Η επιβράδυνση του μεταβολισμού με την ηλικία δεν είναι μύθος, αλλά η σωστή διατροφή μπορεί να την αντιμετωπίσει
Καθώς μεγαλώνουμε, είναι φυσιολογικό να παρατηρούμε αλλαγές στο σώμα μας. Μία από αυτές είναι η δυσκολία στη διατήρηση του βάρους, ειδικά μετά τα 50. Όπως εξηγεί η διαιτολόγος Maggie Michalczyk, ο μεταβολισμός μας επιβραδύνεται με την ηλικία. Αυτό οφείλεται κυρίως στην απώλεια μυϊκής μάζας, αλλά και σε παράγοντες του σύγχρονου τρόπου ζωής, όπως η μειωμένη σωματική δραστηριότητα και το άγχος.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ιώδιο: Σε ποια τρόφιμα βρίσκεται και πόσο χρειαζόμαστε καθημερινά; Νέα σύσταση της DGE
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Λέσβος: Κρούσματα θανατηφόρου πνευμονίας σε πρόβατα – Τι πρέπει να κάνουν οι κτηνοτρόφοι
Επιστημονικές μελέτες επιβεβαιώνουν αυτή την παρατήρηση. Μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science το 2021 έδειξε ότι ο μεταβολισμός αρχίζει να επιβραδύνεται γύρω στα 47 έτη και η διαδικασία αυτή επιταχύνεται μετά τα 63. Αντίστοιχα, μια μελέτη στο Journal of Clinical Investigation ανέφερε ότι άτομα ηλικίας 40 έως 66 ετών τείνουν να αυξάνουν το βάρος τους κατά 0,6 έως 1,1 κιλά ετησίως. Αυτό δεν σημαίνει, ωστόσο, ότι η αύξηση βάρους είναι αναπόφευκτη. Αντίθετα, είναι μια υπενθύμιση ότι πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή στη διατροφή και τις συνήθειές μας.
Ο ρόλος των λευκών ζυμαρικών
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συνηθισμένα βραδινά γεύματα μπορεί να αποτελέσει «εμπόδιο» στον μεταβολισμό μας είναι τα λευκά ζυμαρικά. Και οι δύο διαιτολόγοι συμφωνούν ότι η κατανάλωσή τους μπορεί να προκαλέσει μεταβολική επιβράδυνση.
Η Michalczyk εξηγεί ότι τα λευκά ζυμαρικά είναι ένας επεξεργασμένος υδατάνθρακας που προκαλεί απότομη αύξηση και στη συνέχεια πτώση του σακχάρου στο αίμα. Αυτό συμβαίνει λόγω του υψηλού γλυκαιμικού τους δείκτη και της έλλειψης φυτικών ινών, με αποτέλεσμα να νιώθουμε γρήγορα πάλι πεινασμένοι. Η διαιτολόγος Sarah Koszyk προσθέτει ότι είναι εύκολο να καταναλώσουμε μεγάλη ποσότητα, καθώς δεν περιέχουν συστατικά που προκαλούν κορεσμό, όπως φυτικές ίνες ή πρωτεΐνες.
Επιπλέον, η συχνή κατανάλωση λευκών ζυμαρικών μπορεί να οδηγήσει σε αντίσταση στην ινσουλίνη, μια κατάσταση που συνδέεται με τη μεταβολική δυσλειτουργία και τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.
Πώς να τα εντάξετε στην καθημερινότητά σας
Δεν χρειάζεται να αποκλείσετε εντελώς τα ζυμαρικά από τη διατροφή σας. Μια μελέτη στο περιοδικό Nutrients έδειξε ότι δεν συμβάλλουν στην αύξηση του βάρους, εφόσον καταναλώνονται ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μετά το πιάτο εντοπίστηκε και κούπα που πωλείται και στην Ελλάδα να μολύνει τα τρόφιμα με βαρέα μέταλλα – Δείτε μάρκα και φωτο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 7 αδήλωτα, επικίνδυνα συστατικά σε δημοφιλή μπισκότα – Επείγουσα ανάκληση
Το κλειδί βρίσκεται στον έλεγχο της μερίδας και τον σωστό συνδυασμό. Συνδυάζοντας τα ζυμαρικά με άπαχες πρωτεΐνες, όπως κοτόπουλο ή ψάρι, και λαχανικά, δημιουργείτε ένα πιο πλήρες και ισορροπημένο γεύμα. Επιπλέον, μπορείτε να επιλέξετε ζυμαρικά ολικής αλέσεως, από ρεβίθια ή φακές, που περιέχουν περισσότερες φυτικές ίνες. Αυτό βοηθά στην πιο αργή πέψη και στην αποφυγή των απότομων διακυμάνσεων του σακχάρου στο αίμα.
Όπως επισημαίνει η Koszyk, όλα εξαρτώνται από τη μετριοπάθεια. Τα ζυμαρικά μπορούν να αποτελέσουν μέρος μιας υγιεινής διατροφής. Απλά χρειάζεται να είστε συνειδητοποιημένοι στις επιλογές σας και να τα συνδυάζετε σωστά για ένα νόστιμο και ισορροπημένο γεύμα.