που κατανάλωναν πεκάν σε μερίδες σνακ — δηλαδή σχετικά μικρές ποσότητες που αντικαθιστούν άλλα, συνήθως λιγότερο υγιεινά, σνακ. Όσοι ενσωμάτωσαν αυτή την αλλαγή στη διατροφή τους εμφάνισαν μείωση στην ολική χοληστερίνη, στη LDL (τη λεγόμενη «κακή» χοληστερίνη), στα τριγλυκερίδια και στη μη‑HDL χοληστερίνη.
Τα πεκάν είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά, διαιτητικές ίνες και πολυφαινόλες, ουσίες με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Οι πολυφαινόλες μπορεί να ενισχύουν τη δράση των αντιοξειδωτικών στο σώμα και να μειώνουν την οξειδωτική καταστροφή λιπιδίων, έναν παράγοντα που συνδέεται με το οξειδωτικό στρες και την ανάπτυξη καρδιαγγειακών παθήσεων. Πέρα από τα λιπίδια του αίματος, η έρευνα δείχνει ότι η κατανάλωση πεκάν μπορεί να βελτιώσει και την ποιότητα της συνολικής δίαιτας, όπως μετριέται από δείκτες που αξιολογούν πόσο κοντά βρίσκεται ένα διαιτολόγιο στις επίσημες κατευθυντήριες γραμμές για υγιεινή διατροφή. Η βελτίωση αυτή οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι τα πεκάν αντικαθιστούν συνήθως επεξεργασμένα ή λιγότερο θρεπτικά τρόφιμα.
Αν και τα στοιχεία για την επίδραση των πεκάν σε ρύθμιση γλυκόζης, έλεγχο βάρους ή φλεγμονώδεις δείκτες είναι λιγότερο σαφή και απαιτούν περαιτέρω μελέτες, μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η κατανάλωση πεκάν σε λογικές ποσότητες αυξάνει τον κίνδυνο αύξησης βάρους. Η επιστημονική βιβλιογραφία δείχνει ότι ένα καθημερινό μικρό μπολ πεκάν μπορεί να προσφέρει καρδιοπροστατευτικά οφέλη, κυρίως μέσω της βελτίωσης των λιπιδίων του αίματος και της ενίσχυσης της αντιοξειδωτικής προστασίας, όταν είναι μέρος ενός συνολικά ισορροπημένου διαιτολογίου.
Φωτογραφία άρθρου Shutterstock
Το Cibum είναι εξειδικευμένο site ενημέρωσης για την ασφάλεια τροφίμων. Οι πληροφορίες του άρθρου έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα. Για περισσότερες λεπτομέρειες πατήστε ΕΔΩ.