ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤι φταίει στη διατροφή της εγκύου και γεννιούνται όλο και περισσότερα παιδιά...

Τι φταίει στη διατροφή της εγκύου και γεννιούνται όλο και περισσότερα παιδιά με ΔΕΠΥ και αυτισμό; – Έρευνα

6 λεπτά ανάγνωσης

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η συσχέτιση της διατροφής με τον κίνδυνο ΔΕΠΥ είναι ισχυρότερη στις αρχές και στα μέσα της εγκυμοσύνης.

Νέα έρευνα από τη Δανία αποκαλύπτει ότι η διατροφή της μητέρας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης που χαρακτηρίζεται από το δυτικό διατροφικό πρότυπο υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά και ζάχαρη και χαμηλή σε φρέσκα συστατικά, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο νευροαναπτυξιακών διαταραχών όπως η ΔΕΠΥ και ο αυτισμός στα παιδιά. Οι ερευνητές βλέπουν τη δυνατότητα στοχευμένων διατροφικών παρεμβάσεων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης για τη μείωση αυτού του κινδύνου.

- Advertisement -

Το κάπνισμα, το αλκοόλ και οι ανθυγιεινές δίαιτες είναι γνωστό ότι επηρεάζουν την ανάπτυξη του εμβρύου. Τώρα, μια ολοκληρωμένη κλινική μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και το Copenhagen Prospective Studies on Asthma in Childhood (COPSAC) στο Danish Pediatric Asthma Centre, Herlev and Gentofte Hospital, βρήκε συσχέτιση μεταξύ της διατροφής της μητέρας κατά την εγκυμοσύνη και της ανάπτυξης ΔΕΠΥ και αυτισμού στα παιδιά.

«Όσο μεγαλύτερη είναι η συμμόρφωση μιας γυναίκας σε μια δυτική δίαιτα κατά την εγκυμοσύνη – υψηλή σε λιπαρά, ζάχαρη και επεξεργασμένα προϊόντα ενώ χαμηλή σε ψάρια, λαχανικά και φρούτα – τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος για το παιδί της να αναπτύξει ΔΕΠΥ ή αυτισμό», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας, Dr David Horner, MD, PhD.

- Advertisement -

Η μελέτη εντόπισε ένα δυτικό διατροφικό πρότυπο χρησιμοποιώντας ανάλυση βάσει δεδομένων. Ακόμη και μέτριες αλλαγές σε αυτό το διατροφικό φάσμα συσχετίστηκαν με σημαντικά αυξημένο κίνδυνο. Για παράδειγμα, μικρές αποκλίσεις προς μια πιο δυτική διατροφή συνδέθηκαν με 66% αυξημένο κίνδυνο ΔΕΠΥ και 122% αυξημένο κίνδυνο αυτισμού. Ωστόσο, αυτό παρουσιάζει επίσης μια ευκαιρία: ακόμη και μικρές διατροφικές προσαρμογές μακριά από ένα δυτικό πρότυπο θα μπορούσαν ενδεχομένως να μειώσουν τον κίνδυνο νευροαναπτυξιακών διαταραχών.

Αναλύθηκαν πάνω από 60.000 ζεύγη μητέρας-παιδιού

- Advertisement -

Για να φτάσουν σε αυτά τα ευρήματα, οι ερευνητές ανέλυσαν διατροφικά πρότυπα, δείγματα αίματος και διαγνώσεις ΔΕΠΥ σε τέσσερις μεγάλες ανεξάρτητες ομάδες στη Δανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, που περιελάμβαναν περισσότερα από 60.000 ζευγάρια μητέρας-παιδιού. Τα δείγματα αίματος αναλύθηκαν χρησιμοποιώντας μεταβολομική, παρέχοντας πληροφορίες για τους βιολογικούς μηχανισμούς που συνδέουν τη διατροφή με τις νευροαναπτυξιακές διαταραχές και χρησιμεύουν ως μέθοδος επικύρωσης για τα αποτελέσματα.

Η σύνδεση μεταξύ των δυτικών διατροφικών προτύπων και της ΔΕΠΥ παρατηρήθηκε και στις τέσσερις ομάδες και επικυρώθηκε σε τρεις από αυτές χρησιμοποιώντας τρεις διαφορετικές μεθόδους, ενισχύοντας την αξιοπιστία της μελέτης, σύμφωνα με τον David Horner.

