Όταν ακόμη και ο Τζέιμς Μποντ εγκαταλείπει το Μartini για μία Ηeineken, ο Τομ Κρουζ κουνάει την Budweiser στο TOP GUN και ο spider man απλώνει τον ιστό του σε μία τεράστια διαφήμιση της Carlsberg.
Της Χριστίνας Κοψίνη
Δεν γνωρίζουμε εάν μετά την προβολή της ταινίας « Άσπρο Πάτο» του Δανού, Τόμας Βίντερμπεργκ, όπου μία παρέα μεσήλικων, αναζητεί στο αλκοόλ την έξοδο από τη θλίψη ή την κατάθλιψη, αυξήθηκαν οι πωλήσεις της σαμπάνιας και των αποκαλούμενων «σκληρών» ποτών. Με δεδομένο, όμως, ότι απέσπασε το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας το 2021 και σε αυτήν πρωταγωνιστούσε ο γοητευτικός Ματς Μίκελσεν, θα ήταν εύλογη η αύξηση των πωλήσεων στα ποτά, κυρίως από τις γυναίκες.
Μόνο που εδώ είναι… Ευρώπη. Ακόμη κι αν ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος έχει μεγάλα κόστη, οι παραγωγοί και σκηνοθέτες είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις τοποθετήσεις ποτών στις ταινίες. Και ακόμη πιο προσεκτικοί όταν οι ταινίες εξελίσσονται σε κάποια από τις χώρες -όπως π.χ. στη Δανία- όπου το ποτό τις παρατεταμένες κρύες ημέρες και νύχτες αποτελεί κάτι το πολύ σύνηθες- ευθύνεται για ακραίες συμπεριφορές.
Όμως αν φύγουμε από τη βόρεια θάλασσα, και ταξιδέψουμε πάνω από το Ηνωμένο Βασίλειο, φτάνοντας στις ΗΠΑ και σταματώντας στο Χόλυγουντ θα δούμε ότι πέντε περιπτώσεις στις οποίες Αμερικανοί παραγωγοί βοήθησαν με τον τρόπο τους την ευρωπαϊκή βιομηχανία μπύρας.
Το “Skyfall” ήταν η πρώτη ταινία στην οποία ο Τζειμς Μποντ ήπιε μία μπύρα Heineken στην οθόνη. Εκείνο το έτος, οι όγκοι πωλήσεων των ζυθοποιών αυξήθηκαν κατά 5,3% και κατά 3,7% στη Δυτική Ευρώπη. Βεβαίως οι θαυμαστές του Bond μια κάποια ταραχή την έπαθαν το 2012 όταν είδαν τον πρωταγωνιστή, Daniel Craig να ανταλλάσσει το παραδοσιακό Martini του με ένα μπουκάλι Heineken. Αργότερα, πολύ αργότερα, έγινε γνωστό ότι οι Ολλανδοί ζυθοποιοί φέρεται να πλήρωσαν 45 εκατομμύρια δολάρια για την τοποθέτηση του προϊόντος στο Skyfall, κάτι που βοήθησε να καταταγεί η μπύρα ως ρόφημα υψηλής ποιότητας. Ε, αφού την πίνει και 007…!
Σήμερα είναι γνωστό ότι οι εταιρείες επενδύουν στην τοποθέτηση προϊόντων περισσότερο από ποτέ. Δεν ξέρουμε αν αυτό ξεκίνησε από τη στιγμή που το «Χαμένοι στη Μετάφραση» της Κόπολα επανέφερε το Iαπωνικό ουίσκι Suntory στο καλάθι των πωλήσεων.
Σε έρευνα σε περισσότερες από 2.000 ταινίες της τελευταίας εικοσαετίας, διαπιστώνεται ότι οι πιο συχνά εμφανιζόμενες μάρκες ήταν οι μπύρες Budweiser, Miller και Heineken. Προφανώς, οι εταιρείες μπύρας ήταν ιδιαίτερα απασχολημένες με την προώθηση του προϊόντος τους στη μεγάλη οθόνη χωρίς να τις αποκαλύπτουν δημόσια.
Ας δούμε όμως ποιες είναι οι άλλες 4 ταινίες στις οποίες διέπρεψε η βιομηχανία της μπύρας.
