ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΠάρτε τα κινητά από τα χέρια των εφήβων κατά τη διάρκεια των...

Πάρτε τα κινητά από τα χέρια των εφήβων κατά τη διάρκεια των γευμάτων για να σταματήσουν το πρόχειρο φαγητό – Μελέτη

4 λεπτά ανάγνωσης

Το κλειδί για πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες μεταξύ των εφήβων, σύμφωνα με την επιστήμη.

Mια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Scientific Report υπογραμμίζει τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις των διάφορων περισπασμών κατά τη διάρκεια των γευμάτων στην κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων και στην τήρηση της μεσογειακής διατροφής μεταξύ των Ισπανών εφήβων.

- Advertisement -

Τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα, όπως τα σνακ, τα ζαχαρούχα ποτά, τα κατεψυγμένα γεύματα και το γρήγορο φαγητό, περιέχουν υψηλές ποσότητες αλατιού, ζάχαρης και κορεσμένων ή τρανς λιπαρών και ελάχιστα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Η μεσογειακή διατροφή είναι ένα καθιερωμένο διατροφικό πρότυπο με πολλά οφέλη για την υγεία. Αυτή η δίαιτα βασίζεται κυρίως σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης, με ελάχιστη ή καθόλου κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων. Εκτός από τη βελτίωση της κατάστασης της υγείας, η μεσογειακή διατροφή μπορεί να προωθήσει υγιεινές διατροφικές συνήθειες και να υποστηρίξει την ανάπτυξη και την ανάπτυξη, οι οποίες είναι ιδιαίτερα ευεργετικές για τα παιδιά και τους εφήβους.

- Advertisement -

Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως πιθανή απόσπαση της προσοχής της ώρας του φαγητού έχει βρεθεί ότι σχετίζεται με ανθυγιεινά διατροφικά πρότυπα σε παιδιά και εφήβους. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα παιδιά και οι έφηβοι που εκτίθενται σε περισπασμούς κατά τη διάρκεια του γεύματος είναι πιο πιθανό να καταναλώνουν ανθυγιεινά τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένων των εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων.

Σχεδιασμός Μελέτης

Η μελέτη ανέλυσε δεδομένα από 826 εφήβους ηλικίας 12-17 ετών που συμμετείχαν στη μελέτη της υγιεινής διατροφής και των καθημερινών δραστηριοτήτων στην Ισπανία.

- Advertisement -

Η μελέτη ανέλυσε πολλαπλούς περισπασμούς την ώρα του γεύματος, όπως η συζήτηση στο τηλέφωνο, η αποστολή μηνυμάτων ή email, η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η παρακολούθηση τηλεόρασης.

Ο Δείκτης Ποιότητας Μεσογειακής Διατροφής για παιδιά και εφήβους (KIDMED) χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση της διατροφικής συμμόρφωσης και χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο συχνότητας τροφίμων.

Χρησιμοποιήθηκαν κατάλληλα στατιστικά μοντέλα προσαρμογής για πιθανούς συγχυτικούς παράγοντες (φύλο, ηλικία, κοινωνικοοικονομική κατάσταση, δείκτης μάζας σώματος, φυσική δραστηριότητα, καθιστική συμπεριφορά και διάρκεια ύπνου) για τον προσδιορισμό της συσχέτισης των περισπασμών του γεύματος με την κατανάλωση υπερεπεξεργασμένης τροφής και την τήρηση της μεσογειακής διατροφής.

Η μελέτη βρήκε σημαντικές θετικές συσχετίσεις μεταξύ των περισπασμών της ώρας των γευμάτων και της υπερεπεξεργασμένης κατανάλωσης φαγητού στους Ισπανούς εφήβους και σημαντικές αντίστροφες συσχετίσεις με περισπασμούς κατά τη διάρκεια του γεύματος όσον αφορά την τήρηση της μεσογειακής διατροφής.

Όσον αφορά συγκεκριμένα περισπασμούς, η μελέτη διαπίστωσε ότι οι έφηβοι που χρησιμοποιούν τηλέφωνα ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ τρώνε είναι πιο πιθανό να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες υπερεπεξεργασμένων τροφίμων.

Όσον αφορά την τήρηση της μεσογειακής διατροφής, η μελέτη βρήκε σημαντικές αντίστροφες συσχετίσεις με όλους τους αναλυθέντες περισπασμούς της ώρας του γεύματος. Η μεγαλύτερη αρνητική επίδραση παρατηρήθηκε για τη χρήση τηλεφώνου ή μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Σημασία μελέτης

Αυτές οι παρατηρήσεις υποστηρίζουν την καθιερωμένη θεωρία της ενσυνείδητης διατροφής, η οποία περιλαμβάνει την εφαρμογή της ενσυνειδητότητας σε σκέψεις, συναισθήματα, σωματικές αισθήσεις και συμπεριφορές που σχετίζονται με το φαγητό. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, η προσεκτική διατροφή αυξάνει την ποιότητα της διατροφής και τη συνολική ευεξία μέσω πιο υγιεινών διατροφικών επιλογών.

Οι περισπασμοί της ώρας του γεύματος, από την άλλη πλευρά, μειώνουν την προσοχή στο φαγητό και την επίγνωση της κατανάλωσης, ενεργοποιούν παρορμητικές επιλογές τροφίμων, καταστέλλουν τις φυσιολογικές αντιδράσεις στα σημάδια πείνας και πληρότητας και δίνουν προτεραιότητα στην κατανάλωση γρήγορων και βολικών τροφών έναντι των φρέσκων, θρεπτικών τροφίμων.

Οι συγγραφείς υποθέτουν ότι ορισμένες περισπασμούς της ώρας του φαγητού, όπως η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή η παρακολούθηση τηλεόρασης, μπορεί να αυξήσουν την έκθεση των εφήβων και των νεαρών ενηλίκων σε διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων, επηρεάζοντας ενδεχομένως τις διατροφικές τους επιλογές και πιθανώς αποσπώντας τους την προσοχή από τα παραδοσιακά μεσογειακά φαγητά.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.