Η μελέτη βασίζεται σε ένα εξαιρετικά λεπτομερές και ισχυρό σύνολο δεδομένων όπου σχεδόν 600 παιδιά αξιολογήθηκαν κλινικά για νευροαναπτυξιακές διαταραχές σε ηλικία 10 ετών. Για να διασφαλίσουν την αξιοπιστία των ευρημάτων, οι ερευνητές έλαβαν υπόψη μια σειρά παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του γενετικού, που είναι γνωστό ότι παίζει σημαντικό ρόλο στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές. Ωστόσο, παρέμεινε μια σαφής συσχέτιση μεταξύ μιας μητρικής δυτικής διατροφής και του κινδύνου ΔΕΠΥ και αυτισμού.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος στους πρώτους μήνες της εγκυμοσύνης

Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα αυτής της μελέτης είναι η υψηλή ποιότητα των βιολογικών δειγμάτων, τα οποία περιελάμβαναν επαναλαμβανόμενες μεταβολομικές μετρήσεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της παιδικής ηλικίας. Αυτό επέτρεψε στους ερευνητές να αποδείξουν ότι η συσχέτιση της διατροφής με τον κίνδυνο ΔΕΠΥ ήταν ισχυρότερη στις αρχές και στα μέσα της εγκυμοσύνης.

«Κατά τη σύγκριση μεταξύ ομάδων, παρατηρήσαμε τις ισχυρότερες συσχετίσεις στο πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο, υποδηλώνοντας ότι η ανάπτυξη του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στις μητρικές διατροφικές επιρροές», εξηγεί ο ανώτερος συγγραφέας καθηγητής Morten Arendt Rasmussen από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης.

Οι ερευνητές εντόπισαν 43 συγκεκριμένους μεταβολίτες στο μητρικό αίμα που συνδέονταν με μια δυτική διατροφή και θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην εξήγηση της σχέσης μεταξύ της διατροφής και των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.

“Βρήκαμε ότι 15 από αυτούς τους 43 μεταβολίτες συνδέονται ιδιαίτερα με τον αυξημένο κίνδυνο ΔΕΠΥ. Πολλοί από αυτούς τους μεταβολίτες προέρχονται από τη διατροφική πρόσληψη και παίζουν βασικό ρόλο στη ρύθμιση της φλεγμονής και του οξειδωτικού στρες – παράγοντες που πιστεύεται ότι είναι κρίσιμοι στην πρώιμη νευροανάπτυξη”, λέει ο David Horner.

Είναι αποτελεσματικές οι τρέχουσες διατροφικές οδηγίες για έγκυες γυναίκες;

Σύμφωνα με τον David Horner, αυτή η μελέτη εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με το εάν οι τρέχουσες διατροφικές οδηγίες για τις εγκύους είναι επαρκείς.

Στη Δανία, οι διατροφικές συστάσεις για τις έγκυες γυναίκες αντικατοπτρίζουν σε μεγάλο βαθμό αυτές για τον γενικό πληθυσμό, δίνοντας έμφαση σε μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως και ψάρια αντί για κόκκινο κρέας.

Προσθέτει ότι η μελέτη όχι μόνο καταδεικνύει μια συσχέτιση μεταξύ της διατροφής και του κινδύνου ΔΕΠΥ, αλλά παρέχει επίσης πληροφορίες για συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά και ομάδες τροφίμων που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν ζωτικό ρόλο στην ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου.

“Η ανάλυσή μας όχι μόνο επιβεβαιώνει μια ισχυρή σχέση μεταξύ της δίαιτας και του κινδύνου ΔΕΠΥ, αλλά προσδιορίζει επίσης συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά και τροφές που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως βάση για βελτιωμένες διατροφικές οδηγίες και προληπτικές στρατηγικές. Κατανοώντας πώς η διατροφή της μητέρας επηρεάζει την ανάπτυξη του εμβρύου, μπορούμε να εντοπίσουμε καλύτερα τα βασικά θρεπτικά συστατικά και τις διατροφικές προσαρμογές που απαιτούνται για τη μείωση του κινδύνου νευροαναπτυξιακών διαταραχών. προώθηση υγιέστερων αποτελεσμάτων για τις μελλοντικές γενιές».

Η μελέτη διεξήχθη από την COPSAC και το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, σε συνεργασία με την Εθνική Ομάδα Γεννήσεων της Δανίας (DNBC) και την ομάδα VDAART στις ΗΠΑ.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.