Προκλινική μελέτη παρέχει τα πρώτα άμεσα στοιχεία που συνδέουν τη μετάσταση του καρκίνου του παχέος εντέρου με το μείγμα γλυκόζης-φρουκτόζης που βρίσκεται στα ζαχαρούχα ποτά
Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Metabolism από ερευνητές στο Κέντρο Καρκίνου MD Anderson του Πανεπιστημίου του Τέξας δείχνει ότι το μείγμα γλυκόζης-φρουκτόζης που βρίσκεται στα ζαχαρούχα ποτά τροφοδοτεί άμεσα τη μετάσταση σε προκλινικά μοντέλα προχωρημένου καρκίνου του παχέος εντέρου. .
Η ερευνητική ομάδα με επικεφαλής τον Jihye Yun, Ph.D. , επίκουρο καθηγητή Γενετικής , μελέτησε πώς τα ζαχαρούχα ποτά μπορούν να επηρεάσουν τον καρκίνο του παχέος εντέρου σε προχωρημένο στάδιο. Χρησιμοποιώντας εργαστηριακά μοντέλα καρκίνου, συνέκριναν τις επιδράσεις του μείγματος γλυκόζης-φρουκτόζης που βρίσκεται στα περισσότερα ζαχαρούχα ποτά με εκείνες της γλυκόζης ή της φρουκτόζης μόνο. Μόνο το μείγμα ζάχαρης έκανε τα καρκινικά κύτταρα πιο κινητικά, οδηγώντας σε ταχύτερη εξάπλωση στο ήπαρ – την πιο κοινή εστία μετάστασης του καρκίνου του παχέος εντέρου.
Το μείγμα ζάχαρης ενεργοποίησε ένα ένζυμο που ονομάζεται σορβιτόλη αφυδρογονάση (SORD), το οποίο ενισχύει τον μεταβολισμό της γλυκόζης και ενεργοποιεί την οδό της χοληστερόλης, οδηγώντας τελικά σε μετάσταση. Αυτή είναι η ίδια οδός που στοχεύουν οι στατίνες, κοινά καρδιακά φάρμακα που αναστέλλουν την παραγωγή χοληστερόλης. Ο αποκλεισμός της SORD επιβράδυνε τη μετάσταση, ακόμη και με την παρουσία του μείγματος ζάχαρης. Αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η στόχευση της SORD θα μπορούσε επίσης να προσφέρει μια ευκαιρία για τον αποκλεισμό της μετάστασης.
«Τα ευρήματά μας υπογραμμίζουν ότι η καθημερινή διατροφή έχει σημασία όχι μόνο για τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο η νόσος εξελίσσεται μετά την ανάπτυξή της», δήλωσε ο Yun. «Ενώ αυτά τα ευρήματα χρειάζονται περαιτέρω διερεύνηση, υποδηλώνουν ότι η μείωση των ζαχαρούχων ποτών, η στόχευση του SORD ή η επαναχρησιμοποίηση των στατινών μπορεί να ωφελήσει τους ασθενείς με καρκίνο του παχέος εντέρου».
Γιατί οι ερευνητές μελέτησαν τα ζαχαρούχα ποτά στον καρκίνο του παχέος εντέρου;
Το Εργαστήριο Yun ενδιαφέρεται να μελετήσει πώς η διατροφή επηρεάζει το έντερο και την ανάπτυξη του καρκίνου και έχουν κάνει σημαντικές ανακαλύψεις σχετικά με τις επιπτώσεις των ζαχαρούχων ποτών στον καρκίνο του παχέος εντέρου.
Η ζάχαρη έχει από καιρό συνδεθεί έμμεσα με την αύξηση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου μέσω της παχυσαρκίας. Ωστόσο, μια προηγούμενη μελέτη από το εργαστήριο του Γιουν αμφισβήτησε αυτή την άποψη, δείχνοντας ότι ακόμη και η μέτρια κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών τροφοδότησε άμεσα την ανάπτυξη όγκων σε καρκίνο του παχέος εντέρου σε πρώιμο στάδιο, ανεξάρτητα από την παχυσαρκία. Η τρέχουσα μελέτη διεξήχθη για να προσδιοριστεί πώς τα ζαχαρούχα ποτά μπορούν να επηρεάσουν την ασθένεια σε μεταγενέστερο στάδιο.
Τι σημαίνει αυτή η μελέτη για τους ασθενείς και το κοινό;
Ενώ η μελέτη αυτή χρειάζεται περαιτέρω κλινική διερεύνηση, τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι η μείωση των ζαχαρούχων ποτών και η στόχευση του ενζύμου SORD μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες για τη μείωση της μετάστασης του καρκίνου του παχέος εντέρου. Ωστόσο σύμφωνα με τους ερευνητές απαιτούνται πρόσθετες μελέτες για την επιβεβαίωση αυτών των αποτελεσμάτων εκτός των προκλινικών μοντέλων.
Επιπλέον, ο Γιουν εξήγησε ότι ίσως αξίζει να εξεταστούν αναθεωρήσεις στις τρέχουσες διατροφικές συστάσεις για τη μείωση της κατανάλωσης ζαχαρούχων ποτών σε αυτόν τον πληθυσμό ασθενών. Για την κάλυψη των διατροφικών αναγκών, πολλοί ασθενείς με καρκίνο ενθαρρύνονται να καταναλώνουν συμπληρώματα διατροφής και συμπυκνωμένους χυμούς που περιέχουν υψηλή περιεκτικότητα σε γλυκόζη και φρουκτόζη.
Αυτή η μελέτη υποστηρίχθηκε από το Εθνικό Ινστιτούτο Καρκίνου (NCI), το πρόγραμμα Pew-Stewart Scholars for Cancer Research, το Ινστιτούτο Πρόληψης και Έρευνας του Καρκίνου του Τέξας (CPRIT), το βραβείο V Scholar και το βραβείο Andrew Sabin Family Fellows. Για μια πλήρη λίστα συνεργαζόμενων συγγραφέων, γνωστοποιήσεις και πηγές χρηματοδότησης, ανατρέξτε στην πλήρη δημοσίευση στο Nature Metabolism .
DOI 10.1038/s42255-025-01368-w

