Τι θέλουν οι καταναλωτές από τα προϊόντα τους; Η Digital Bites μπορεί να δώσει αυτή την απάντηση, χρησιμοποιώντας ως όπλο της την τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας.
Της Βιργινίας Κιμπουρόπουλου
Διανύουμε μια εποχή πολλαπλών κρίσεων, αλλά ταυτόχρονα και πολλών καινοτομιών σε όλους τους τομείς, συμπεριλαμβανομένης και της βιομηχανίας τροφίμων.
Παντού στον κόσμο υπάρχουν εταιρείες και άνθρωποι που τις πλαισιώνουν, με όραμα να δώσουν μια απάντηση στα βασικότερα προβλήματα και τις ανάγκες της βιομηχανίας τροφίμων: βιωσιμότητα, ασφάλεια τροφίμων και διαθεσιμότητα- με κάθε έννοια και η ανταπόκριση στις καταναλωτικές ανάγκες, η οποία μπορεί να αποδειχθεί ένα έργο δύσκολο.
Σε αυτή την κρίσιμη χρονική καμπή καινοτομίας και τεχνολογίας δημιουργήθηκε και η Digital Bites. Σε αντίθεση με το τι προδίδει το όνομα σε ελεύθερη μετάφραση (“ψηφιακές μπουκιές”), η εταιρεία δίνει μια “γεύση” στις εταιρείες για το τι σκέφτονται οι καταναλωτές για τα προϊόντα τους.
Η Digital Bites, ως ελληνική, νεοσύστατη startup, βοηθά τις εταιρίες του χώρου των τροφίμων να τεστάρουν με μεγάλη ακρίβεια την πιθανότητα επιτυχίας του λανσαρίσματος ενός νέου προϊόντος ή των αλλαγών σε υφιστάμενα προϊόντα.
Πώς το κάνουν αυτό; Χρησιμοποιούν την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας (VR) για να εισάγουν τρισδιάστατα μοντέλα των υπό έρευνα προϊόντων σε εικονικά περιβάλλοντα που προσομοιάζουν με ιδιαίτερη ακρίβεια την πραγματικότητα, στα οποία η εταιρεία μετρά την αντίδραση των καταναλωτών στόχων σε αυτά.
Τους τελευταίους 6 μήνες, η Digital Bites συμμετείχε στον Πανευρωπαϊκό διαγωνισμό EIT Jumpstarter, έναν θεσμό που έχει στόχο να δώσει στους ανατρεπτικούς στοχαστές από την Κεντρική Ανατολική και τη Νότια Ευρώπη μια ώθηση προς την παγκόσμια επιτυχία, στην υποκατηγορία του EIT Food. Η εταιρεία κατάφερε να διακριθεί με το τρίτο βραβείο στην κατηγορία, το οποίο συνοδεύει ένα χρηματικό έπαθλο!
Με αφορμή αυτή τη διάκρισή τους, μιλήσαμε με τον Θοδωρή Σοφιανό, επιστήμονα τροφίμων (Wageningen University & Research), ερευνητής νέων προϊόντων και μέλος της ομάδας της Digital Bites, για να γνωρίσουμε το αντικείμενο της εταιρείας λίγο καλύτερα.
“Μετά από μια πολύμηνη διαγωνιστική διαδικασία, λάβαμε την τρίτη θέση στο διαγωνισμό. Η βράβευση αυτή ήταν η πρώτη μας διεθνής διάκριση, και ήρθε σε συνέχεια των προηγούμεων νικών της ομάδας στους ελληνικούς διαγωνισμούς Trophy-Τροφή Challenge 2021 και John & Mary Pappajohn Awards 2022“, λέει ο κ. Σοφιανός για την επιτυχία της Digital Bites.
Φυσικά, ένας άνθρωπος με πολύ στοιχειώδης τεχνολογικές γνώσεις (οι περισσότεροι) δεν είναι ακριβώς σίγουρος τι ακριβώς συνιστά η τεχνολογία VR- πέρα από το ότι αποτελεί μια ρεαλιστική, ψηφιακή απεικόνιση της πραγματικότητας. Οπότε ίσως και να μην είναι κατανοητό στο μέσο άνθρωπο γιατί η εικονική πραγματικότητα μπορεί να είναι “ιδανική” στο να αποτυπώσει τις καταναλωτικές τάσεις.
Σε αυτό το σημείο, ο Θοδωρής Σοφιανός εξηγεί πως “τα πλεονεκτήματα αυτής της τεχνολογίας είναι πάρα πολλά, καθώς δεν υπάρχει η ανάγκη δημιουργίας πολλαπλών δειγμάτων. Για τις ανάγκες της έρευνας χρειάζεται μόνο ένα προσχέδιο του προϊόντας. Με αυτό τον τρόπο οι ερευνητές μπορούν να τεστάρουν παράλληλα πολλές διαφορετικές εκδοχές ιδεών για νέα προϊόντα, τόσο μεταξύ τους, όσο και έναντι των ανταγωνιστών, αλλά και να λάβουν επακριβή γνώση του τι κάνει το προϊόν ελκυστικότερο, με την χρήση τεχνολογίας παρακολούθησης ματιών (eye-tracking) και με παράλληλη μέτρηση της συναισθηματικής κατάστασης του καταναλωτή κατά την διάρκεια της αλληλεπίδρασής του με όλα τα προϊόντα (παλμοί, σύσπαση προσώπου, εφίδρωση κλπ.)”.
Στην πράξη, η τεχνολογία αυτή μπορεί να εφαρμοστεί σε διάφορα στάδια της έρευνας νέων προϊόντων, καθώς μπορούν να δοκιμαστούν οι αντιδράσεις των καταναλωτών σε πολλαπλά προϊοντικά concepts, συσκευασίες, marketing claims στην συσκευασία αλλά και λίστες συστατικών.
“Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα που δίνει η χρήση αυτής της τεχνολογίας, είναι τόσο η λήψη δεδομένων μεγαλύτερης ακρίβειας για τα υπό δοκιμή προϊόντα, αλλά και ότι δεν υπάρχει η ανάγκη δημιουργίας κανενός εργαστηριακού πρωτοτύπου προτού η εταιρεία είναι πεπεισμένη ότι το προϊόν θα χαίρει ικανοποιητικής αποδοχής από το καταναλωτικό κοινό“, ισχυρίζεται ο κος. Σοφιανός. Με λίγα λόγια, οι εταιρείες μπορούν να μάθουν τι θέλει ο καταναλωτής με μεγαλύτερη ευκολία από ποτέ.
Η ομάδα της εταιρείας με έδρα τη Θεσσαλονίκη αποτελείται επίσης από τους Λουκά Κακάλη, ηλεκτρολόγος μηχανικός (ΑΠΘ) και προγραμματιστής εικονικής πραγματικότητας και Μιχάλη Τζιώρτζη, μηχανολόγος μηχανικός και αναλυτής δεδομένων.
Όσον αφορά στο τι επιφυλάσσει το μέλλον για την ελληνική startup, στα άμεσα πλάνα τους είναι η υλοποίηση δύο πιλοτικών ερευνών με δύο πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην βιομηχανία τροφίμων στην Ελλάδα ως τον Μάρτιο του 2023. “Παράλληλα βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση νέων συνεργασιών με ελληνικές αλλά και Ευρωπαϊκές επιχειρήσεις τροφίμων και σε συζήτηση με ενδιαφερόμενους επενδυτές”, σχολιάζει.