Επιστημονική μελέτη υποστηρίζει ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι λιγότερο πιθανό να προκαλέσουν ατύχημα όταν συνοδεύονται από επιβάτη
Για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που αφορούν ηλικιωμένους οδηγούς, τα μαθήματα οδήγησης και οι γνωστικές αξιολογήσεις αποτελούν από καιρό μέρος των διαδικασιών ανανέωσης άδειας οδήγησης. Πρόσφατα, οι προσπάθειες επεκτάθηκαν για να συμπεριλάβουν την προώθηση οχημάτων εξοπλισμένων με προηγμένες τεχνολογίες υποστήριξης οδηγού. Σε αυτή τη μελέτη, οι ερευνητές βασίστηκαν σε ευρήματα από μελέτες που πραγματοποιήθηκαν εκτός Ιαπωνίας, οι οποίες έδειξαν ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι λιγότερο πιθανό να εμπλακούν σε ατυχήματα όταν συνοδεύονται από επιβάτη. Επιπλέον, ορισμένες χώρες έχουν εφαρμόσει συστήματα αδειοδότησης υπό όρους που απαιτούν από τους ηλικιωμένους οδηγούς να έχουν επιβάτη στο αυτοκίνητό τους. Οι ερευνητές υπέθεσαν ότι ακόμη και μεταξύ οδηγών με μειωμένη γνωστική λειτουργία, ο κίνδυνος πρόκλησης σύγκρουσης θα ήταν μικρότερος όταν συνοδεύεται από επιβάτη.
Αυτή η μελέτη επικεντρώθηκε σε κατόχους άδειας ηλικίας 75 ετών και άνω που υποβλήθηκαν σε γνωστικές αξιολογήσεις και ανανέωσαν την άδειά τους μεταξύ 2014 και 2017. Μεταξύ αυτών των οδηγών, όσοι ενεπλάκησαν σε τροχαία ατυχήματα κατά τη διάρκεια των τριών ετών μετά την ανανέωση της άδειας τους ταξινομήθηκαν είτε με υπαιτιότητα του οδηγού είτε χωρίς υπαιτιότητα (not-at-fault). Στη συνέχεια, οι ερευνητές συνέκριναν την παρουσία ενός επιβάτη τη στιγμή της συντριβής με βάση τα αποτελέσματα γνωστικής αξιολόγησης, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που διαπιστώθηκε ότι είχαν ύποπτη άνοια. Η παρουσία των επιβατών αναλύθηκε επίσης κατά φύλο.
Η ανάλυση αποκάλυψε ότι, ανεξάρτητα από τις γνωστικές λειτουργίες, οι οδηγοί not-at-fault ήταν πιο πιθανό να συνοδεύονταν από επιβάτη παρά από οδηγούς με υπαιτιότητα, τόσο για άνδρες όσο και για γυναίκες. Ωστόσο, δεν βρέθηκαν σημαντικές διαφορές σε άλλους παράγοντες που δυνητικά συμβάλλουν στην εμφάνιση ατυχήματος, όπως η ηλικία, το προηγούμενο ιστορικό ατυχήματος ή η ώρα, ο καιρός και η τοποθεσία της συντριβής.
Αυτά τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί, ακόμη και εκείνοι που επισημαίνονται για πιθανή γνωστική έκπτωση ή υποψία άνοιας κατά τη διάρκεια των αξιολογήσεων, μπορεί να έχουν μειωμένη πιθανότητα να ευθύνονται για ατυχήματα με το αυτοκίνητο, εάν συνοδεύονται από επιβάτη. Αν και τα αποτελέσματα δεν αποδεικνύουν αιτιότητα, υπογραμμίζουν τον πιθανό ρόλο των επιβατών στην προώθηση της ασφαλέστερης οδήγησης στους ηλικιωμένους οδηγούς.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S002243752500060X?via%3Dihub