Η Budweiser Στην ταινία «Top Gun: Maverick
Στην ταινία «Top Gun: Maverick, ο Κρουζ και οι Αμερικανοί φίλοι του, φαίνονται να κουνάνε μπουκάλια με την κόκκινη ετικέτα της Budweiser για πάνω από τέσσερα λεπτά της οθόνης. Η ανατριχιαστική φράση: «Θα χρειαστώ μια μπύρα για να σβήσω αυτές τις φλόγες» μπορεί να είναι αρκετή για να σας “ξενερώσει» και να δείτε την μπύρα σας με άλλο μάτι, αλλά η τοποθέτηση προϊόντος άξιζε 2,6 εκατομμύρια δολάρια κατά τη διάρκεια της θεατρικής της προβολής. Το Maverick προέβαλε την επωνυμία Budweiser για περίπου δυόμισι λεπτά οθόνης με τη μορφή μπουκαλιών, βρυσών μπύρας, φλιτζανιών και κουτιών. Είναι ενδιαφέρον ότι οι πωλήσεις των ζυθοποιών κατ’ όγκο εκτοξεύτηκαν το 2002, αυξάνοντας κατά 2,1 εκατομμύρια βαρέλια ή 2,1% σε σχέση με το 2001. Μάλιστα, η Anheuser-Busch ανέφερε ότι οι καθαρές πωλήσεις αυξήθηκαν 7% το τέταρτο τρίμηνο του έτους και 5% για ολόκληρο το έτος.
Red Stripe και η ταινία « The Firm»
Συχνά στην αγορά, η Red Stripe χαρακτηρίζεται ως η πιο «δροσερή» μπύρα στον κόσμο . Πρόκειται για την δεύτερη ξανθή lager που προβλήθηκε στην οθόνη και πάλι από τον κορυφαίο ηθοποιό του Χόλιγουντ, Τομ Κρουζ. Διασκευασμένη από το ομώνυμο θρίλερ του Τζον Γκρίσαμ, η «The Firm» διαφήμισε στο κοινό της, το 1993 ένα ολόκληρο ψυγείο γεμάτο με τα εμβληματικά καφέ μπουκάλια. Μάλιστα το περιοδικό BusinessWeek ανέφερε ότι μέσα σε ένα μήνα από την κυκλοφορία της ταινίας, οι πωλήσεις Red Stripe στις Ηνωμένες Πολιτείες αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 50%. Μόλις λίγες εβδομάδες αργότερα, η εταιρεία πούλησε το πλειοψηφικό μερίδιο της ζυθοποιίας για 62 εκατομμύρια δολάρια στην Guinness Brewing Worldwide.
Carlsberg και «Spider-Man»
Δεδομένου ότι απευθυνόταν σε νεότερο κοινό, υπάρχει μια άβολη στιγμή τοποθέτησης προϊόντος στην ταινία “Spider-Man” του 2002. Σε μια σκηνή γεμάτη δράση, ο υπερήρωας απλώνοντας τον ιστό του προσγειώνεται βολικά δίπλα σε ένα γιγάντιο λογότυπο της μπύρας Carlsberg στο πλάι ενός διερχόμενου φορτηγού. Και με αυτόν τον τρόπο ο σκηνοθέτης Sam Raimi διασφάλισε έξυπνα ότι το όνομα των Δανών ζυθοποιών θα καταλάμβανε μεγάλο μέρος της οθόνης. Άλλωστε η Carlsberg αύξησε εκείνη την χρονιά τις πωλήσεις της κατά 6% και έγινε χορηγός έναντι 30 εκατομμυρίων λιρών της Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας.
Bud Light και Transformers
Η ταινία « Transformers» παρουσίασε περισσότερες από 200 μάρκες και η τέταρτη ταινία της σειράς με τίτλο «Age of Extinction» (η Εποχή του Αφανισμού) αποτέλεσε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα διαφημιστικής υπερβολής. Οι Times την αποκάλεσαν δηκτικά : “Age of the Product Placement “ (Εποχή της τοποθέτησης προϊόντος) ενώ χλευάστηκε ανελέητα στο Twitter, και πολλοί θεατές ισχυρίστηκαν ότι η τέταρτη δόση ήταν ουσιαστικά μια μεγάλου μήκους διαφήμιση.
Το 2013, η Bud Light ήταν η μπύρα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες και ξεπέρασε την Budweiser για πρώτη φορά ως η τρίτη μεγαλύτερη μπύρα στον κόσμο σε όγκο. Στην πραγματικότητα, η Bud Light πούλησε πάνω από 290 εκατομμύρια κιβώτια στις ΗΠΑ συνολικά, ή περίπου το 20% του συνόλου των πωλήσεων μπύρας.
Πληροφορίες από: thedrinksbusiness.com/