Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι χωρίς σημαντικές αλλαγές στις διατροφικές μας συνήθειες, οι στόχοι για το κλίμα θα είναι ανέφικτοι.
Περίπου 15 εκατομμύρια θάνατοι θα μπορούσαν να αποφευχθούν κάθε χρόνο και οι γεωργικές εκπομπές θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 15% εάν οι άνθρωποι παγκοσμίως στραφούν σε πιο υγιεινές, κυρίως φυτικές, δίαιτες, σύμφωνα με την Επιτροπή EAT-Lancet.
Η πρόσφατη έρευνα συγκέντρωσε επιστήμονες από όλο τον κόσμο για να εξετάσουν τον ρόλο της διατροφής στην ανθρώπινη υγεία, την κλιματική αλλαγή, τη βιοποικιλότητα και τις συνθήκες εργασίας και διαβίωσης. «Αν δεν αλλάξουμε τον μη βιώσιμο τρόπο παραγωγής τροφής που έχουμε σήμερα, θα αποτύχουμε στους στόχους για το κλίμα, τη βιοποικιλότητα και την επισιτιστική ασφάλεια», δήλωσε ο Johan Rockström, επικεφαλής του Potsdam Institute for Climate Impact Research και συν-συγγραφέας της μελέτης.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Παθογόνο βακτήριο σπέρνει τον τρόμο: Ένας νεκρός, εκατοντάδες παιδιά άρρωστα κι ακόμη άγνωστη η πηγή της μόλυνσης
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανάκληση αυτοκινήτων Hyundai στην Ευρώπη λόγω σοβαρού κινδύνου – Δείτε τα μοντέλα
Η πρώτη έκθεση της Επιτροπής το 2019 είχε χαρακτηριστεί «σταθμός» για την ικανότητά της να εξετάσει τη μεταρρύθμιση του συστήματος τροφίμων, συνδέοντας την ανθρώπινη υγεία με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, σύμφωνα με τον Adam Shriver, διευθυντή ευεξίας και διατροφής στο Harkin Institute for Public Policy and Citizen Engagement.
Διατροφική πρόταση για τη σωστηρία του πλανήτη
Η ανανεωμένη έκθεση προτείνει τη λεγόμενη «διατροφή για την υγεία του πλανήτη», με βάση δημητριακά, φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς και όσπρια. Οι άνθρωποι στις ανεπτυγμένες χώρες καλούνται να περιορίσουν την κατανάλωση κόκκινου κρέατος σε περίπου μία φορά την εβδομάδα και να καταναλώνουν μία μερίδα γαλακτοκομικών και ζωικής πρωτεΐνης την ημέρα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εντοπίστηκε και νέα παρτίδα κανέλας με καρκινογόνο αιθυλένιο στα ράφια μεγάλων σούπερ μάρκετ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αποσύρονται κρέμες προσώπου από 6 διαφορετικές μάρκες λόγω καρκινογόνου βενζολίου
Η πρόταση εστιάζει στην πρόληψη ασθενειών όπως ο διαβήτης τύπου 2 και οι καρδιαγγειακές παθήσεις, και τυχαίνει να ευνοεί και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. «Η τροφή είναι μια πολύ προσωπική επιλογή και η υγεία αγγίζει την καρδιά όλων», σημείωσε ο Rockström. «Ακόμη και μικρές αλλαγές, όπως η μείωση της κατανάλωσης κρέατος, μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά χωρίς να χρειάζεται πλήρης αποχή».
Το φαγητό ως παράγοντας πλανητικής σταθερότητας
Οι ερευνητές εξέτασαν πέρα από τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και παράγοντες όπως η βιοποικιλότητα, η χρήση γης, η ποιότητα νερού και η γεωργική ρύπανση, καταλήγοντας ότι τα τρόφιμα είναι ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες που ωθούν τη Γη κοντά σε επικίνδυνες οικολογικές καμπές. Η αλλαγή των παγκόσμιων διατροφικών συνηθειών θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές κατά 15%, ενώ πρόσθετες βελτιώσεις στην παραγωγικότητα των καλλιεργειών και στη μείωση της σπατάλης τροφίμων θα μπορούσαν να φτάσουν το 20%, αναφέρει η έκθεση.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Συναγερμός για παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου: Ποια μοντέλα που πωλούνται και στην Ελλάδα εκσφενδονίζουν (!) τα παιδιά
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ψεύτικα νύχια και ημιμόνιμα βερνίκια: Όσα δεν μας λένε στα κέντρα ομορφιάς για τον κίνδυνο μυκητιάσεων, αλλεργιών και τοξικών ουσιών
Σύμφωνα με την Emily Cassidy από το Project Drawdown, αν οι χώρες υψηλού και μεσαίου εισοδήματος περιορίσουν την κατανάλωση βοείου και αρνίσιου κρέατος σε μία μερίδα την εβδομάδα, η μείωση των εκπομπών θα ήταν ισοδύναμη με τις ετήσιες εκπομπές της Ρωσίας.
Δίκαιη τροφή για όλους
Η αναφορά επισημαίνει ότι σχεδόν οι μισοί άνθρωποι παγκοσμίως στερούνται επαρκούς τροφής, υγιούς περιβάλλοντος ή αξιοπρεπούς εργασίας, με ευάλωτες ομάδες όπως οι γυναίκες, τα παιδιά, οι αυτόχθονες και οι άνθρωποι σε ζώνες συγκρούσεων να αντιμετωπίζουν επιπλέον κινδύνους.
Με τις επικείμενες διαπραγματεύσεις του ΟΗΕ για το κλίμα τον Νοέμβριο, οι ερευνητές ελπίζουν οι ηγέτες να ενσωματώσουν τις επιστημονικές προτάσεις για το σύστημα τροφίμων στις πολιτικές τους, προειδοποιώντας ότι η αδιαφορία θα καταστήσει τις κοινωνίες πιο αδύναμες, τόσο σε θέματα τροφής όσο και υγείας και περιβαλλοντικής σταθερότητας.
