ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΜπορούν τελικά το γάλα και τα γαλακτοκομικά να αποτρέψουν κατάγματα; Τι δείχνουν...

Μπορούν τελικά το γάλα και τα γαλακτοκομικά να αποτρέψουν κατάγματα; Τι δείχνουν τα στοιχεία 25ετούς έρευνας

3 λεπτά ανάγνωσης

Μήπως ήρθε η ώρα να επαναξιολογήσουμε τα γαλακτοκομικά προϊόντα; 

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα κατάγματα αποτελούν ένα σημαντικό πρόβλημα δημόσιας υγείας που προκαλεί πόνο, αναπηρίες, απώλεια ανεξαρτησίας, μειωμένη ποιότητα ζωής και πρόωρη θνησιμότητα μεταξύ των ηλικιωμένων. Τις τελευταίες 3 δεκαετίες, η συχνότητα εμφάνισης καταγμάτων έχει αυξηθεί κατά 33,4% παγκοσμίως, κυρίως λόγω της γήρανσης του πληθυσμού. Τα κατάγματα σε ηλικιωμένους ενήλικες είναι η πιο συχνή κλινική εκδήλωση της οστεοπόρωσης. Παγκοσμίως, συμβαίνουν 9 εκατομμύρια οστεοπορωτικά κατάγματα ετησίως, που ισοδυναμεί με ένα οστεοπορωτικό κάταγμα κάθε 3 δευτερόλεπτα.

- Advertisement -

 Τα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν ασβέστιο, πρωτεΐνη και άλλα βιοδραστικά θρεπτικά συστατικά που ωφελούν την υγεία των οστών. Ωστόσο, μελέτες που διερευνούν τη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων και του κατάγματος έχουν καταλήξει σε αντικρουόμενα ευρήματα.

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο European Journal of Nutrition είχε ως στόχο να διερευνήσει εάν η υψηλή κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο κατάγματος σε ηλικιωμένες γυναίκες, συμβάλλοντας στην κατανόηση αυτού του προβλήματος υγείας. Η έρευνα διήρκεσε 25 χρόνια και συμμετείχαν 14.220 γυναίκες στη Φινλανδία με μέση αρχική ηλικία 52,3 έτη. Οι συμμετέχουσες συμπλήρωναν ερωτηματολόγια κάθε πέντε χρόνια, παρέχοντας πληροφορίες για την κατάσταση της υγείας τους, τις συνήθειες του τρόπου ζωής τους, την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων (γάλα, ξινόγαλα, γιαούρτι, τυρί) και το ιστορικό καταγμάτων. Για να επικεντρωθούν στον ρόλο των γαλακτοκομικών, οι ερευνητές απέκλεισαν τα παθολογικά και υψηλής ενέργειας κατάγματα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προκύπτουν από τροχαία ατυχήματα και πτώσεις από ύψος άνω του ενός μέτρου. Τα κατάγματα στον ώμο, τον καρπό, τη σπονδυλική στήλη ή το ισχίο θεωρήθηκαν οστεοπορωτικοί τραυματισμοί.

- Advertisement -

Τα ευρήματα της μελέτης αποκάλυψαν πως η αυξημένη κατανάλωση υγρών γαλακτοκομικών προϊόντων (γάλα, ξινόγαλα, γιαούρτι) συσχετίστηκε με μειωμένο κίνδυνο για οποιοδήποτε κάταγμα και οστεοπορωτικό κάταγμα, ενώ οι γυναίκες που δεν κατανάλωναν υγρά γαλακτοκομικά προϊόντα είχαν υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης οποιουδήποτε κατάγματος και οστεοπορωτικού κατάγματος Αντίθετα, η κατανάλωση τυριού δεν συσχετίστηκε με τον συνολικό κίνδυνο οποιουδήποτε κατάγματος ή οστεοπορωτικού κατάγματος. Ωστόσο σε ξεχωριστή ανάλυση, η αυξημένη κατανάλωση τυριού συνδέθηκε με μειωμένο κίνδυνο κατάγματος ισχίου, ενώ δεν βρέθηκε συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης υγρών γαλακτοκομικών προϊόντων και του κινδύνου κατάγματος ισχίου.

Οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα, πως η μακροχρόνια κατανάλωση υγρών γαλακτοκομικών προϊόντων μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο κατάγματος. Η ενθάρρυνση της κατανάλωσης αυτών των προϊόντων μέσω πρωτοβουλιών δημόσιας υγείας μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των καταγμάτων και στην ελάφρυνση του οικονομικού βάρους για το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Και στην Ελλάδα ανακλήθηκε με απόφαση ΕΟΦ συμπλήρωμα διατροφής (φωτογραφία)

Το προϊόν αποτέλεσε αντικείμενο ευρωπαϊκής ειδοποίησης RASFF και αποσύρθηκε από αγορές πολλών χωρών

Πατατάκια στο σινεμά: Όταν η Μαίρη ζήτησε πατατάκια ο Τάσος της εξήγησε για τους κινδύνους από το ακρυλαμίδιο

Μια βραδιά στο σινεμά γίνεται μάθημα ασφάλειας τροφίμων, για την ουσία που σχηματίζεται στα πατατάκια και έχει χαρακτηριστεί πιθανώς καρκινογόνος